۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
 ۴۰ درصد بازار لوازم یدکی دست قاچاقچیان! / مصرف کننده گول قیمت ارزان را می‌خورد
رئیس کمیته لوازم یدکی انجمن صنایع همگن قطعه سازان:

۴۰ درصد بازار لوازم یدکی دست قاچاقچیان! / مصرف کننده گول قیمت ارزان را می‌خورد

رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور گفت:  برخی از قطعات قاچاق با بسته بندی مشابه کالاهای اصل ازطریق سودجویان به بازار تزریق می‌شوند که از کیفیت لازم برخوردار نبوده و مشتری و تعمیرکار را باهم دچار مشکل می‌کنند.

بازار؛ گروه خودرو: خرید لوازم یدکی این روزها در بازار بزرگترین دغدغه مالکان خودروها و گاهی فروشندگان به حساب می‌آید. زیرا با افزایش قیمت قطعات دسترسی به کالای با کیفیت نیز دچار مشکل شده است. از همین رو یافتن قطعه سره از ناسر نیز برای اهل فن مشکلاتی ایجاد کرده و از طرفی در شرایط فعلی بازار مقدار قطعات بی کیفیت و قاچاق نیز افزایش یافته است. بنابراین برای بررسی مشکلات لوازم یدکی با احمد رضا رعنایی عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور و رئیس کمیته لوازم یدکی این انجمن به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

* برخی از مخاطبان افزایش خرابی‌ قطعات پس از تعمیر گلایه می‌کنند و معتقدند نسبت به گذشته کیفیت قطعات خودرو روندی کاهشی داشته است، به نظرتان دلیل این ماجرا چیست؟ آیا کیفیت قطعات داخلی در نبود مواد اولیه تنزل  یافته است؟
در این خصوص چندی پیش رئیس اتحادیه مکانیک‌ها نیز مطلبی را در خصوص التهاب بازار لوازم یدکی منتشر کرده بود. زیرا قطعاتی که مکانیک‌ها تهیه، دریافت و با آن  فرآیند تعمیرات را انجام می‌دهند، منجر به رضایتمندی مشتری نشده و اغلب مشکلاتی از جمله شکایت از تعمیرکار را با خود به همراه دارد.
لذا مکانیک‌ها باید از قطعاتی استفاده کنند که پاسخگو نیاز مشتریان باشد. اتحادیه لوازم یدکی نیز در این زمینه تلاش دارد که عرضه قطعاتی در بازار از نوع با کیفیت بوده تا میزان خرابی پس از تعمیر کاهش یابد. اما در این خصوص که قطعات موجود در بازار گاهی منجر به طرح شکایت می‌شوند که باید دو بخش را مورد بررسی قرار داد.
نخست، پایین بودن کیفیت برخی از قطعات به دلیل واردات غیر رسمی کالاهایی هستند که به نام قاچاق می‌شناسیم و مشکل ساز شده‌اند. این قطعات در ظاهر(بسته‌بندی) مشابه کالای اصل هستند، اما از کیفیت لازم برخوردار نبوده و مشتری و تعمیرکار را باهم دچار مشکل می‌کنند.
دوم، قطعات بی کیفیتی هستند که در بازار قابل مشاهده بوده، این قطعات اغلب توسط سازندگانی بی نام و نشان که مجوزهای لازم را نداشته تولید می‌شوند که پاسخگو کیفیت نیستند و بعد از کسب سود هم به یکباره از بازار محو می شوند. به طور معمول این قطعات غیرقابل شناسایی بوده و به سفارش برخی از سودجویان با نازل‌ترین کیفیت تولید و در سطح بازار عرضه می‌شوند.

* به عنوان تولیدکننده‌ای که سال‌هاست در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت دارید، ‌به نظرتان توزیع و تولید این قطعات چه ضربه ای می‌تواند به صنعت قطعه‌سازی و فروشندگان لوازم یدکی وارد کند؟ آیا عرضه قطعات بی‌کیفیت در بسته بندی تولیدکنندگان اصلی می‌تواند باعث کاهش فروش یک تولیدکننده و بی‌اعتمادی مشتریان شود؟
در تولید قطعات تقلبی یا زیر پله‌ای از مواداولیه با کیفیت و دانش فنی مطلوب برای تولید استفاده نمی‌شود. این مورد دو ضربه را به صنعت قطعه‌سازی و بازار لوازم یدکی وارد می‌کند. نخست، مصرف کننده به دلیل دست یابی به کالای ارزان قیمت آن را تهیه می‌کند که متاسفانه ماحصل استفاده از چنین قطعاتی چیزی جز تعمیرات چندباره خودرو و صرف هزینه گزاف تر از خرید قطعات اصلی گران‌تر نیست.
دوم، تولید کنندگان اصیل ضربه می‌خورند، زیرا آن‌ها باتوجه به تامین مواد اولیه استاندارد وهزینه برای تولید با کیفیت، اختلاف قیمتی با لوازم یدکی زیر پله‌ای دارند. با این حال با توجه به اینکه که قدرت خرید مشتریان در بازار کاهش یافته به سمت خرید قطعات تقلبی سوق و ترغیب می‌شوند. اما در مورد خرید قطعات تقلبی با ظاهر قطعات اصلی هم باتوجه به اینکه مشتری قطعه اصلی را امتحان کرده و از کیفیت آن آگاه است، چندان خرید قطعه تقلبی باعث بی‌اعتمادی آن نمی شود و می‌داند تولیدکننده اصلی چه قطعاتی با چه کیفیت را عرضه می‌کند.

در تولید قطعات تقلبی یا زیر پله‌ای از مواداولیه با کیفیت و دانش فنی مطلوب برای تولید استفاده نمی‌شود. این قطعات در ظاهر(بسته‌بندی) مشابه کالای اصل هستند، اما از کیفیت لازم برخوردار نبوده و مشتری و تعمیرکار را باهم دچار مشکل می‌کنند

* یکی از مشکلاتی که اغلب از سوی قطعه‌سازان عنوان می‌شود، اشباع بازار قطعات خودرو با قطعات قاچاق است، به عنوان رئیس کمیته لوازم یدکی انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور به نظرتان آیا برای حل مشکل قطعات قاچاق و پیشگیری از عرضه آن به بازار راهکاری وجود دارد؟ به طور کلی حضور قطعات قاچاق در بازار چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟
این مورد سبب وارد شدن زیان کلی وارد به صنعت می‌شود. اگر بخواهیم راهکاری برای حل این مشکلات داشته باشیم، دولت موظف است صندوق‌های مکانیزه و رصد مالی و... و. را اجرا و الزام به صدرو فاکتور رسمی صادر، سپس داد و ستدها را تحت پوشش قرار دهند. همانطور که تولیدکنندگان رسمی مجبور هستند که فاکتور رسمی صادر کنند، فروشندگان نیز باید در بازار فاکتور رسمی صادر کنند. اما بازاری‌ها به دلیل عدم نظارت دولت به آن‌ها از این موضوع سو استفاده کرده و نه تنها فاکتور صادر نمی‌کنند، بلکه از تولیدکنندگان زیرپله‌ای که کد اقتصادی و فعالیت رسمی ندارند نیز خرید می‌کنند.
این درحالی هست اگر به تولید کنندگان رسمی مراجعه کنند فاکتور رسمی و کد اقتصادی دریافت خواهند کرد. متاسفانه این مساله ضربه مهلک به صنف و تولیدکنندگان و عواید دولت وارد می‌کند. همواره این سوال برای تولیدکنندگان وجود دارد چرا دولت عزمی جدی برای رفع مشکلات قاچاق در بازار لوازم یدکی از خود نشان نمی‌دهد و برای یکبار بحث قاچاق را حل و فصل نمی‌کند؟

حدود ۴۰ درصد از قطعات موجود در بازار از طریق زیرپله‌ای های بدون استاندارد و کیفیت و از مبادی قاچاق تامین شود. همواره این سوال برای تولیدکنندگان وجود دارد چرا دولت عزمی جدی برای رفع مشکلات قاچاق در بازار لوازم یدکی از خود نشان نمی‌دهد و برای یکبار بحث قاچاق را حل و فصل نمی‌کند؟

* با توجه به حجم انبوهی از مشکلات که در بازار لوازم یدکی ایجاد شده و تولیدکنندگان می‌گویند کاهش کیفیت از سوی قطعات آن‌ها نیست و تعمیرکاران هم معتقدند خرابی بعد از تعمیر از سوی آن‌ها رخ نداده به نظرتان چند درصد از بازار لوازم یدکی را قطعات قاچاق تشکیل داده است؟
همانطور که اشاره کردید نمی‌توان برای چنین موردی به آمار رسمی استناد کرد، اما با توجه به افزایش مراجعه مالکان خودروها به تعمیرگاه‌ها و انتقاد مردم از کاهش کیفیت قطعات به نظرمی‌رسد که حدود ۴۰ درصد از قطعات موجود در بازار از طریق زیرپله‌ای های بدون استاندارد و کیفیت و از مبادی قاچاق تامین شود.

کد خبر: ۴۶٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha