۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
زنگ زدگی آلومینیوم در بازار سرمایه/ شرکت های آلومینیومی بورس سودده هستند
بازار وضعیت شرکت های تولیدکننده آلومینیوم در بورس را بررسی کرد:

زنگ زدگی آلومینیوم در بازار سرمایه/ شرکت های آلومینیومی بورس سودده هستند

در ابتدای سه ماهه دوم سال جاری شاخص محصولات آلومینیومی بورس به علت کاهش عرضه با افزایش چشمگیری مواجه شد اما با وجود روند رو به رشد عرضه قیمت ها متعادل اما همچنان رقابت در بازار سرمایه وجود داشت.

بازار؛ گروه بورس: آلومینیوم، فلزی نرم و سبک، در عین حال مقاوم است. این فلز به رنگ نقره‌ای مات با لایه نازک اکسایش در مجاورت هوا از زنگ زدگی آن جلوگیری می کند. چکش خوارو انعطاف‌پذیر بوده و وزن آن یک سوم فولاد یا مس است. ِ آلومینیوم عنصر غیر مغناطیسی و بدون جرقه، دومین فلز چکش‌خوار و ششمین فلز انعطاف‌پذیر که از نظر ارزش و کیفیت، کاربردی‌ترین فلز بعد از آهن بوده و به طور تقریبی در تمامی بخش‌های صنعت کاربرد دارد.

این فلز در ساخت صنایع حمل و نقل، بسته‌بندی، ساختمان، لوازم خانگی و حتی سوخت موشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر رتبه ایران در تولید این محصول در جهان از ۱۸ به ۱۴ رسیده است.

شرکت های بزرگ تولید کننده آلومینیوم در کشورآلومینای جاجرم، ایرالکو در اراک، آلومینیوم هرمزگان و المهدی در بندر عباس و سالکو در جنوب است. همچنین ظرفیت تولید کشور ۷۰۰ هزار تن است اما حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آلومینا مورد نیاز است، که نزدیک به ۲۵۰ هزار تن آن در جاجرم تولید و مابقی وارد می‌شود. درحال حاضر تولیدات کشور به علت نبود مواد اولیه کمتر از نصف ظرفیت انجام می گردد.

علت اهمیت صنعت آلومینیوم استفاده آن در صنایع نظامی است و این صنعت توانسته با وجود تحریم ها و ضمن استفاده از ترفندهای مختلف با دور زدن تحریم ها کمک حال صنعت نظامی کشور باشد.

همچنین ارائه سهام صنایع آلومینیومی در بورس از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اما با وجود نیاز بازار و کمبود عرضه با مشکلاتی مواجه است. افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت جهانی این محصول یکی از علل نوسانات قیمتی در بازار سرمایه تلقی می شود. ازطرف دیگر شرکت های داخلی با مشکل کمبود نقدینگی و نبود مواد اولیه نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که خود علت دیگری بر بالا و پایین شدن میزان عرضه در بورس و کم و زیاد شدن قیمت ها است.

«بازار» در این باره با عضو هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ایران به گفت و گو پرداخته است که از منظر شما می‌گذرد:

روند نزولی کاهش قیمت دلار بازار با ثبات رو به رو می کند
صادق نیت حقیقی، عضو هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ایران با اشاره به وضعیت فروش شرکت های آلومینیوم در بازار سرمایه بیان کرد: «قیمت پایه عرضه آلومینیوم از حاصل ضرب قیمت جهانی و نرخ ارز به دست می آید که افزایش قیمت جهانی آلومینیوم و بالا رفتن نرخ دلار و به عبارتی کاهش ارزش ریال علت بیشتر شدن قیمت این محصول است.»

وی افزود: «همچنین در مقاطعی روند صعودی نرخ دلار و علاقه‌مندی بیشتر مشتریان به خرید، قیمت پایه را نیز در بازار سرمایه بالا برد. در ابتدای سه ماهه دوم سال جاری شاخص بورس در بخش آلومینیوم به علت کاهش عرضه با افزایش چشمگیری مواجه شد اما با وجود روند رو به رشد عرضه قیمت ها متعادل اما همچنان رقابت در بازار سرمایه وجود داشت.»

عضو هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ایران تصریح کرد: «کاهش قمیت جهانی آلومینیوم و بی ثباتی نرخ دلار در هفته‌های اخیر از ولع شرکت‌ها برای خرید آلومینیوم کاست. در این مدت به جز یک شرکت تمامی عرضه ها با قیمت پایه در بازار سرمایه ارائه شد. پیش بینی ها نشان می دهد، با توجه به متوقف شدن روند نزولی کاهش قیمت دلار بازار با ثبات رو به رو شود.»

وی توضیح داد: «ثبات بازار، عرضه و تقاضا را نیز به تعادل می رساند و باعث می‌شود که عرضه ها با قیمت های پایه معامله گردد. رشد قیمت سهم‌ها بیشتر به علت افزایش سرمایه‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوجود آمده است، اما وضعیت تولید و فروش در این صنعت به صورتی  نبوده که دلیل افزایش قیمت سهم‌ها باشد. این بالا رفتن نرخ سهم‌ها بیشتر به سبب افزایش ارزش دارایی‌های شرکت‌ها اتفاق افتاده است.»

شرکت های آلومینیومی به دلیل نیاز بازار همچنان سود دهی دارند
صادق نیت حقیقی در ادامه گفت: «همچنین در مجموع، وضعیت شرکت‌های گروه فلزات اصلی به ویژه شرکت‌های مادر و تولیدکنندگان محصولات بالادستی در بازار سرمایه  مناسب می باشد. با توجه به نیاز بازار و رونق آن در بازار داخلی، شرکت‌های تولید کننده آلومینیوم همچنان سود دهی دارند.»

وی در پاسخ به سوال باید چه تمهیداتی در نظر گرفته شود تا وضعیت فروش شرکت های آلومینیوم در بازار سرمایه بهبود پیدا کند؟ اظهار کرد: «مشکل نقدینگی شرکت ها علت نا متعادل بودن آن‌ها در بورس است. برای جلوگیری از کم شدن تقاضا در بازار سرمایه  شرکت ها باید به صورت اعتباری در بورس سهام عرضه کنند. تا بدین وسیله بتوانند مشکل نقدینگی و ضعف در تامین مواد اولیه را جبران کنند.»

عضو هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ایران تشریح کرد: «شرکت های ایرالکو و جاجرم درحال حاضر به دو شرکتی هستند که به صورت نقدی – اعتباری در بورس سهام عرضه کرده اند. همین موضوع می تواند به رونق بخشیدن و پیشگیری از رکود بازار کمک کند. عرضه سهم نقدی -اعتباری هم به سود عرضه کننده بوده و هم به شرکت ها در مورد سرمایه گذاری خود اطمینان خاطر می دهد.»

کد خبر: ۴۶٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha