۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
ضرورت حرکت گردشگری منطقه آزاد اروند به سمت استارت آپ
یادداشت؛

ضرورت حرکت گردشگری منطقه آزاد اروند به سمت استارت آپ

آبادان- صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند باید به سمت فضای الکترونیک و استارت آپ حرکت کند، محمود نواصر، کارشناس گردشگری در یادداشت زیر به این موضوع پرداخته است.

محمود نواصر؛ بازار: دنیای دیجیتال، فضای بدون مرز ارتباط و آشنایی است. رشد استارتاپ‌های گردشگری ایران در بستر دیجیتال، نقش مهمی در این زمینه ایفا کرده است.

انتشار اطلاعات و تولید محتوای به‌ روز و صحیح از پتانسیل‌های گردشگری در ایران، سهولت تهیه بلیط ارزان هواپیما، رزرو هتل ارزان، مقایسه قیمت و … زمینه‌ساز بهبود شرایط گردشگری برای هر دو دسته گردشگران داخلی و خارجی از طریق استارتاپ‌ها شده‌ است.

به طور کلی طی سال‌های اخیر شاهد رشد استارتاپ‌های گردشگری متنوع از فروش آنلاین بلیط و هتل گرفته تا برگزاری تورهای محلی و طبیعت‌گردی برای مسافران داخلی و خارجی هستیم.

امروزه رفتن به سمت و سوی فضای اینترنتی و استارت آپ‌های کارآفرین برای ایجاد شرایط برتر کارآفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی ضرورتی مهم تلقی می‌شود.

اشتغالزایی و رشد اقتصادی
با نگاهی به روند رو به رشد سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه استارتاپ‌ها طی سال‌های اخیر، می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین ارکان و موثر بر زیست بوم، سرمایه و وجود موسسات و نهادهای سرمایه‌گذاری است که نقش روانی و عملیاتی مهمی در شکل گیری، رشد و موفقیت کسب و کارهای نوپا دارند.

هر استارت آپ به طور میانگین توانسته است هفت نفر نیروی متخصص را مشغول به کار کند. این در حالی است که در سال‌های اخیر تعداد زیادی استارت آپ تخصصی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و در صورت ادامه فعالیت می‌توانند همچنان نقش به سزایی در افزایش اشتغال ایفا کنند

بر پایه اطلاعات منتشره رسمی از سوی وزارت ارتباطات، هر استارت آپ به طور میانگین توانسته است هفت نفر نیروی متخصص را مشغول به کار کند. این در حالی است که در سال‌های اخیر تعداد زیادی استارت آپ تخصصی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و در صورت ادامه فعالیت می‌توانند همچنان نقش به سزایی در افزایش اشتغال ایفا کنند.

در موضوع راه‌اندازی استارت آپ از نظر اقتصادی بهترین گزینه حضور یک سرمایه‌گذار بزرگ است که در این صورت خیال کارآفرین از تامین منابع مالی آسوده خواهد بود اما تجربه نشان داده است که بیشتر استارت آپ‌هایی که با سرمایه‌گذاری شخصی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، سریعتر به موفقیت می‌رسند.

تحول گردشگری اروند
همانطور که فعالیت استارت آپ‌ها نقش بزرگی در رونق اقتصادی دارد، طبق آمارها به ازای ورود هر گردشگر، ۹ فرصت شغلی ایجاد می‌شود و این امر به طور مستقیم بر اقتصاد تاثیر به سزایی می‌گذارد.

همکاری مشترک صاحبان کسب و کار و ایده پردازان حوزه گردشگری می‌تواند تحول بزرگی در صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند ایجاد کند و اماکن مختلف این منطقه به شیوه نوین معرفی شود.

ساحل کارون یکی از جاذبه‌های دیدنی خرمشهر است. بر روی رودخانه کارون در خرمشهر دو پل آزادی معروف به پل قدیم و پل شهید جهان آرا در فاصله سه کیلومتر یکدیگر ساخته شده‌اند که سهولت تردد قایق‌های مسافری کوچک و لنج‌های بزرگ در این محدوده یکی از ظرفیت‌های گردشگری این شهر است.

از سویی سهولت دسترسی به بازار ماهی و میگو و نیز مجتمع تجاری-تفریحی «برلیان» که به شکل یک کشتی بزرگ ساخته شده از دیگر مواردی است که در کنار گردشگری آبی توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

اروند صغیر رودی کوچک منشعب از اروند رود است که از میان مینوشهر از توابع شهرستان خرمشهر می‌گذرد و جاذبه‌های گردشگری دیگری را در جزیره مینو فراهم کرده است و ساحل این رود یکی دیگر از مکان‌های تفریحی و گردشگری جزیره مینو است که سالانه شاهد حضور گردشگران از سراسر کشور است ضمن اینکه در وسط اروند صغیر یک فروند کشتی بزرگ از جنگ تحمیلی باقی مانده که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های محلی و بومی، شناسایی توانمندی‌های گردشگری منطقه و جاذبه‌های بوم‌گردی در روستاهای زیبای اطراف شهرستان خرمشهر، راه‌اندازی تورهای تفریحی، برگزاری مسابقات ورزشی آبی از راهکارهای مهم رونق گردشگری و اشتغال پایدار این منطقه است که نقش مهم استارت آپ در این حوزه غیر قابل انکار است

ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های محلی و بومی، شناسایی توانمندی‌های گردشگری منطقه و جاذبه‌های بوم‌گردی در روستاهای زیبای اطراف شهرستان خرمشهر، راه‌اندازی تورهای تفریحی، برگزاری مسابقات ورزشی آبی از راهکارهای مهم رونق گردشگری و اشتغال پایدار این منطقه است که نقش مهم استارت آپ در این حوزه غیر قابل انکار است.

معرفی روستاهای اروند
باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا ظرفیت‌های روستاهای آبادان و خرمشهر به شکل شایسته‌ای از طریق استارت آپ‌ها معرفی شوند.

روستای معاف و روستای بدریه در خرمشهر، روستای قانمیه در مینو شهر و همچنین روستای نقشه حیر، سادات، شلحه حاج حسین و صنگور در آبادان از مهم‌ترین روستاهای منطقه آزاد اروند در حوزه گردشگری هستند.

حصیربافی از صنایع مهم دستی این منطقه است و بافت انواع دست سازهای این صنعت که به واسطه وفور نخل‌های خرما در منطقه ایجاد و گسترش یافته است، از قدیم رونق داشته است.

سواحل بسیار زیبای رودخانه‌های اروند و بهمنشیر یکی از جاذبه‌های آبادان است که منظره خاصی در روستاهای این شهر دارد و برای ماهیگیری و تفریح استفاده می‌شود.

ماهی‌های رایج در این منطقه حلوا سفید(زبیدی)، راشگو، شوریده، شانگ، زبان، سنگ سر، میش، هامور، کفشک، صبور، قباد و شیر است که معمولا به شکلی متفاوت طبخ می‌شوند.

معروف‌ترین نوع طبخ، قراردادن در یک تنور گلی همراه با هیزم‌هایی از جنس شاخ و برگ‌های خشک شده درخت نخل است که در دل نخلستان‌ها همراه با ترنم رودخانه‌های زیبا فضای خاطره انگیزی را ایجاد می‌کند.

اکنون بسیاری از صنایع روستایی منطقه آزاد اروند به ‌دلیل مشکلات بازاریابی و بازاررسانی در حال نابودی است که می‌توان با به کارگیری توانمندی‌های بخش فناوری اطلاعات نسبت به راه‌اندازی کسب و کارها و مشاغل مرتبط با این صنایع اقدام و ضمن جلوگیری از زیان تولیدکنندگان و نابودی این صنایع به توسعه اشتغال در این منطقه کمک کرد.

در حال حاضر صنایع‌ دستی شهرهای آبادان و خرمشهر که بخشی از میراث ماندگار هستند به دلیل نبود حمایت‌های لازم و شکل‌گیری حلقه واسطه تولید تا عرضه این محصولات در حال از بین رفتن است و در حوزه بازاریابی یک ضعف جدی وجود دارد که استارت آپ‌ها می‌توانند نقش مهمی در این حوزه داشته باشند اما برای استارت آپ نیز یک چالش اساسی وجود دارد و آن عدم آموزش است.

باید برای روستاییان دوره‌های آموزشی در حوزه استارت آپ برگزار شود تا در امر توسعه ظرفیت‌های گردشگری که به موجب آن بازاریابی محصولات نیز انجام می‌شود، گام بزرگ برداشته شود.

مهاجرت معکوس از روستاهای آبادان و خرمشهر به شهر یکی از پیامدهای منفی عدم رشد کسب‌ و کارهای روستایی است و حتی بسیاری از جوانان تحصیل کرده متقاضی فعالیت در زمینه کسب و کارهای دیجیتال به دلیل نبود زیرساخت‌ها و امکانات یا ناتوانی در رقابت با کسب و کارهای اینترنتی موجود این موضوع مهم را پیگیری نکرده‌اند.

وقتی در روستاهای آبادان و خرمشهر از طریق استارت آپ‌های گردشگری اشتغالزایی و درآمدزایی شود، بسیاری از جوانان این روستاها راهی شهر نمی‌شوند و کسب و کار خود را توسعه می‌دهند.

در معرفی ظرفیت‌ها و همچنین بازاریابی و فروش محصولات روستایی منطقه آزاد اروند ضعف وجود دارد که ضرورت دارد استارت آپ‌ها با رویکرد گردشگری برای رفع این نقیصه، از سوی سازمان منطقه آزاد اروند مورد حمایت قرار بگیرند.

کد خبر: ۴۶٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha