۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
آسیا بیشترین تعداد گرسنه ها را دارد!
سازمان ملل در مورد روند رو به رشد گرسنگی جهانی هشدار داد؛

آسیا بیشترین تعداد گرسنه ها را دارد!

سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود ضمن بیان اینکه پنج سال پس از آنکه دنیا متعهد به پایان دادن به گرسنگی، ناامنی غذایی و انواع سو تغذیه شده است و ما از مسیر دستیابی به این هدف تا سال ۲۰۳۰ خارج شده ایم، می افزاید: تا پایان سال ۲۰۲۰ بیماری همه گیر COVID-۱۹ می تواند بیش از ۱۳۰ میلیون نفر را به گرسنگی مزمن مبتلا کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: به گفته کارشناسان جهانی تأمین رژیم های غذایی سالم برای میلیاردها نفر در سراسر جهان که توانایی تهیه غذا ندارند، به اندازه تریلیون دلارها در هزینه ها صرفه جویی می کند.

مطالعه سالانه سازمان ملل متحد نشان می دهد که امروز افراد بیشتری گرسنه هستند. ده ها میلیون نفر طی پنج سال گذشته به صفوف کمبود مواد مغذی مزمن پیوسته اند و کشورهای جهان همچنان با اشکال مختلف سو تغذیه دست و پنجه نرم می کنند.

در آخرین گزارش مربوط به امنیت غذایی و تغذیه در جهان که به تازگی منتشر شده است، تخمین زده شده است که تقریباً ۶۹۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ گرسنه مانده اند! که نسبت به سال ۲۰۱۸ به اندازه ۱۰ میلیون نفر بیشتر بوده است.

از سوی دیگر هزینه های زیاد و مقرون به صرفه بودن پایین نیز به این معنی است که میلیاردها نفر نمی توانند غذای سالم یا مقوی داشته باشند. بر اساس این گزارش، بیشترین تعداد گرسنه ها در آسیا است با این وجود تعداد گرسنگان در آفریقا سریعتر در حال گسترش هستند.

پیش بینی شده است که  در سراسر کره زمین، بیماری همه گیر COVID-۱۹ می تواند بیش از ۱۳۰ میلیون نفر را تا پایان سال ۲۰۲۰ به گرسنگی مزمن مبتلا کند

علاوه بر این در گزارش پیش بینی شده است که  در سراسر کره زمین، بیماری همه گیر COVID-۱۹ می تواند بیش از ۱۳۰ میلیون نفر را تا پایان سال ۲۰۲۰ به گرسنگی مزمن مبتلا کند. در واقع شعله ور شدن گرسنگی حاد در شرایط همه گیری COVID-۱۹ ممکن است شاهد افزایش این تعداد در بعضی مواقع باشد.

قاره آسیا با ۳۸۱ میلیون نفر، بیشترین تعداد افراد دارای سو تغذیه را در خود جای داده است
گفتنی است «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان» معتبرترین مطالعه جهانی است که پیشروی در جهت پایان دادن به گرسنگی و سو تغذیه را ردیابی و پیگیری می کند. در واقع این مطالعه تحقیقاتی، به طور مشترک توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)، صندوق بین المللی کشاورزی (IFAD)، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، برنامه جهانی غذا سازمان ملل (WFP) و سازمان بهداشت جهانی انجام می شود. با این وجود روسای این ۵ سازمان، هشدار می دهند که پنج سال پس از آنکه دنیا متعهد به پایان دادن به گرسنگی، ناامنی غذایی و انواع سو تغذیه شده است، ما هنوز برای دستیابی به این هدف تا سال ۲۰۳۰ آماده نیستیم و به نوعی از مسیر دستیابی به این هدف خارج شده ایم.

بر اساس این گزارش، قاره آسیا با ۳۸۱ میلیون نفر،  بیشترین تعداد افراد دارای سو تغذیه را در خود جای داده است. قاره آفریقا نیز با ۲۵۰ میلیون نفر در جایگاه دوم و پس از آن نیز آمریکای لاتین و کارائیب با ۴۸ میلیون نفر قرار دارد.

اگرچه شیوع جهانی سوء تغذیه یا درصد کلی افراد گرسنه، کمی تغییر کرده است و به ۸.۹ درصد رسیده است، اما از سال ۲۰۱۴ تعداد مطلق افراد گرسنه در حال افزایش است.  این بدان معناست که طی پنج سال گذشته، گرسنگی همزمان با جمعیت جهانی رشد کرده است.

قاره آسیا با ۳۸۱ میلیون نفر،  بیشترین تعداد افراد دارای سو تغذیه را در خود جای داده است،  قاره آفریقا نیز با ۲۵۰ میلیون نفر در جایگاه دوم و پس از آن نیز آمریکای لاتین و کارائیب با ۴۸ میلیون نفر قرار دارد

در حقیقت اگر از نظر درصدی محاسبه شود در  قاره آفریقا ۱۹.۱ درصد مردم دچار سوء تغذیه هستند. در آسیا این مقدار ۸.۳ درصد و در آمریکای لاتین و کارائیب ۷.۴ درصد است. به این ترتیب و با توجه به روند فعلی، تا سال ۲۰۳۰ آفریقا میزبان بیش از نیمی از گرسنه های مزمن جهان خواهد بود.

علیرغم پیشرفت در مبارزه با گرسنگی، بیماری همه گیر COVID-۱۹ در حال تشدید آسیب پذیری ها و ناکافی بودن سیستم های غذایی جهانی است. در حالی که هنوز برای بررسی این تاثیر زود است اما این گزارش تخمین می زند که حداقل ۸۳ میلیون نفر و حداکثر ۱۳۲ میلیون نفر دیگر در سال ۲۰۲۰ به دلیل رکود اقتصادی ناشی از COVID-۱۹ گرسنه شوند.

بر اساس این گزارش، غلبه بر گرسنگی و سوء تغذیه در انواع مختلف آن از جمله کمبود تغذیه، کمبود عناصر غذایی، اضافه وزن و چاقی چیزی بیش از تأمین مواد غذایی کافی برای زنده ماندن است، در واقع آنچه مردم می خورند و به خصوص آنچه کودکان می خورند نیز باید مغذی باشد.   با این وجود یک مانع اساسی یعنی هزینه بالای غذاهای مقوی و مقرون به صرفه بودن رژیم های غذایی مناسب برای تعداد زیادی از خانواده ها پیش روی مصرف کنندگان است.

۳ بیلیون نفر از مردم سراسر جهان قادر به تهیه یک رژیم غذایی سالم نیستند
این گزارش شواهدی ارائه می دهد که هزینه یک رژیم غذایی سالم بسیار بیشتر از ۱.۹۰ دلار در روز  است که در واقع  آستانه فقر بین المللی محسوب می شود. این در حالی است که لبنیات، میوه ها، سبزیجات و غذاهای غنی از پروتئین گیاهی و حیوانی غنی از مواد مغذی، گرانترین گروه های غذایی در سطح جهان هستند.

تا سال ۲۰۳۰ آفریقا میزبان بیش از نیمی از گرسنه های مزمن جهان خواهد بود

آخرین برآوردها حاکی از این است که ۳ بیلیون نفر از مردم در سراسر جهان قادر به تهیه یک رژیم غذایی سالم نیستند. که این میزان در جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا، ۵۷ درصد از جمعیت را در بر می گیرد. اگرچه  هیچ منطقه ای، از جمله آمریکای شمالی و اروپا  در این رابطه در امان نیستند. به این ترتیب کارشناسان جهانی معتقدند نبرد برای پایان دادن به سوء تغذیه جهان در آستانه شکست قرار دارد و محقق شدن آن به تعویق خواهد افتاد.

براساس این گزارش در سال ۲۰۱۹، بین یک چهارم تا یک سوم کودکان زیر پنج سال یعنی  ۱۹۱ میلیون نفر دچار کوتاهی قد و لاغری مفرط بوده اند. از سوی دیگر ۳۸ میلیون نفر کودک زیر پنج سال نیز اضافه وزن داشته اند. علاوه بر این در میان بزرگسالان، چاقی به خودی خود به یک بیماری همه گیر جهانی تبدیل شده است.

هزینه های بهداشتی مرتبط با رژیم غذایی ناسالم در سال ۲۰۳۰ به ۱.۳ تریلیون دلار می رسد
این گزارش استدلال می کند که تغییر جهانی در رژیم های غذایی به دولت ها کمک می کند تا گرسنگی را کنترل کنند. از سوی دیگر این گزارش  تغییر هزینه های بهداشتی مرتبط با رژیم های غذایی ناسالم را محاسبه کرده است؛ به طوری که تخمین زده می شود در سال ۲۰۳۰ هزینه ها به ۱.۳ تریلیون دلار در سال برسد! در حالی که هزینه اجتماعی مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای که در سال ۲۰۳۰ به اندازه ۱.۷ تریلیون دلار برآورد شده است می تواند تا سه چهارم کاهش یابد.

در سال ۲۰۱۹، بین یک چهارم تا یک سوم کودکان زیر پنج سال یعنی  ۱۹۱ میلیون نفر دچار کوتاهی قد و لاغری مفرط بوده اند؛  از سوی دیگر ۳۸ میلیون نفر کودک زیر پنج سال نیز اضافه وزن داشته اند

این گزارش همچنین بر تغییر در سیستم های غذایی به منظور کاهش هزینه غذاهای مغذی و افزایش مقرون به صرفه بودن رژیم های غذایی سالم اصرار دارد. در حالی که راه حل های خاص از کشوری به کشور دیگر متفاوت خواهد بود.

مطالعه فعلی، دولت ها را به جاری ساختن جریان تغذیه در رویکردهای خود در مورد کشاورزی دعوت می کند.  همچنین از آنها می خواهد که با «کاهش ناکارآمدی، کاهش اتلاف مواد غذایی و ضایعات» روی کاهش عوامل افزایش هزینه در تولید، ذخیره سازی، حمل و نقل، توزیع و بازاریابی مواد غذایی کار کنند.

از سوی دیگر از تولید کنندگان محلی در مقیاس کوچک برای رشد و فروش مواد غذایی مقوی و حمایت از دسترسی آنها به بازارها حمایت کنند. علاوه بر این از دولت ها می خواهد که تغذیه کودکان را به عنوان گروهی که بیشترین نیاز را به مواد غذایی مغذی دارد، در اولویت قرار دهد.

در پایان این گزارش آمده است که روسای پنج آژانس سازمان ملل متحد که پشتیبان پروژه «امنیت غذایی و تغذیه در جهان» هستند تعهد خود را برای حمایت از این تغییر مهم اعلام می کنند تا به این ترتیب اطمینان حاصل کنند که به طور پایدار، برای مردم و کره زمین گسترش می یابد.

کد خبر: ۴۶٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha