۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
 برای مقابله با تاثیر اقتصادی کرونا، قرض بگیریم

برای مقابله با تاثیر اقتصادی کرونا، قرض بگیریم

فایننشال تایمز به نقل از اقتصاددانان ارشد بانک جهانی می گوید که برای مقابله با اثرات اقتصادی بیماری کرونا کشورها قرض بگیرند. کارمن رینهارت نیز که به عنوان یکی از منتقدان بدهی شناخته میشود با این اقتصاددان ارشد بانک جهانی همراه است اما چرا در کشورهای توسعه یافته چنین نگاهی وجود ندارد؟

محمدشهاب؛ بازارشاید نگاه واقع بینانه آن باشد که نتوان انتظار اصلاح سیاست گذاری های اقتصادی سیاست مداران در کشورهای توسعه نیافته و اعمال افزایش مصادیق سیاست گذاری درست حمایتی را داشت(به این علت که عدم اجرای سیاست گذاری درست حمایتی را بتوان به ساختار سرمایه داری سیاسی مرتبط گرداند). نهایت امیدواری این است که این کشورها قبول به دریافت وام هایی از بانک جهانی کنند و این وام ها را به صورت بازده شش ماهه در اختیار بخش خدمات به صورت بلاعوض و هم چنین کارفرمایان بخش های تولیدی و کارگران در بازه شش ماه به صورت بلاعوض قرار دهند.

فایننشال تایمز به نقل از اقتصاددانان ارشد بانک جهانی می گوید که برای مقابله با اثرات اقتصادی بیماری کرونا کشورها قرض بگیرند. کارمن رینهارت نیز که به عنوان یکی از منتقدان بدهی شناخته میشود با این اقتصاددان ارشد بانک جهانی همراه است.

تاثیر اقتصادی کرونا بر اقتصاد کشورهای توسعه یافته و چگونگی مقابله با آن:
سطح تولید و خدمات در کشورهای توسعه یافته مدیون سیاست گذاری درست حمایتی است. امروز نیز که نقدینگی های مربوط به حمایت درست از بخش های تولیدی در خانه ها مانده است، سیاست مداران میتوانند اقدام به افزایش مصادیق سیاست گذاری درست حمایتی کنند. بخش خدمات شهری نمیتوانند به روال سابق فعالیت کنند و به نوعی با تعطیلی مواجه شده اند با توجه به آنکه باید یک برنامه ریزی ۶ ماهه در شرایط فعلی داشت میتوان به میزان شش ماه پرداخت ماهانه از سوی دولت به این بخش که نزدیک به پنجاه درصد اقتصاد را تشکیل میدهند، انجام داد.

بخش های تولیدی نحوه فروششان تغییر خواهد کرد و از فروشگاه به فروشگاه های مجازی تغییر می کند. اگر در اختیار بخش خدمات، حمایت رایگان بیان شده انجام گیرد؛ این بخش با کاهش تقاضا خود را مواجه نمی بینند. با این حال کارگران بخش های تولیدی ممکن است احساس کسالت پیدا کنند که بهتر است در همان ابتدا استراحت و نیامدن بر سر کار را انتخاب کنند. برای این که کارفرمایان بخش های تولیدی با این مساله دچار مشکل نشده و کارگران با ترس از؛ از دست دادن شغل به استراحت اولیه خود بی توجه باشند، نیاز است تا  حمایت های رایگانی در این قالب به کارگران یا کارفرمایان اختصاص یابد. ایالات متحده این حمایت رایگان را برای کارگران در نظر گرفته است و برخی کشورهای اروپایی این حمایت رایگان را برای کارفرمایان.

پیش بینی آن است اگر حمایت رایگان انجام شده از بخش خدمات و بخش تولید از محل سیاست پولی باشد، پس از پایان همه گیری این بیماری، ارتقاء مجدد درآمد سرانه در عین آنکه رشد و سطح تولید در زمان همه گیری این بیماری حفظ شده بود، ایجاد شود.

تاثیر اقتصادی کرونا بر کشورهای در حال توسعه و چگونگی مقابله با آن:
در مورد کشورهای توسعه نیافته و کشورهایی که از ارتقاء درآمد سرانه به علت عدم سیاست گذاری درست حمایتی سیاست مداران خود بی بهره بوده اند به نظر شرایط کمی سخت تر است چرا که:

تولید کنندگان در این کشورها از قبل با مشکلاتی نظیر پایین بودن قدرت خرید، نبود مواد اولیه، افزایش هزینه های جاری تولید، عدم امکان رقابت با واردکنندگان و کاهش بازار و راکد ماندن بخشی از هزینه های ثابتی که انجام داده اند؛ مواجه هستند.

کرونا سبب میشود سوای این که بخش خدمات با تعطیلی مواجه شود، مشکلات قبلی برای بخش های تولیدی نیز تشدید شود.

شاید نگاه واقع بینانه آن باشد که نتوان انتظار اصلاح سیاست گذاری های اقتصادی سیاست مداران در کشورهای توسعه نیافته و اعمال افزایش مصادیق سیاست گذاری درست حمایتی را داشت(به این علت که عدم اجرای سیاست گذاری درست حمایتی را بتوان به ساختار سرمایه داری سیاسی مرتبط گرداند). یعنی بعید است در این کشورها سیاست گذاری درست حمایتی (بلاعوض و پایدار با ابزار سیاست پولی مرتبط با تولید و اهداف خلق تکنولوژی جدید و کاهش وابستگی) دنبال شود. نهایت امیدواری این است که این کشورها قبول به دریافت وام هایی از بانک جهانی کنند. و این وام ها را به صورت بازده شش ماهه در اختیار بخش خدمات به صورت بلاعوض و هم چنین کارفرمایان بخش های تولیدی و کارگران در بازه شش ماه (شش ماه این حمایت ادامه پیدا کند) به صورت بلاعوض قراردهند به شرط آن که فساد و ابزارهای قدرت تصمیم ساز  توزیع این منابع را به رانت های بزرگ برای خود و اهداف گروهی و حزبی بدل نکنند  بدیهی است  پس از گذشت شش ماه دولت می تواند حقوق کارمندان خود را از طریق سیاست پولی مرتبط با تولید پرداخت کرده و معادل آن ارز صادرات نفتی خود را در مسیر باز پرداخت کمک های بلا عوض قرار دهد.

کد خبر: ۴۶٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha