۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
ترامپ برای پیروزی به مذاکره با ایران نیاز دارد/ تحریم ۱۸ بانک کشور آخرین راه برای متقاعد کردن ایران!
گزارش «بازار» از علل تحریم جدید بانکی کشور توسط امریکا؛

ترامپ برای پیروزی به مذاکره با ایران نیاز دارد/ تحریم ۱۸ بانک کشور آخرین راه برای متقاعد کردن ایران!

آمریکا با فشار حداکثری در حالی ۱۸ بانک دیگر کشورمان را تحریم کرد که با این شیوه سعی دارد ایران را متقاعد کند تا به پای میز مذاکره بنشیند، غافل از اینکه ایران هیچ گاه از موضع خود پا پس نخواهد کشید.

اسدالله خسروی؛ بازار: ۴۰ سال تحریم اگر چه تا کنون فرصتی بوده تا ایران بتواند در مسیر خود اتکایی گام بر دارد و در خیلی از بخش ها خودکفا و مترقی شود اما دشمن چون چشم دیدن پیشرفت های کشورمان را ندارد هر چند وقت یکبار با تحریم های ناجوانمردانه سعی کرده فشارهای زیادی را بر کشور تحمیل کند. از عدم خرید نفت ایران به عنوان مهمترین کالای استراتیژیک ارز آور گرفته تا قطع سوئیفت جهانی نقل و انتقال مالی و... نمونه ای از اقدامات امریکا برای فشار بر ایران است. البته این روزها ترامپ خود را به در و دیوار می زند تا بتواند ایران را برای مذاکره متقاعد و از این طریق برگ برنده انتخابات را بدست آورد.

تحریم جدیدی ۱۸ بانک خصوص و دولتی ایران
طوری که وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر دیروز از افزوده شدن نام چندین بانک ایرانی به فهرست شرکت‌های تحت تحریم خبر داد و اعلام کرد نام ۱۸ بانک ایرانی به فهرست شرکت‌های تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه به شمار می‌رود، اضافه شده است.
بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این وزارتخانه پیرو فرمان اجرایی ۱۳۹۰۲ و با مشورت وزارت امور خارجه آمریکا اقدام به تحریم بانک سرمایه‌گذاری امین، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک شهر، بانک اقتصاد نوین، ‌ بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک حکمت ایرانیان، ‌ بانک ایران زمین، بانک منطقه‌ای تعاون اسلامی، بانک کارآفرین، بانک خاورمیانه، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سرمایه، بانک توسعه تعاون و بانک گردشگری کرده است. این در حالی است که دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ تحریم‌های مختلفی را علیه ایران وضع کرده است تا به‌زعم خود ایران را پای میز مذاکره بیاورد.

تحریم بانکی ایران حاصل ضعف ترامپ در مقابل بایدن در انتخابات 
اسماعیل صابری کارشناس پولی مالی و رئیس سابق هئیت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران در گفتگو با «بازار» درباره تاثیر و علل تحریم های جدید سیستم بانکی کشور توسط امریکا گفت: هر چند تحریم بانک ها بر اقتصاد کشور آن هم در این شرایط سخت بی تاثیر نیست اما هدف شخص ترامپ از فشارهای حداکثری بر کشورمان بخصوص تحریم جدید بانک ها به دلیل این است تا ایران را راضی به مذاکره کند چرا که پایه های انتخاباتی ترامپ در مقابل رقیب وی «بایدن» بسیار لرزان است.
وی با بیان اینکه امریکا منتظر لبخند ایران به مذاکره است،  افزود: اقدامات بین المللی ترامپ نظیر مصالحه بین برخی کشورهای عربی با اسرائیل بر محبوبیت وی در انتخابات دور دوم صحه گذاشته است اما تمام تلاش ترامپ این است که برای مذاکره قولی را از ایران بگیرد در چنین شرایطی دست به تشدید تحریم ها زده در حالی که نمی داند ایران بیدی نیست که با این بادها بلرزد.
صابری خاطرنشان کرد: ایران سالهاست ارتباط مالی با دنیا ندارد بنابراین تحریمهای بانکی جدید هر چند روزنه انجام برخی معاملات را نیز بست اما زمانی که بانک مرکزی ایران در تحریم است و سوئیفت جهانی با کشور مان قطع بوده تحریم های جدید بانکی خیلی اثر گذار نیست بلکه یک جنگ سیاسی و تبلیغاتی است.

اقدام امریکا علیه ایران رویکردی تبلیغی ساسی است
همچنین احمد حاتمی یزدی مدیرعامل پیشین بانک صادرات نیز در گفتگو با «بازار» درباره اثرات اقتصادی تحریم ۱۸ بانک جدید کشور از سوی امریکا گفت: این اقدام امریکا اقدام جدیدی نیست چرا که همه بانکها و موسسات مالی ایران از قبل تحریم شده بودند و چند سالی است که هیچ کدام از بانک های کشور فعالیت ارزی با سیستم بانکی جهانی را ندارند.
وی با بیان اینکه در پی تحریم های امریکا علیه سیستم بانکی کشور سالهاست اعتبار اسنادی برای بانک های خارجی قفل و وجوهی تبادل نمی شود افزود: امریکا در این بخش هر کاری که از دستش آمده انجام داده است و اینکه اکنون ۱۸ بانک را تحریم کرده اقدام تازه ای نیست.
این کارشناس بانکی اقدام امریکا در تحریم ۱۸ بانک جدید کشور را رویکردی سیاسی و تبلیغاتی عنوان کرد و افزود: دولت امریکا طی چند سال اخیر با تاکید رئیس جمهور فشارهای تحریمی زیادی را بر ایران تحمیل کرده و البته این اقدام اخیر هر چند تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشور ندارد اما از بعد رسانه ای و تبلیغی می تواند درشرایط انتخاباتی حرکتی جدید برای ترامپ باشد.
حاتمی یزدی با بیان اینکه این اقدام ناجوانمردانه رویکردی است که امریکا تاکید دارد؛ تحریم هایی ایران همچنان فراموش نشده است؛ گفت: البته هر نوع تحریمی بی شک فشارهای اقتصادی را بر ایران مضاعف می کند، بنابراین ایران نیز باید با حفظ ارزشها و چارچوب ها تدابیر خاصی را برای گذر از این بحران بیندیشد چرا که زیان جنگ اقتصادی در صورت بی توجهی عواقب و خسارات زیادی را در پی دارد.


اقدام ضد بشری امریکا برای ممانعت از مبادلات دارو و کالاهای اساسی
اظهارات کارشناسان بانکی در اقدام امریکا علیه ایران درحالی مطرح است که رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تحریم های ثانویه آمریکا علیه بانک های باقیمانده ایرانی تاکید کرد؛ این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده است. عبدالناصر همتی در واکنش به تسری تحریم های ثانویه به باقیمانده بانک‌های ایرانی گفت: تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملا معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند.
رییس کل بانک مرکزی افزود: هر چند درماه‌های گذشته برای تامین دارو و غذای مردم به خاطر فشار حداکثری به شدت در مضیقه بودیم، ولی تاکنون از مسیرها و روش‌هایی اجازه ندادیم هیچ‌گونه کمبودی در کشور ایجاد شود. از این پس نیز بانک مرکزی در کنار بخش خصوصی، تمام تلاش خود برای تأمین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از روش‌های مختلف به کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود.
 همتی تأکید کرد: این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده است و نشانگر دروغ و فریب بودن ادعای حقوق بشر و انسان‌دوستی سران این کشور است و قطعا چنین اقداماتی در حافظه ملت ایران ثبت خواهد شد.

چشم انداز جهانی اقتصاد ایران در شرایط تحریم
اگرچه تحریم های آمریکا مشکلاتی را برای اقتصاد ایران به وجود آورده است، اما بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های اخیر خود از تخلیه شدن اثر این تحریم‌ها سخن گفته‌اند. صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصاد جهانی، پیش‌بینی کرده است که ایران در سال جاری میلادی همانند اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان (اعم از درحال‌توسعه، نوظهور یا توسعه‌یافته) در سال جاری میلادی تحت تأثیر بحران جهانی کرونا رشد اقتصادی منفی را تجربه خواهد کرد، اما نرخ رشد اقتصادی ایران برای سال آینده میلادی ۳.۱ درصد پیش‌بینی شده است.
چندی پیش شبکه آمریکایی بلومبرگ نیز در گزارشی تأکید کرده بود که سیاست تحریم علیه ایران به آخر خط رسیده است و آمریکا گزینه‌های زیادی برای اعمال تحریم‌های بیشتر در اختیار ندارد.
مقامات جمهوری اسلامی ایران حتی در روزهای اوج تحریم‌ها نیز بارها تأکید کردند که ایران هرگز مذاکره تحت فشار با دولتی را که به پیمان‌های قبلی خود پایبند نبوده است نخواهد پذیرفت.

کد خبر: ۴۶٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha