۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
سرمایه‌داران خارجی در راه خراسان رضوی؛ یک هزار شغل ایجاد می‌شود
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

سرمایه‌داران خارجی در راه خراسان رضوی؛ یک هزار شغل ایجاد می‌شود

مشهد- به گفته پژوهشگران، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی یکی از روش‌های تأمین مالی از نوع غیر قرضی است که برگشت اصل و سود آن از سوی سیستم بانکی و دولت کشور میزبان، تضمین نمی‌شود؛ بلکه ریسک برگشت سرمایه به عهده سرمایه‌گذار است.

بازار؛ گروه استان ها: سرمایه گذاری خارجی بیشتر توسط بخش خصوصی و شرکت‌های چندملیتی صورت می‌گیرد لذا به دلیل نقش حیاتی و عمده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در توسعه و رشد اقتصادی، هر یک از کشورها تدابیری متناسب با شرایط کشور خود برای جذب بهتر و بیشتر آن از طریق ارائه تسهیلات و حمایت‌های ویژه از سرمایه‌گذاران خارجی، اتخاذ می‌کنند.

استان خراسان رضوی ازجمله استان‌هایی است که تمایل بسیاری به دلیل وجود پتانسیل‌های متعدد برای سرمایه‌گذاری در آن وجود داشته و لذا سرمایه‌گذاران خارجی باوجود تحریم‌های اعمال‌شده اما هنوز رغبت زیادی برای سرمایه‌گذاری در این استان دارند.

در همین راستا به‌منظور بررسی اجمالی وضعیت سرمایه‌گذاران خارجی در استان خراسان رضوی با حسین امیر رحیمی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم.

* از ابتدای سال تاکنون چند طرح سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده است؟
طی شش‌ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۴طرح سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۲۶.۲میلیون دلار در خراسان رضوی به تصویب رسید.

 تعداد ۱۵طرح نیز جهت طرح  و تصویب در هیئت سرمایه‌گذاری خارجی کشور ارسال‌شده است و تصویب ۱۱۷میلیون دلار در جلسات آتی هیئت سرمایه‌گذاری خارجی مورد انتظار است که مجموع این ۲۹ طرح بالغ‌بر ۱۴۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی (کل جذب سال ۹۸) در شش ماه اول سال خواهد شد.

* این طرح‌ها در چه حوزه‌هایی بوده است؟
بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در استان از ابتدای سال جاری از نظر مبلغ در بخش ساختمان به میزان ۱۶ میلیون و۸۰۰ هزار دلار صورت گرفته و سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت نیز با  پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، حوزه حمل‌ونقل و ارتباطات با دو میلیون۴۰۰ هزار دلار، خدمات با ۹۴۰ هزار دلار  و کشاورزی ۷۵۰ هزار دلار به ترتیب در جایگاه‌های بعد قرار می‌گیرند.

اشتغال مستقیم پیش‌بینی‌شده پس از بهره‌برداری کامل طرح‌های سرمایه‌گذاری تصویب‌شده در شش‌ماهه نخست سال جاری بالغ‌بر یک هزار نفر می‌باشد.

* تحریم‌ها تا چه میزان بر روی سرمایه‌گذاری خارجی تأثیرگذار بوده است؟
بدیهی است که روابط بین‌المللی و دیپلماسی اقتصادی برجذب سرمایه‌گذار خارجی اثرگذار است.

طی شش‌ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۴طرح سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۲۶.۲میلیون دلار در خراسان رضوی به تصویب رسید

وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده، مانع از حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و فعالیت کشورهای اروپایی و شرق آسیا در کشور شده است و جذب سرمایه از کشورهای دیگر را با مشکل مواجه کرده است ولی در استان رویه جذب سرمایه‌گذار خارجی متکی بر سرمایه‌گذاران قبلی و در چند حوزه مشخص بوده است.

* چه تضمینی برای امنیت سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد و سرمایه آن‌ها را چگونه تضمین می‌کنید ؟
سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند مجوز ماده ۶  قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی را  از وزارت امور اقتصادی و دارایی اخذ کنند که ضمن پوشش ریسک سیاسی، بازگشت اصل و سود سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی را تضمین می‌ کند.

همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند با ثبت شرکت ۱۰۰درصد به نام خود و شرکای خارجی، هرگونه پروژه را اعم از کارخانه، هتل و ... به نام خود شرکت منتقل کرده و مالکیت آن را داشته باشند.

در راستای تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری پنجره واحد فیزیکی بهبود فضای کسب‌وکار در محل ساختمان شماره دو اتاق بازرگانی راه‌اندازی شده است که مراحل صدور مجوزها که درگذشته میانگین ۷۵ روزی در کشور داشت در سه روز انجام می‌شود و لذا خوشبختانه در این مرکز یک شرکتی در مدت‌زمان کمتر از یک ساعت نیز به ثبت رسیده است.

* به‌صورت عمده چه کشورهایی راغب به سرمایه‌گذاری در این استان هستند؟
استان خراسان رضوی با توجه به برخورداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌شمار خود، همواره موردتوجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و بازرگانان کشورهای همسایه و به‌ویژه شیعیان برخی کشورهای مسلمان حوزه خلیج‌فارس بوده است.

ترکیب سرمایه‌گذاران خارجی استان ازنظر تابعیت بافاصله معناداری به نفع سرمایه‌گذاران کشور افغانستان بوده است به‌طوری‌که بیش از ۷۰ درصد سرمایه‌گذاران خارجی استان را سرمایه‌گذاران این کشور تشکیل می‌دهند که این مورد نیز به دلایل زیادی ازجمله درگیری‌های گسترده و جنگ‌های طولانی قومی و نژادی در این کشور ، داشتن مرز مشترک با استان خراسان رضوی، وجود پیشینه تاریخی، روابط فرهنگی، اجتماعی  و اقتصادی منطقه هرات با خراسان رضوی، داشتن زبان مشترک و  وجود جاده ابریشم   می‌باشد و اتباع کشورهای عراق، پاکستان، چین، آلمان و هند در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

* با توجه به تحریم‌های بانکی آیا مشکلی برای سرمایه‌گذاری و یا تبادل پول وجود ندارد؟
با توجه به تحریم‌ها، مرسوم‌ترین روش انتقال سرمایه نقدی که از طریق سیستم بانکی کشورها است با مشکل روبرو شده و امکان انتقال از طریق سیستم «سویفت» از اغلب کشورها میسر نیست.

بدیهی است در این شرایط، ورود سرمایه غیر نقدی سهل‌تر بوده و در صورت نیاز به سرمایه نقدی، سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌صورت حواله ارزی از طریق صرافی یا ورود چمدانی ارز خارجی به کشور، نسبت به ورود سرمایه نقدی خود اقدام کنند.

کد خبر: ۴۶٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha