۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
احتمال عرضه واکسن کرونا به بازار امریکا از ژانویه ۲۰۲۱/ واکسن قبل از انتخابات نمی‌رسد
علیرغم تلاشهای ترامپ؛

احتمال عرضه واکسن کرونا به بازار امریکا از ژانویه ۲۰۲۱/ واکسن قبل از انتخابات نمی‌رسد

با وجود اینکه نگرانی های زیادی در مورد تایید زود هنگام واکسن کرونا در بازار امریکا یا استفاده اضطراری از واکسن هایی که در دیگر کشورها تایید شده، وجود دارد، مقامات بهداشتی امریکا اعلام کرده اند واکسن از ابتدای سال ۲۰۲۱ وارد بازار می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: در این رقابت تنگاتنگ برای عرضه واکسنی که دنیا را از این بحران جهانی نشان دهد، قوانین و مقرارتی که هر کشور برای خود ایجاد کرده است می تواند باعث به تاخیر افتادن عرضه جهانی واکسن شود.

از یک طرف اتحادیه اروپا اعلام کرده است ارزیابی واکسنهای تولیدی «پی فایزر» و «آکسفورد» را شروع کرده است و در اولین زمان ممکن این واکسن ها را برای تزریق عمومی به جامعه عرضه می کند و از طرف دیگر مقامات امریکایی اعلام کرده اند تایید واکسن در اروپا به معنای تایید آن در امریکا نیست و امریکا برای استفاده عمومی واکسن باید مراحل ارزیابی  و تایید را جداگانه طی کند.

روزنامه گاردین به نقل از نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا نوشت: «تایید واکسن آکسفورد در اروپا باعث نمی شود به طور اتوماتیک این واکسن در امریکا تایید و استفاده شود.»

گاردین بر این باور است این سخنان به دلیل نگرانی کنگره امریکا در مورد احتمال استفاده سیاسی ترامپ از واکسن کرونا قبل از انتخابات ریاست جمهوری  مطرح شده است

دولت بریتانیا اعلام کرده است برای اینکه بتواند واکسن را قبل از دسامبر وارد بازار کند، قوانین ارزیابی را اندکی تغییر داد و پروسه های رسیدگی به آمارهای مرتبط با واکسن را کوتاه تر کرده است. البته در صورتی این واکسن تایید می شود که آمارهای ارایه شده در مورد نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی نشان دهنده کارایی و اثر بخشی واکسن باشد و عوارض جانبی مشکل آفرینی برای مردم به همراه نیاورد.

دونالد ترامپ هم در ماه اوت بیان کرده بود در صورتیکه واکسن تولیدی آکسفورد در بریتانیا تایید شود، امریکا اجازه استفاده اضطراری آن را صادر می کند. تاکید ترامپ برای تایید واکسن با سرعت زیاد و بدون ارزیابی های کامل و تنها به این دلیل که در بریتانیا مورد تایید قرار گرفته است با انتقادهای زیادی همراه شد. دانشمندان امریکایی اعلام کردند این سیاست ترامپ می تواند اعتماد مردم به سیستم بهداشت و درمان امریکا را از بین ببرد و حتی تمایل مردم برای دریافت واکسن بعد از تایید نهایی توسط اف دی ای را نیز کاهش دهد.

 احتمال عرضه واکسن از ابتدای سال ۲۰۲۱
با وجود اینکه این نگرانی ها در امریکا وجود دارد ولی مقامات بهداشتی این کشور تاکید کرده اند از ابتدای سال بعد واکسن کرونا در این کشور توزیع خواهد شد. دکتر رابرت کادلک، یکی از مقامات وزارت بهداشت امریکا در ایمیلی به نشریه گلوبال نیوز کانادا گفته است: «فرایند ارزیابی و تولید واکسن کرونا در امریکا تسریع شده است تا عرضه واکسن در اولین ماه سال ۲۰۲۱ قطعی شود.» وی تاکید کرد به احتمال زیاد واکسن قبل از اتمام سال جاری میلادی مورد تایید قرار می گیرد ولی توزیع آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

دکتر کادلک با اشاره به سخنان مطرح شده توسط رییس جمهوری در مورد عرضه واکسن به مردم امریکا طی هفته های آتی گفت: «ما از اواخر ماه اکتبر ارزیابی داده های شرکتهای تولید کننده واکسن را شروع خواهیم کرد ولی تا زمانیکه مردم بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند چند ماه طول می کشد. در خوش بینانه ترین حالت واکسن از ابتدای سال بعد وارد بازار خواهد شد.»

دکتر کادلک تنها مقام بهداشتی امریکا نیست که این نظریه را ارایه داده است. الکس آذر، وزیر بهداشت و خدمات انسانی دولت امریکا هم در روز پنج شنبه گفت ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا انتهای سال جاری وارد بازار می شود. او ادامه داد: «ما در اواخر ماه اکتبر یا نوامبر می توانیم بفهمیم که آیا تلاشهای یک ساله شرکتهای دارویی برای تولید واکسن کرونا نتیجه بخش بوده است یا خیر ولی برای دریافت تاییدیه نهایی و دریافت اجازه استفاده اضطراری از واکسن به چند هفته زمان نیاز داریم.»

هیچ یک از این افراد در مورد واکسنی که قرار است مورد تایید قرار بگیرد و وارد بازار شود اطلاعاتی ارایه نداده اند ولی به نظر می رسد دو واکسنی که شانس عرضه به بازار امریکا را دارند، واکسن های تولیدی شرکت پی فایزر و مدرنا هستند. شرکت پی فایزر اعلام کرده است داده های مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را به  اف دی ای ارایه داده است و نتایج ارزیابی ها به زودی مشخص خواهد شد.

نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی سینوفارم هم به زودی مشخص می شود
در بخش دیگری از دنیا، تلاش برای ارایه نتایج نهایی واکسن چینی ادامه داد. طبق گزارش منتشر شده توسط ساوث چاینا مورنینگ هرالد تا کنون ۳۱ هزار نفر در کشورهای امارات و عمان و مصر و اردن واکسن سینوفارم را دریافت کرده اند و تا کنون هیچ گونه عارضه جانبی خطرناکی گزارش نشده است.

این آزمایشها با همکاری شرکتی در ابوظبی پایتخت کشور امارات انجام شد و آمارها نشان داده است نتایج اولیه این آزمایشها امیدوار کننده و مثبت بوده است. قرار است ارزیابی نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی سینوفارم تا دو ماه آینده یعنی تا انتهای نوامبر سال جاری به طول بیانجامد و در صورت موفقیت آمیز بودن این بررسی ها، عرضه واکسن به بازار کشورهای عربی شروع شود.

 انتظار می رود در صورت نتیجه بخش بودن این ارزیابی های نهایی، بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا انتهای سال جاری وارد بازار این کشورها شود و واکسیناسیون عمومی در این کشورها شروع شود. چین از جمله کشورهایی است که به کمیته عرضه جهانی واکسن کرونا در سازمان بهداشت جهانی پیوسته است و اخیرا اخباری در مورد همکاری این کشور برای عرضه واکسن به کشورهای فقیر دنیا منتشر شده است.

کد خبر: ۴۶٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha