۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
۲۸ درصد سنجد کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

۲۸ درصد سنجد کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود

تبریز- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به رتبه نخست استان در تولید سنجد کشور، گفت: ۲۸ درصد تولید سنجد کشور مربوط به استان است.

به گزارش بازار، علی رخ افروز در حاشیه آغاز برداشت محصول سنجد در روستای اخی جهان از توابع شهرستان آذرشهر، افزود: سطح زیر کشت محصول سنجد در استان ۴۹۴ هکتار بوده که یکهزار و ۲۴۱ تن سنجد امسال تولید شده است. 

وی متوسط عملکرد در واحد سطح محصول سنجد را در استان دو هزار و ۶۰۰ کیلوگرم  اعلام کرد و افزود: ارقام شاخص سنجد کشت شده در آذربایجان شرقی را ارقام قزل، دره وار، حاج حسین و پانبوغ تشکیل داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به برنامه اصلاح الگوی کشت با هدف مصرف بهینه آب درحوضه دریاچه اورمیه و مقاوم به سرما و شوری خاک با توجه به محدودیت خاکهای حوضه دریاچه برای سایر درختان میوه را مهم برشمرد و گفت: سنجد می تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی باغات در حوضه دریاچه ارومیه باشد.

وی با بیان اینکه سنجد به طور عمده در کنار نهرها و به صورت پراکنده در باغات کاشته می شود و در مواقعی به عنوان بادشکن نیز مورد استفاده قرار می گیرد، ادامه داد:  این محصول به جهت شناسایی بیشتر خواص دارویی متعددی که دارد مورد توجه کشاورزان و صنایع دارویی قرار گرفته و تقاضا برای احداث باغات سنجد رو به افزایش بوده است و همچنین به جهت کم آب بودن نیز مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان نیز می باشد.

رخ افروز با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از نظر میزان تولید و سطح کشت سنجد رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: شهرستان آذرشهر نیز رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید سنجد  استان را دارا می باشد.

معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با بیان کاربردهای میوه سنجد گفت: میوه سنجد هم به صورت غذایی و هم به صورت دارویی استفاده می شود که این میوه دارای انواع پروتئین ها، اسیدهای آمینه، چربی ها و قندها مثل فروکتوز و دارای خواص دارویی بسیاری بوده و پاک کننده معده و روده است.

کد خبر: ۴۶٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha