۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
روغن جامد نایاب شد، روغن مایع، گران
وضعیت این روزهای روغن نباتی؛

روغن جامد نایاب شد، روغن مایع، گران

طی دو هفته گذشته در حالی که مصرف کنندگان با افزایش قیمت روغن نباتی مایع مواجه شده اند روغن نباتی جامد نیز نایاب شده است که به گفته بیرشک، دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران این موضوع متاثر از کاهش ۵۱ درصدی واردات روغن خام و همچنین کاهش ۱۷ درصدی تولید انواع روغن نباتی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: کمتر از یک ماه پیش بود که مسئولان انجمن روغن کشی کشور در گفت و گو با خبرنگار بازار از کاهش تولید ۲ و نیم میلیون تنی خبر دادند و اعلام کردند متاسفانه بیش از  ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت کارخانجات تکمیل نمی شود. در حالی که کشور سالانه نیاز به ۱ و نیم میلیون تن روغن خام دارد، با این وجود واردات روغن خام مانند بسیاری از اقلام دیگر کاهش یافته است. با این وجود انتظار نداشتیم به این زودی با مراجعه برای خرید هر نوع روغن نباتی با افزایش قیمتی محسوس و یا حتی نبود آن روبه رو شویم.

یکشنبه ۱۳ مرداد فروشگاهی در خیابان آذربایجان تهران؛ خانمی میانسال در حال سروکله زدن با فروشنده برای گرفتن چند لیتر روغن بیشتر توجه همه را به خود جلب کرده است. از مشتری اصرار و از فروشنده انکار که چون امروز صبح هم آمده ای و ۳ روغن دیگر خریده ای پس دیگر امروز به شما روغنی تحویل نمی دهیم!

فروشنده با بی حوصلگی سعی در متقاعد کردن خانم خریدار دارد و می گوید از کارخانه این روغن به ما اعلام کرده اند که قرار است قیمت روغن را افزایش بدهند و از این به بعد دیگر با قیمت فعلی به ما روغن را تحویل نمی دهند. من هم نمی توانم کل موجودی انبار را خالی کنم و دست خودم را در حنا بگذارم ...

عرضه روغن و چند کالای دیگر به فروشندگان تنها با ارائه کارت ملی
پرس و جو از فروشگاه دیگری در خیابان شادمان تهران نیز در نوع خود جالب است و وقتی از فروشنده جویا می شوم اوضاع موجودی روغن نباتی تان چگونه است می گوید: فعلا موجودی داریم اما تولیدکنندگان اعلام کرده اند که از این به بعد تنها با ارائه کارت ملی به شما روغن تحویل می دهیم. وی  معتقد است ارائه کارت ملی هم بامبول جدید تولیدکنندگان است برای اینکه من خریدار را نسبت به محصولات خود حساس کنند تا خواهان محصولات آنها با هر قیمتی باشم، اما نمی شود که هر هفته قیمت ها را بالا ببرند مگر مردم چقدر توان دارند. والا خود من آرامش ندارم از بس که قیمتها بالا می رود و نمی دانم آینده دو فرزندم چه خواهد شد؟

بیرشک: در  ۶ماهه اول امسال  ۸۱۰ هزار تن انواع روغن نباتی مایع و نیمه جامد تولید شده که نسبت به ۶ ماهه اول سال ۹۸ حدود ۱۷ درصد کمتر شده است؛ البته واردات روغن خام  نیز ۵۱ درصد کاهش داشته است و این تاثیر خود را در تولید گذاشته است

اگر روغن نباتی جامد می خواهی باید به همراه آن اقلام دیگری نیز خرید کنی!
دوشنبه ۱۴ مهر ماه، فروشگاهی در خیابان اسکندری تهران مقصد بعدی ما است برای اینکه بدانیم آیا آنجا هم نسبت به عرضه روغن واکنش نشان می دهند یا خیر. اگرچه پشت ویترین مغازه انواع روغن های مایع چیده شده است اما فروشنده می گوید روغن نباتی جامد در بازار نایاب شده است و شایعه شده است دو کارخانه تولید روغن نباتی جامد تعطیل شده و تا اطلاع ثانوی محصولی عرضه نمی کنند. به همین دلیل مراجعات مردم برای خرید روغن نباتی جامد نسبت به گذشته بیشتر شده است.

به فروشگاه دیگری در خیابان امام خمینی مراجعه می کنم و سراغ از روغن نباتی جامد و مایع می گیرم که در جواب می گوید روغن مایع داریم اما قیمت اش نسبت به هفته قبل ۲۰ درصد بیشتر شده است.

در برابر تقاضای ما برای روغن نباتی جامد ۱۷ کیلوگرمی هم می گوید: روغن جامد ۱۷ کیلوگرمی دو ماه است که دیگر به بازار نیامده اما روغن نباتی ۵ کیلوگرمی دو عدد دارم و قیمت هر کدام ۶۸ هزار تومان است.

این فروشنده تاکید می کند: البته اگر می خواهید این روغن های ۵ کیلوگرمی را ببرید باید یکسری اقلام دیگر مثل نخود، لوبیا، سویا و غیره نیز  به همراه آن خرید کنی تا آن را به شما بدهم!

وی بعد از واکنش نسبت به این درخواست نیز می گوید: اگر امروز نخری پشیمان می شوی، چون بازار خالی خالی است!

کاهش ۱۷ درصدی روغن نباتی در ۵ ماهه اول سال جاری

برای پیگیری موضوع کمیابی روغن نباتی جامد و افزایش قیمت روغن نباتی مایع یک روز کامل کاری پیگیر مسئولان ستاد تنظیم بازار می شویم اما متاسفانه بعد از آگاه شدن از اینکه پشت خط خبرنگاری است که قصد مصاحبه در مورد روغن نباتی دارد، به بهانه در راه بودن، ناهار خوردن و یا داشتن جلسه انجام مصاحبه را به ساعت و ساعاتی دیگر حواله می دهند و در همان ساعات نیز پاسخگو نیستند. از این رو با متولی آن یعنی انجمن صنفی روغن نباتی ایران تماس گرفتیم و جویای احوالات این روزهای صنف شدیم.

امیر هوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران در این خصوص با خبرنگار بازار گفت: خدا را شکر تولید را هرچند اندک انجام می دهیم و سعی داریم بازار چندان متشنج نشود. اما بهر حال کمبود روغن خام در کشور محسوس است.

بیرشک در مورد حجم تولیدات امسال تصریح کرد: در  ۶ماهه اول امسال  ۸۱۰ هزار تن انواع روغن نباتی مایع و نیمه جامد تولید شده که نسبت به ۶ ماهه اول سال ۹۸ حدود ۱۷ درصد کمتر شده است؛ البته واردات روغن خام  نیز ۵۱ درصد کاهش داشته است و این تاثیر خود را در تولید گذاشته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع روغن نباتی در سطح کشور مصرف داشته ایم.

این مقام مسئول در خصوص پیش بینی حجم تولید روغن در ۶ ماهه دوم سال نیز اظهار داشت: بستگی به روند واردات دارد اگر واردات ادامه داشته باشد می توانیم همین میزان را تولید کنیم اما کاملا بستگی به ارزی که برای واردات روغن خام داده می شود دارد. بنابراین نمی توان پیش بینی دقیقی در خصوص حجم تولید در نیمه دوم سال داشت.

بحث سامانه جامع از برج ۴ سال ۹۸ توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا مطرح شده اما اجباری بودن آن از برج ۳ سال ۹۹ اعلام شده است و وزارت صمت اجازه نمی دهد روغن به فروشگاهی که شناسنامه دار نیست فروخته شود

تحویل روغن به فروشندگان با کارت ملی!
فروش بیرشک در پاسخ به این سوال که آیا می دانید به چه دلیلی به فروشندگان اعلام شده است از این پس تنها با ارائه کارت ملی به آنها روغن تحویل داده می شود، گفت: دقیقا نمی دانم اما حدس می زنم به دلیل وجود سامانه جامع تجارت باشد چرا که این سامانه کلیه تولیدکنندگان را موظف کرده است به فروشندگان یا فروشگاه های خریداری که شناسنامه دار  هستند کالا ارائه بدهند.

وی ادامه داد: در حقیقت این تصمیم با این هدف گرفته شده که کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می شود تا سر سفره مردم رصد شود. یعنی اطمینان حاصل شود که باری که از کارخانه بیرون می آید حتما به فروشگاهی برود که جواز صنفی دارد. به عبارت دیگر باید مشخص شود مثلا فلان بار روغن نباتی را چه کسی گرفته و با چه قیمتی به فروش می رود.

بیرشک خاطرنشان کرد: بحث سامانه جامع از برج ۴ سال ۹۸ توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا مطرح شده اما اجباری بودن آن از برج ۳ سال ۹۹ اعلام شده است و وزارت صمت اجازه نمی دهد روغن به فروشگاهی که شناسنامه دار نیست فروخته شود.

این مقام مسئول در خصوص این ادعا که دو کارخانه روغن نباتی جامد تعطیل شده است به همین دلیل این محصول در بازار نایاب شده است گفت: اولا کارخانه ای که فقط روغن جامد تولید کند نداریم؛ اما تولید روغن جامد به این دلیل  که پایه این روغنها، روغن پالم است و واردات و تولید آن همزمان در کشور کم شده است در نتیجه کمیاب شدن آن طبیعی است.

بیرشک تصریح کرد: نه تنها روغن جامد بلکه تولید کل روغن ها ۱۷ درصد کم شده است که به هر حال اثرش را بر بازار می گذارد و کمتر عرضه  شدن و از سوی دیگر جو روانی که ایجاد می شود موجب کمیابی یا بالا رفتن نسبی قیمتها می شود.

وی در پاسخ به این سوال که ایا طی روزها و هفته های آتی افزایش قیمت خواهیم داشت یا خیر، گفت: یک افزایش قیمت ۹ درصدی را سازمان حمایت حدودا ۱۰ روز پیش  اعلام کرده اما اینکه در روزها و هفته های آینده افزایش قیمت خواهیم داشت یا نه چندان مشخص نیست. با این وجود اگر بحث مشکلات و چالش های ارزی حل نشود و بر همین منوال بماند فکر می کنم شش ماهه سختی را در پیش رو خواهیم داشت.

کد خبر: ۴۶٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      2 1
      ما که دنبه استفاده می کنیم سالم تر هم هست