۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
پرواز دلار بر قله ۳۰ هزار تومان/ بانک مرکزی سامانه نیما را رها کند!
«بازار» گزارش می دهد؛

پرواز دلار بر قله ۳۰ هزار تومان/ بانک مرکزی سامانه نیما را رها کند!

قیمت دلار امروز رسما مرز ۳۰ هزار تومان را در بازار آزاد رد کرد و سکه نیز به بیش از ۱۵ میلیون تومان رسید، افزایش قیمتی که در صورت عدم مداخله بانک مرکزی به بازار معلوم نیست در چه نقطه ای بایستد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ارز که هفته گذشته با نوسان قیمت در آستانه ۳۰ هزار تومان قرار گرفت، پس از اظهارات امیدوار کننده رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر آزادسازی منابع ارزی، کاهش و به حدود ۲۶ هزار تومان رسید.  کاهش قیمتی که البته خیلی دوام نداشت چرا که قیمتها دوباره در بازار ارز و سکه روندی افزایشی به خود گرفتند تا جایی که دلار چهارشنبه گذشته ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان را به ثبت رساند.

اما امروز و در نخستین روز از معامله سکه و ارز، بازار داد و ستد این کالاها حال و هوایی دیگر به خود گرفته بود. قیمت ها مسیر صعودی را در پیش گرفته و تابلو نرخ ها هر چند ساعت یکبار تغییر می کردند.

گرانی ارز و سکه تقصیر بانک مرکزی یا تحریم بانکی؟
افزایش قیمتی که برخی ها ناشی از تاثیرگذاری خبر تحریم ۱۸ بانک ایرانی توسط امریکا عنوان می کردند و عده ای دیگر از فعالان بازار نیز معتقداند؛ تامین نشدن ارز مورد نیاز واردکنندگان در سامانه نیما همچنین بازنگشتن ارزهای صادراتی باعث شده است تا قیمت ها در بازار سکه و ارز اکنون روندی صعودی به خود گیرد.
بازار ارزی که هفته گذشته خیلی ها از ترس ریزش قیمت این کالا فروشنده بودند، چرا که همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد؛ ۸ میلیارد دلارارز صادراتی به سامانه نیما برگشته و احتمال گشایش ارزهای بلوکه شده نیز وجود دارد. خبر خوشحال کننده ای بود که باعث شد قیمت ها در بازار ارز بشکند و بخشی از سرمایه گذاران فروشنده ارزهای خود از ترس ریزش فراوان قیمت این کالا در بازار شوند.

اما امروز قیمت انواع ارز و سکه در بازار بر مدار رشد قرار گرفت و بازار چنانچه کشش قیمت دلار بیش از ۳۰ هزار تومان را می داشت نرخ ها بیش از رقم کنونی نیز می شد.

ضعف بانک مرکزی در مدیریت بازارها
محسن صادقی اقتصاددان در گفتگو با «بازار» درباره علل افزایش دوباره قیمت دلار و سکه در بازار تصریح کرد: بانک مرکزی عامل گرانی سکه و ارز است چرا که این بانک در مدیریت چنین بازاری بسیار ناتوان است. وی درپاسخ به این سئوال که برخی ها معتقدند؛ تاثیر تحریم ۱۸ بانک ایرانی از سوی امریکا بازار ارز را امروز متشنج کرد اظهار داشت: هر چند اخبار منفی بر بازار تاثیرگذاراست اما ساماندهی بازار ارز و مدیریت چنین بازار  مهمی در داخل آنقدر به تحریم ها گره نخورده است، چرا که بانک مرکزی علاوه بر وعده های بی عمل در تعدیل قیمت ارز و مدیریت در تامین منابع ارزی وارد کنندگان و صادر کنندگان متاسفانه بسیار ضعیف عمل می کند.

صادقی افزود: طبق اظهارات مدیران بانک مرکزی تاکنون ۱۹ میلیارد دلار ارز حاصل از بخش صادرات وارد سامانه نیما نشده است و این موضوع باعث شده تا وارد کنندگان نیازمند به ارز همچنان در صفوف طویل دریافت ارز بمانند، از طرفی نیز تجار و  فعالان بازار(صادرکنندگان) به تعهدات ارزی خود عمل نکنند. وعده های بی عملی که دیگر بازار هم به اظهارات مدیران بانک مرکزی در ساماندهی بازار اعتماد نکنند و قیمت ها تا کشش بازار همچنان با سیری صعودی همراه شود.

مداخله بانک مرکزی در سامانه نیما کارساز نیست
این کارشناس مالی با بیان اینکه مداخله بانک مرکزی در سامانه نیما باعث آشفتگی بازار ارز شده است، افزود: سامانه نیما برای رهگیری معاملات و جلوگیری از خروج ارزهمچنین بازگشت این منبع به این سامانه ایجاد شده است، افزود: بانک مرکزی در مدیریت چنین سامانه ای نتوانسته به خوبی ظاهر شود چرا که اکنون نه ارز وعده داده شده ای وارد سیستم شده و نه این بانک توانسته است نیاز ارزی واردکنندگان را به خوبی تامین کند.

صادقی با تاکید بر اینکه اگر بانک مرکزی سامانه نیما را رها کند احتمال دارد که تغییراتی در روند بازگشت ارزهای صادراتی انجام شود افزود: دخالت بانک مرکزی در سامانه نیما و کنترل این سیستم از سوی این بانک تا کنون جواب نداده است.

وی اضافه کرد: زمانی که سامانه نیما ایجاد شد قیمت دلار ۷ تا ۸ هزار تومان بود و اگر این سامانه ایجاد نمی شد این احتمال وجود داشت که قیمت ها طی این مدت ۲ یرار یعنی ۱۶ تومان می شد اما اکنون که بانک مرکزی سامانه نیما را مدیریت می کند قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان رسیده است. با این تفاسیر رها کردن چنین بازاری از سوی بانک مرکزی شاید بهتر از مدیریت کردن آن عمل کند.
بنا به این گزارش قیمت ها امروز در بازار ارز افزایش بود طوری که دلار برای نخستین بار سد قیمتی ۳۰ هزار تومان را شکست.

دلار آزاد ۳۰ هزار و ۲۰۰ یورو ۳۵ هزار ۷۰۰
امروز قیمت دلار به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان و یورو ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت و برهمین اساس قیمت فروش دلار در صرافی بانک ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان درج شد. همچنین قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۵ هزار و ۵۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۴ هزار و ۹۵۰ تومان تعیین شده است.

سکه ۱۵ میلیون ۳۰۰ هزار تومان شد
با افزایش قیمت ارز قیمت سکه و طلا نیز افزایشی شد و سکه بازهم ورود به کانال ۱۵ میلیون تومان را تجربه کرد. ‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شده است. همچنین، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون ۴۰۰ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۶۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

به گزارش «بازار» با وجودی که قیمت ها در بازار طلا و ارز افزایشی است اما این بازار پرریسک دوام آنچنانی ندارد چرا که با کوچکترین سیاست گذاری ارزی دچار تغییر خواهد کرد. بنابراین توصیه کارشناسان به سرمایه گذاران بازار سکه و ارز این است که مواظب سرمایه های خود باشند زیرا خیلی از کارشناسان معتقدند؛ قیمت ها در این بازار حباب گونه افزایش یافته است.

کد خبر: ۴۶٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha