۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
کارگر روزمزد در دشتستان کم‌یاب شد/ پای خرما در میان است
گزارش بازار؛

کارگر روزمزد در دشتستان کم‌یاب شد/ پای خرما در میان است

بوشهر- این روزها با توجه به برداشت خرما و گستردگی کار در نخیلات شهرستان دشتستان، پیدا کردن کارگر روزمزد برای دیگر امور سخت شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان دشتستان به عنوان قطب تولید خرمای استان بوشهر و حتی کشور شناخته می شود و در مناطقی همچون آب‌پخش و سعدآباد انبوهی از نخیلات وجود دارد که گفته می‌شود کمتر جایی این میزان تراکم نخل را دارد.

تعداد زیادی از اهالی این مناطق در عرصه نخل و خرما فعال هستند و حدود چهار میلیون اصله نخل در سطح ۲۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی باغات دشتستان وجود دارد که سالانه حدود ۱۲۰ هزار تن تولید دارند.

در شهرستان دشتستان، برداشت از نخیلات به صورت خارک از آخر تیرماه آغاز می‌شود، برداشت رطب از اواسط مردادماه و برداشت خرما از اوایل شهریور ماه آغاز می شود و تا پایان مهرماه و گاها تا آبان‌ماه هم ادامه دارد.

این روزها در فصل برداشت خرما قرار داریم و نقاط مختلف شهرستان دشتستان صحنه برداشت خرما است و افراد زیادی از جمله کشاورزان، باغ داران و کارگران نخیلات مشغول به فعالیت هستند.

افزایش کار در باغات باعث شده است تا عمده کارگران روزمزد در نخلستان‌ها مشغول به فعالیت در عرصه نخیلات شوند و عملا پیدا کردن کارگر روزمزد برای دیگر امور سخت شده است و به‌نوعی شاهد کم‌یاب شدن کارگر هستیم.

کارگر نیست
یک پیمانکار حوزه ساختمانی به خبرنگار بازار گفت: ما برای بخش زیادی از کار خود از کارگران روزمزد استفاده می‌کنیم و هر روز صبح به محل تجمع آنها رفته و تعدادی از کارگران را سوار می‌کنیم و به محل کار می‌بریم.

اغلب کارگران در زمینه برداشت خرما فعال شده‌اند و همین موضوع نرخ دستمزد کارگران را نیز افزایش داده است چرا که کارگران روزمزد بازار کار خوبی دارند و ناز می‌کنند

حمید رستگار اظهار کرد: این روزها به دنبال افزایش کار در باغات شهرستان دشتستان با مشکلات زیادی برای استفاده از کارگران روزمزد روبرو هستیم و این موضوع کار را برای ما سخت کرده است.

وی اضافه کرد: اغلب کارگران در زمینه برداشت خرما فعال شده‌اند و همین موضوع نرخ دستمزد کارگران را نیز افزایش داده است چرا که کارگران روزمزد بازار کار خوبی دارند.

کارگر افغانی هم کم‌یاب شد
یکی از فعالان بازرگانی نیز به خبرنگار بازار گفت: هر چند روزی یک بار، محموله سفارشی ما از تهران به دشتستان می‌رسد و برای تخلیه بار نیاز به کارگران روزمزد داریم که یا از قبل با کارگران هماهنگ می‌کنیم و یا در لحظه رسیدن بار، دنبال کارگر می‌رویم.

بابک حیاتی ادامه داد: این ایام هر روزی که باری برای ما می‌رسد با مشکل زیادی برای پیدا کردن کارگر روبرو هستیم که یا پیدا نمی‌شود و یا اینکه با قیمت بالاتری برای تخلیه بار می‌آیند.

وی افزود: روز گذشته ۳۰ تن بار برای ما رسید که متاسفانه هیچ کارگری را نتوانستم پیدا کنم و حتی کارگران افغانی هم همگی به باغ‌ها رفته‌اند و خودم با کمک اعضای خانواده و همسایه بار را خالی کردیم.

کارگرانی که چند شیفت کار می‌کنند
یکی از کارگران فصلی به خبرنگار بازار گفت: به غیر از فصل برداشت خرما و رطب، در بسیاری از روزهای سال ممکن است بیکار باشیم و هرچه سر فلکه می‌مانیم، کسی برای کار سراغ ما نمی‌آید.

محمد اضافه کرد: در سال جاری که کرونا گسترش یافته و فشار اقتصادی به مردم بیشتر شده است، بسیاری از کارها و فعالیت‌هایی که نیاز به کارگر دارند تعطیل شده است و ما تعداد روزهای زیادی را بیکار بودیم که فشار فراوانی به ما و خانواده ما وارد شد.

می‌خواهیم این روزها درآمدی کسب کنیم تا در روزهای آینده که بیکار بودیم نانی برای خوردن داشته باشیم. گاهی روزها سه شیفت و بدون استراحت کار می‌کنیم

وی بیان کرد: این روزها به خاطر فصل برداشت خرما، تقاضا برای استفاده از کارگر زیاد است و هم شیفت صبح و هم شیفت عصر در باغ‌های منطقه مشغول به کار هستیم.

این کارگر فصلی که بیمه‌ای هم برای او پرداخت نمی‌شود ادامه داد: چند روز بیشتر به زمان پایان برداشت خرما باقی نمانده است و همه تلاش خود را می‌کنیم که این روزها بیشتر کار کنیم.

وی افزود: می‌خواهیم این روزها درآمدی کسب کنیم تا در روزهای آینده که بیکار بودیم نانی برای خوردن داشته باشیم. گاهی روزها سه شیفت و بدون استراحت کار می‌کنیم.

نگران دیگر ایام سال هستیم
یکی دیگر از کارگران روزمزد به خبرنگار بازار گفت: این روزها بازار کار برای ما خوب است ولی این شرایط گذرا است و دو سه ماهی بیشتر باقی نیست و در ادامه سال باز هم با چالش‌های زیادی روبرو هستیم.

جعفر که نان‌آور خانواده‌ای شش نفره است، ادامه داد: ما برای هر کاری آماده هستیم ولی در بسیاری از روزها کاری نداریم که برویم ولی این روزها وضعیت خوب است و کار فراوان است.

وی بیان کرد: با پایان فصل برداشت خرما بار دیگر نگران بیکاری و بی‌پولی هستیم. قیمت اجناس بالا رفته است و با حقوق و دستمزد روزانه خود نیاز داریم که هر روز کار کنیم ولی کو کار؟

این وضعیت موقتی است
کریم احمدی از کارشناسان حوزه صنایع کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با بازار اظهار داشت: هر ساله در ایام برداشت خرما، بخش عمده کارگران فصلی در دشتستان در عرصه باغات و برداشت خرما مشغول به کار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این وضعیت موقتی خواهد بود، اضافه کرد: بازه برداشت خرما یکی دو ماهه است و با توجه به این شرایط در این ایام بازار خوبی برای کارگران فصلی فراهم است ولی این وضعیت پس از پایان فصل برداشت خرما ادامه نخواهد داشت.

احمدی تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی و وضعیت کرونا بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل شده است ولی بخش کشاورزی هنوز هم فعال است و کارگران فصلی و کارگران تخصصی فرصت خوبی برای اشتغال در این کارها دارند.

نخل و خرما برکتی برای مردم شهرستان دشتستان است. بسیاری از مردم با نخل‌داری و تعدادی زیادی نیز با کار در نخیلات امرار و معاش می‌کنند.

نخلستان باعث شده تا این روزها کارگران موقعیت خوبی برای کار و تلاش داشته باشند ولی کار در نخل دائمی نیست و سالانه در یک دوره حدود یکی دو ماهه و یک دوره دو تا سه ماهه کار زیاد می‌شود.

کد خبر: ۴۶٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha