۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
فرصت سوزی استفاده از ارزهای مجازی برای دورزدن تحریم ها/ رمز ارزها واحد پولی می شوند؟
بی توجهی مسئولان در کارایی ارز دیجیتال

فرصت سوزی استفاده از ارزهای مجازی برای دورزدن تحریم ها/ رمز ارزها واحد پولی می شوند؟

کارشناسان معتقدند؛ استفاده از ارزهای دیجیتال در شرایط تحریمی، کمک می کند تا انجام معاملات و انتقال پول به شکل مجازی از این طریق به خوبی میسر شود اما مسئولان متاسفانه به این موضوع مهم توجه نمی کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: این روزها به راحتی می توان از ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری بسیار مفید برای دادو ستدهای بین المللی استفاده کرد آن هم در کشوری چون ایران که محدودیت های نقل و انتقال پول را به دلیل وجود تحریم های بین المللی داراست.

پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فن آورین های نوین اکنون باعث شده است تا خیلی های در دنیای مجازی اقدام به سرمایه گذاری بر روی برخی کالاها چون بیت کوین کنند. سرمایه گذاری که هر چند فیزیکی نیست و برخی ها به موجب نبود جایگاه و مقری مشخص کمتر به آن توجه می کنند اما این فن آوری سیستمی به دلیل برخورداری از ساختاری منسجم و قوی مورد توجه خیلی ها در جهان قرار گرفته است.

امکان دور زدن تحریمها از طریق استفاده از رمز ارزها
محسن رضایی صدرآبادی کارشناس اقتصاد فضای مجازی و رمزارزها در گفتگو با «بازار» گفت: قانون باید از رمزارزها حمایت کند. البته اگر عموم مردم به آن رجوع کنند و قانونی هم وجود نداشته باشند ارزهای مجازی به خودی خود معتبر شده و مقبولیت پیدا می کنند. علاوه بر این نمیتوان از قافله پیشرفت تکنولوژی عقب ماند چرا که در دنیای امروزی استفاده از رمز ارزها در خیلی از کشورها باب و به خوبی جا افتاده است.

وی به کارکرد ارزهای فیزیکی اشاره کرد و اظهار داشت: بازار این کالا توسط دولت ها کنترل می شود، پرداخت مالیات، نظارت بر معاملات و...اما در خصوص ارزهای مجازی، اعتبار حرف آخر را می زند. این درحالی است که خیلی ها معتقدند مردم راه آینده را در این زمینه به مرور زمان می شناسند.

رضایی صدرآبادی با بیان اینکه استفاده از رمزارزها در شرایط تحریم می تواند درمعاملات بین المللی به خوبی به ما کمک کند، افزود: با توجه به قرار داشتن کشورمان در شرایط سخت تحریم و عدم انجام معاملات به دلیل رصد سفت و سخت و جریمه برای طرفین معامله با کشورمان بنابراین استفاده از رمز ارزها تاحدی می تواند در معاملات خرد بدون اینکه اثری از معامله به جای ماند انجام شود.

رو و بدل ارزهای مجازی در معاملات از طریق صرافی ها
این کارشناس اقتصاد فضای مجازی و رمزارزها اضافه کرد: به طور مثال در تجارت های جهانی می توان شرکتی را در کشور طرف معامله به عنوان واسطه شناسایی و به او پیشنهاد بیت کوین داد تا به جای پول مابه ازاء آن بیت کوین به صرافی واریز کند و در داخل ایران به صرافی که بیت کوین را از خارج تهیه کند، بفروشد. چنین معامله ای نه تنها به هیچ عنوان رصد نخواهد شد، بلکه در این شرایط که کشور با محدودیت ارزی مواجه است ارزی برای خرید کالا از کشور خارج نمی شود چرا که معامله در بستر فضای مجازی انجام خواهد شد.

وی افزود: با وجودی که ایران استفاده از رمز ارزها را قبول دارد و به دنبال رسمی کردن آن است اما آنگونه که مشاهده می شود اراده چندانی برای عملیاتی کردن آن ندارد و از این فرصت به خوبی استفاده نمی کند.

ضرورت وضع قوانین بر روی معاملات ارز مجازی
رضایی صدرآبادی گفت: البته اکنون در ایران برخی شرکت ها چون شرکت والکس (مثل اپلیکیشن دیوار) وجود دارد. والکس بازار خرید و فروش بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال است. و این معامله را در بستری آسان، امن و حرفه ای انجام می دهد. به طور مثال اگر کسی ارز مجازی را برای فروش در این اپلیکشن اعلام می کند خریداران نیز از طریق این سایت آن را دیده و این شرکت به عنوان واسطه بین خریدار و  فروشنده عمل می کند. آنگونه که روزانه حدود ۱ میلیارد تومان ارز مجازی از این طریق خرید و فروش می شود. بنابراین اگر دولت در انجام معاملات ارزهای مجازی نظارت دقیق کند و قوانینی برای انجام چنین معاملاتی طراحی، تدوین کند هم به نفع دولت خواهد بود و هم اعتماد به چنین معاملاتی در این بخش بیشتر می شود.

دچار خود تحریمی شده ایم
سپهر محمدی، رییس انجمن بلاکچین ایران در گفتگو با «بازار» درباره اینکه چرا ایران به توسعه و استفاده از رمز ارزها در شرایط تحریم کم توجه است، افزود: استفاده از رمز ارزها فرصت بسیار خوب و مناسبی است که در این شرایط بتوان در معاملات تجاری با دنیا استفاده کرد. البته دور زدن تحریم ها در سطح کلان چون فروش نفت با رمز ارزها امکان پذیر نیست اما داد و ستدها با برخی سازمانهای متوسط و کوچک و یا شرکت ها از طریق رمز ارزها میسر است اما متاسفانه توجه آنچنانی به این موضوع نمی شود.

وی با بیان اینکه در استفاده از ظرفیت مطلوب رمز ارزها متاسفانه دچار خود تحریمی شده ایم گفت: شورای پول و اعتبار استفاده از بیت کوین در معاملات را پولشویی عنوان می کند و این نوع معاملات را قبول ندارد. علاوه بر بی توجهی شورای پول و اعتبار به معاملات رمز ارزها، مرداد ماه سال گذشته نیز هیئت دولت در مصوبه ای مبادله رمز ارز را در کشور ممنوع اعلام کرد. این اتفاقات که به نوعی خود تحریمی است موجب شده است تا معاملات رمز ارزها در کشور شکل نگیرد.

با توجه به فیلترینگ و در دسترس نبودن اطلاعات بسیاری از صرافی‌های رمزارز در ایران، آمار شفاف و دقیقی در حوزه معاملات بیت کوین و ارزهای رمزنگار وجود ندارد اما بررسی انجام شده در حوزه معاملات رمز ارز توسط انجمن بلاکچین مبلغی در حدود ۱۰ میلیون دلار به صورت روزانه و حتی بیشتر از این مقدار است

از پیشرفت در بخش رمز ارزهای عقب ماندیم
محمدی به پیشرفت دنیا در استفاده از رمز ارزها برای انجام داد و ستدها اشاره کرد و افزود: ایران بجای حرکت در این مسیر راه عقب گرد را انتخاب کرده است که این اشتباه باعث شده است در دنیای پیشرفته ای که ارزهای مجازی در انجام معاملات به خوبی جا افتاده است ۲ سال نسبت به دنیا عقب مانده ایم.

رییس انجمن بلاکچین ایران خاطرنشان کرد: بانک مرکزی نیز به دلیل مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر پولشویی از طریق بیت کوین تا حدی در این زمینه غیر فعال بوده که امیدواریم هیئت دولت بخصوص وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات با رفع مشکلات سد راه اقدامات لازم را برای فعال شدن این سیستم بکار گیرد.

وی در پاسخ به اینکه فکر می کنید در ایران چه مقدار معاملات از طریق رمز ازها در صرافی ها انجام شود گفت: با توجه به فیلترینگ و در دسترس نبودن اطلاعات بسیاری از صرافی‌های رمزارز در ایران، آمار شفاف و دقیقی در حوزه معاملات بیت کوین و ارزهای رمزنگار وجود ندارد اما بررسی انجام شده در حوزه معاملات رمز ارز توسط انجمن بلاکچین مبلغی در حدود ۱۰ میلیون دلار به صورت روزانه و حتی بیشتر از این مقدار است.

کارایی ارزهای مجازی  در آینده چگونه می شود؟
این تراکنش‌ها تراکنش‌هایی هستند که ایرانیان به صورت فرامرزی انجام می‌دهند؛ در واقع، این مبادلات و تراکنش‌ها خرید و فروش‌های داخل ایران نیست و از مرز عبور می‌کنند. بدین معنا که یک طرف تراکنش در ایران و طرف دیگر تراکنش در نقطه‌ای دیگر از جهان مانند تراکنش از ایران به ترکیه و تراکنش از ایران به امارت متحده عربی است.

اظهارات کارشناسان رمز ارز در مورد حرکت در این مسیر در چارچوب خاص قانونی در حالی مطرح است که برخی از کارشناسان مطرح دنیا پیش بینی می کنند؛ ارزهای رایج و سایر بازارهای سرمایه‌گذاری در آینده شکست خورده ورمز ارزها  به عنوان امن‌ترین دارایی و واحد پولی جهان شناخته خواهد شد. ارز رمزها به واحد پولی جهان تبدیل خواهند شد و در نهایت تمام ارزهای ملی به  ارز رمزها متصل می‌شوند.

کد خبر: ۴۶٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha