۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
آمریکا درصدد مسدود کردن کانال‌های تأمین‌کننده غذا و دارو

آمریکا درصدد مسدود کردن کانال‌های تأمین‌کننده غذا و دارو

وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر پنجشنبه گذشته، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و ۱۸ نهاد مالی ایرانی را تحت تحریم‌های خود قرارداد. بسیاری از بانک‌هایی که در فهرست جدید تحریم‌ها قرارگرفته‌اند در نقل‌وانتقال مالی برای واردات دارو و اقلام بشردوستانه نقش کلیدی داشتند و ممکن است ازاین‌پس در اجرای مأموریت خود با مانع روبرو شوند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا، پنج‌شنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای خبر از اعمال تحریم‌های جدید علیه ۱۸ نهاد مالی ایرانی داد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که این وزارتخانه طی رایزنی با وزارت خارجه این کشور نهادهای مالی ایران را برای قرار دادن در لیست تحریم‌ها شناسایی کرده است.

استیون منوشین وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به تحریم این بانک‌های ایرانی گفت که این تحریم‌ها باهدف جلوگیری از دستیابی غیرقانونی ایران به دلار بوده و افزود که این تحریم‌ها ادامه خواهد یافت تا ایران برنامه هسته‌ای خود را پایان دهد.

«تأمین سرمایه امین»، «بانک کشاورزی»، «بانک مسکن»، «بانک رفاه کارگران»، «بانک شهر»، «بانک اقتصاد نوین»، «بانک قرض‌الحسنه رسالت»، «بانک حکمت ایرانیان»، «بانک ایران‌زمین»، «بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی»، «بانک کارآفرین»، «بانک خاورمیانه»، «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران»، «بانک پاسارگاد»، «بانک سامان»، «بانک سرمایه»، «بانک توسعه تعاون» و «بانک گردشگری» بانک‌هایی هستند که در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا قرار دارند.

مقامات آمریکایی اگرچه بارها اعلام کرده‌اند که دارو و غذا در لیست تحریم‌های آمریکا قرار ندارد، اما انتشار فهرست بانک‌های قرارگرفته در لیست تحریم‌های این کشور نشان می‌دهد که محدودیت‌های مالی جدید درصدد مسدود کردن کانال‌های تأمین‌کننده غذا و دارو در شرایط فعلی است. به‌خصوص اینکه، مبادلات پولی و بانکی در این بخش مانند سایر بخش‌ها به‌سختی انجام می‌شود و همین مسئله بر روند تولید دارو در کشور و همچنین واردات مواد لازم برای تولید دارو و تجهیزات پزشکی را دچار مشکل می‌کند.

واکنش مسئولان به تحریم‌های جدید آمریکا چیست؟
در نخستین واکنش به این تحریم‌ها، محمدجواد ظریف با انتشار توییتی مدعی شد که ایالات‌متحده با وضع محدودیت‌های جدید مالی در تلاش است تا کانال‌های باقی‌مانده برای تأمین غذا و دارو را مسدود کند.

ظریف تأکید کرده است که رژیم آمریکا قصد دارد در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا کانال‌های مالی باقی‌مانده برای پرداخت بهای غذا و دارو را نابود کند.

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی هم در واکنش به این اقدام نوشت: «تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده‌دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملاً معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند.»

به گفته همتی، هرچند در ماه‌های گذشته برای تأمین دارو و غذای مردم به خاطر فشار حداکثری به‌شدت در مضیقه بودیم، ولی تاکنون از مسیرها و روش‌هایی اجازه ندادیم هیچ‌گونه کمبودی در کشور ایجاد شود.  ازاین‌پس نیز بانک مرکزی در کنار بخش خصوصی، تمام تلاش خود برای تأمین دارو و کالاهای اساسی موردنیاز مردم از روش‌های مختلف به کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود.

همتی همچنین بر این باور است که این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام‌شده است و نشانگر دروغ و فریب بودن ادعای حقوق بشر و انسان‌دوستی سران این کشور است و قطعاً چنین اقداماتی در حافظه ملت ایران ثبت خواهد شد.

آمریکایی‌ها با ایجاد مانع در مسیر تأمین دارو و غذا نمی‌توانند مقاومت ملت ایران را بشکنند
حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌کل بانک مرکزی، ضمن تأکید بر این نکته که تحریم‌های آمریکا باهدف تبلیغاتی و سیاسی است، این اقدام را برای ایجاد موانع و مشکلات جدی در نقل‌وانتقال ارزی برای تأمین دارو و غذا را ظالمانه، تروریستی و غیرانسانی خواند.

روحانی همچنین این حرکت‌ها و رفتارهای بی‌سرانجام آمریکا را در تداوم خطای راهبردی ترامپ در خروج از برجام دانست و گفت دولت آمریکا در چارچوب تحلیلی غلط بر این باور بود که این تحریم‌ها مقاومت ایران را در هم می‌شکند و ما را دچار مشکل می‌کند اما گذشت زمان نشان داد که این تحلیل بشدت با واقعیت فاصله دارد و ناکارآمد بوده است.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکا هر بار با تکرار خطاهای راهبردی با شکست مواجه می‌شود که نمونه تازه آن، تلاش برای فعال کردن مکانیزم ماشه بود، گفت: همه کشورها می‌بینند این اقدامات آمریکا کاملاً خلاف قانون و مقررات بین‌المللی است و در شرایط کرونا نیز این اقدامات واشنگتن، کاملاً ضد بشری است و مدعیان حقوق بشر در عرصه جهانی باید آن را محکوم کنند.

تحریم‌های آمریکا معافیت قبلی دارو و کالاهای اساسی را لغو نکرده است
بنابر توضیحات رئیس‌کل بانک مرکزی، تحریم‌های جدید آمریکا معافیت‌های قبلی دارو و کالاهای اساسی را لغو نکرده و بانک‌هایی که در این مرحله مشمول تحریم ثانویه شده‌اند همچنان از سوئیفت استفاده کرده و به کار تأمین مالی کالاهای اساسی ادامه خواهند داد.

همتی تأکید کرده است که دولت آمریکا به بهانه‌های مختلف، موانع و مشکلات جدی در نقل‌وانتقال ارزی برای تأمین دارو و غذا ایجاد می‌کنند ولی با تلاش بانک مرکزی، بانک‌ها و تجار، با استفاده از روش‌های خاص نگذاشتیم کمبودی از این لحاظ ایجاد شود.

کد خبر: ۴۶٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha