۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
اعتراف سایپا  به وجود سوء مدیریت و پوست اندازی در مدیران خودرو/ در انتظار اعلام برآورد قیمت
واکنش به اظهارنظرها درباره شاسی بلند جدید

اعتراف سایپا به وجود سوء مدیریت و پوست اندازی در مدیران خودرو/ در انتظار اعلام برآورد قیمت

خودروسازان بزرگ جهانی پیش از عرضه محصول به بازار اقدام به رونمایی از نسخه کانسپت آن داشته تا نظرات و انتقادات را دریافت و براساس آن بهبودهای احتمالی بر پایه نیاز مشتریان از زبان منتقدان را انجام دهند. هرچند که فودی لندفورت پیشتر نیز در کشور ما مورد توجه رسانه‌ها و تحلیل‌های دیگر قرار گرفت، شاید نیاز هست در حال حاضر نیز نکات مثبت و منفی این خودرو در کنار یکدیگر بررسی شود؛ اگر خودرو سازان تحمل داشته باشند!

بازار؛ گروه خودرو: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا چندی پیش خبر پروژه تولید یک خودرو شاسی بلند دو دیفرانسیل را اعلام کرد. گمانه زنی‌ها در خصوص احتمال استفاده از پلت‌فرم نیسان رونیز در این خودروسازی به گوش می‌رسید. اما با انتشار تصاویر مشخص شد که این خودروساز ظاهرا محصول چینی را برای تولید انتخاب کرده است. براین اساس رسانه‌ها بنابه عرف معمول جهانی، اقدام به بررسی و تحلیل خودرو براساس اطلاعات موجود آن کردند. از این رو در بخش نخست نگاهی به واکنش گروه خودروسازی سایپا داشته که اطلاعاتی را در پاسخ به نظرهای کارشناسان منتشر کرده پس از آن  نظراتی را در خصوص آن مطرح خواهیم کرد:

واکنش ساپیا
سایپا در خبری واکنش خود را نسبت به تحلیلهای انجام شده، ارایه داد. به گزارش سایپا نیوز، در این واکنش آمده بود: به منظور تنویر افکار عمومی و نیز پاسخ به شایعات و تخیلات این رسانه‌های به اصطلاح مستقل و این افراد به اصطلاح کارشناس، موارد زیر را به استحضار مردم گرانقدر ایران و مشتریان محترم گروه سایپا می‌رسانیم.

۱- این رسانه‌ها و افراد در روزهای اخیر با آب و تاب فراوان و با درج تیترهایی مثل شاسی بلند جدید سایپا چینی از آب درآمد، با ذوق‌زدگی و تعجیل، از کشف خود پرده برداشته و به تصور خود همکاری سایپا با یک شریک چینی را افشا کردند.

این هیاهو (برای هیچ) در حالی صورت گرفت که گروه خودروسازی سایپا اراده‌ای برای پنهان کردن چیزی نداشت و حتی عکسی واضح و مشخص از خودرو مورد نظر منتشر کرد، عکسی که برای خبرنگاران و رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو ناآشنا نبود و دو سال پیش هم آن را در قالب یک کمپین تبلیغاتی با نام تجاری "تیوان" زامیاد دیده بودند. حتی مهمتر از این، با یک جستجوی بسیار ساده به سهولت می‌شود شریک تجاری سایپا در مرحله قبلی این پروژه را پیدا کرد؛ زیرا سایپا و فودِی چین بیش از ۱۲ سال است در زمینه تولید خودروهای تجاری نیمه‌سنگین همکاری دارند.

۲- شاسی بلند جدید گروه خودروسازی سایپا که در روزهای گذشته خبر آغاز پروژه تولید آن رسانه‌ای شد، یک خودرو جدید است که طبق برنامه‌ریزی‌ها، با درصد بالای بومی‌سازی و داخلی‌سازی قطعات و با تکیه بر توان و دانش فنی مهندسان و متخصصان گروه سایپا و شرکت زامیاد تولید شده و به بازار عرضه خواهد شد.

۳- در مصاحبه‌ها و مطالب منتشر شده، مواردی عجیب مطرح می‌شود که مدیران و مهندسان سایپا هم در جلسات داخلی و فنی درباره آن صحبت نمی‌کنند، زیرا این خودرو در حال توسعه فنی بوده و جزئیات آن در حال تعیین و بررسی کارشناسی است، اما برخی از این افراد حتی برای این خودرو قیمت هم اعلام کرده‌اند! در حالی که مراحل تعیین نهایی قیمت یک محصول سازوکار مشخص و نهادهای قانونی مرتبط با خود را دارد، اما این منتقدان، برای محصولی که تجاری‌سازی نشده با خیال‌پردازی و بدون هیچ مبنای قانونی و کارشناسی، قیمت‌های میلیونی و میلیاردی مطرح و اعلام می‌کنند. حقیقتا این میزان خیال پردازی برای یک خودرو، پیش از تولید نهایی شگفت آور است.

۴-  تولید یک شاسی بلند آفرودی در کشور، در شرایط تحریمی، می تواند خلأ بازار در این بخش را پوشش داده و کشور را از واردات خودروهای گران قیمت خارجی بی‌نیاز کند؛ از طرف دیگر در حالی که سایپا به صراحت از ورود این خودرو در سال آینده به بازار خبر داده، حامیان واردات خودرو احتمال داده‌اند شاسی بلند سایپا سه سال دیگر وارد بازار می‌شود! به همین دلیل تخریب پیش از تولید این خودرو از سوی ذی‌نفعان واردات خودرو نه تنها عجیب نبوده، بلکه قابل درک هم هست.

آیا جز این است که این احتمالات بی‌پایه که بدون هیچ گونه اطلاعی از روند پروژه صورت می‌پذیرد، برای این مطرح می‌شود که از سرگیری واردات خودرو به کشور را توجیه کنند؟

بار دیگر در اینجا یادآوری می‌کنیم که گروه سایپا و به طور کلی صنعت خودرو کشور ضمن فصل‌الخطاب دانستن بیانات مقام معظم رهبری در نکوهش واردات محصولات خارجی به ویژه خودرو به کشور در شرایط فعلی اقتصادی، واردات خودرو و کسب سود سرشار مالی از این تجارت پرسود را برای واردکنندگان، در تضاد با منافع و عملکرد خود نمی‌بیند اما به فعالان واردات خودرو نیز گوشزد می‌کند که راه گشایش واردات و ترخیص خودروهای لوکس باقی مانده در گمرکات، از مسیر تخطئه و تخریب صنعت خودرو ملی نمی‌گذرد.

۵- صنعت خودروسازی کشور و گروه سایپا با وجود برخی سوءمدیریت‌ها و نقصان‌های به ارث رسیده از گذشته، در حال پوست‌اندازی است و نشانه‌های روشن تحول در آن با عرضه محصولات جدید در سطوح مختلف کاملاً به چشم می آید. طبیعی است که این رویه خاطر برخی را پریشان کند و آنها برای انحراف اذهان عمومی، با هزینه کرد مبالغ قابل توجه، مغلطه‌ای از نکات درست و غلط را در برخی رسانه‌های رسمی و غیررسمی پمپاژ کنند. چنین جریانات مخربی، خللی در حرکت گروه خودروسازی سایپا به وجود نخواهد آورد، زیرا به مسیری که برای رفع کمبودهای موجود خواهد انجامید، ایمان دارد. دستاوردهای اخیر این خودروساز در سال سخت تحریم و تنگنای اقتصادی و شیوع کرونا گویای این حقیقت است.

صنعت خودروسازی کشور و گروه سایپا با وجود برخی سوءمدیریت‌ها و نقصان‌های به ارث رسیده از گذشته، در حال پوست‌اندازی است و نشانه‌های روشن تحول در آن با عرضه محصولات جدید در سطوح مختلف کاملاً به چشم می آید. طبیعی است که این رویه خاطر برخی را پریشان کند

فودی لندفورت تا تیوان زامیاد
به گزارش بازار در مردادماه سال ۹۷ خودرو شاسی بلند با پوشش استتاری در خیابان‌ها سوژه داغ رسانه‌های خودروی شد. این خودرو که برای گذراندن تست‌های فنی در جاده‌ها با پوشش مخصوص تردد داشت، فودی لندفورت بود که در آن زمان شرکت زامیاد به عنوان شرکت زیر مجموعه گروه خودروسازی سایپا در پی عرضه آن بود. این خودرو با نام تیوان زامیاد به بازار عرضه خواهد شد، شرکت زامیاد با تغییراتی در خودرو آن را با نام و نشان خود عرضه خواهد کرد. این خودرو به عنوان اولین شاسی بلند آفرودی محسوب شده که بنابه اطلاعات انتشار یافته، پیشرانه این خودرو دانش مهندسی میتسوبیشی را با خود یدک می‌کند، موتور این خودرو دولیتری مجهز به توربوشارژر هست که ۲۱۴ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس این خودرو از نوع شش سرعته اتوماتیک است.  نکته قابل توجه اینجاست که این خودرو با هدف آفرود بنا به اعلام گروه خودروسازی سایپا تعریف پروژه شده است، خودروهای آفرود باید فاقد توربو بوده و این خودرو ساز نیز اگر آفرود بودن خودرو برایش اهمیت ویژه از دو دیفرانسیل بودن دارد باید در پروژه  اقدام به حذف توربو کند. گروه سایپا با فودِی چین بیش از ۱۲ سال است در زمینه تولید خودروهای تجاری نیمه‌سنگین همکاری دارند. بنابراین انتظار از داخلی سازی و ساخت تعمیق قطعات متناسب با نیاز و کیفیت مشتریان افزایش می‌یابد. ضمن ان که بخش اطلاع رسانی سایپا و مدیر عامل این خودرو سازی از آنجایی که سوء مدیریت های گذشته را درک می کنند باید بدانند که  این گروه خودرویی پیشتر خودروی آفرود رونیز را تولید کرده است و لذا القابی چوون « نخستین» خودرو آفرود  برای خودروی جدید غیر واقعی و نادرست است و لذا باید با توجه به تاکیدات بخش اطلاع رسانی سایپا  از « هیاهو برای هیچ» پرهیز کرد به خصوص که  در خوشبینانه ترین حالت عرضه این خودرو شاسی بلند در سال بعد و احتمالا بعد از تغییر دولت و به تبع آن تغییرات مدیریتی در صنایع خودرو رخ خواهد داد. 

خلا بازار را پر می‌کند؟
در بازار خودروهای داخلی، چندسالی هست که نیاز به خودرو اس یو وی حس شده، فودی لندفورت که یک خودرو اس یو وی بوده و در گذشته نه چندان دور به دلیل تحریم‌ها و موانع دیگر نتوانست روی خط تولید قرار گیرد لذا  هرچند که جبر تحریم‌ها خودروهای اس یو وی دو دیفرانسیل با کیفیت مانند سوزوکی گرندویتارا، نیسان رونیز و... را از خط تولید خودروسازان خارج کرد؛ با این حال کارشناسان معتقد هستند که  در شرایط حاضر اقتصادی و  افزایش هزینه ها در سطح جامعه و سایر عواملی مانند کرونا و کم اقبالی و محدود تر شدن  تقاضا برای این نوع خودروها ،تولید خودروهای اس یو وی  صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین با واردات حتی به صورت سی کی دی یا سی بی یو می‌توان نیاز این بخش را تامین کرد. هر چند که مسئولان  گروه سایپا بهتر از هر کارشناسی  بر اصل صرفه ناشی از مقیاس  اشراف دارند و لذا  حتی با وجود داخلی سازی که احتمالا شامل لاستیک خودرو و برخی قطعات محدود می شود،باز هم قیمت تمام شده بالاتر  از حد معمول و در قیاس با خودرو های پر تیراژ خواهد شد.

انتقادات، نظرات سازنده برای بهبود محصول
خودروسازان بزرگ جهانی پیش از عرضه محصول به بازار اقدام به رونمایی از نسخه کانسپت آن داشته تا نظرات و انتقادات را دریافت و براساس آن بهبودهای احتمالی بر پایه نیاز مشتریان از زبان منتقدان را انجام دهند. هرچند که فودی لندفورت پیشتر نیز در کشور ما مورد توجه رسانه‌ها و تحلیل‌های دیگر قرار گرفت، شاید نیاز هست در حال حاضر نیز نکات مثبت و منفی این خودرو در کنار یکدیگر بررسی شده تا محصولی متناسب با قدرت خرید و نیاز مشتری به بازار عرضه شود.لذا کارشناسان نیز براساس شرایط بازار، اوضاع صنعتی کشور، تجارب حاصل شده از بازار خودرو در سالها وماه‌های اخیر قیمت‌های احتمالی را اعلام کردند. چه ! اگر قیمت های مذکور  خیلی غیر واقعی بودند ، شرکت سایپا رقمی تقریبی را برای این خودرو اعلام می کرد و از اساس نظر کارشناسان را  با استدلال و اعلام نحوه قیمت گذاری و میزان اثر بخشی داخلی سازی در  قیمت تمام شده خودروی شاسی بلند جدید ( و نه نخستین خودرو شاسی بلند سایپا) رد می کرد. نه این که  ادله رد قیمت برآوردی از سوی کارشناسان را تمایل آنها به واردات خودرو اعلام کند! 

داخلی سازی پلت‌فرم، تامین نیاز بازار به همراه دارد
فعالان و کارشناسان در صنعت خودرو نظر واحد در خصوص تامین نیاز بازار نسبت به خودروهای اس یو وی در صورت تعمیق ساخت داخل و داخلی سازی پلت‌فرم‌ها توام با همکاری بیشتر شرکای خارجی دارند. در این میان نیز خودروسازان باید سعی کنند که اجزای مانند، پیشرانه، ترانسفرکیس، گیربکس اتوماتیک و.... را بومی سازی کنند. قطعات سیستم‌های مذکور جز قطعات گران و اغلب ارزبری بالا داشته که نیاز بیشتر به توجه زنجیره تامین با حمایت خودروسازان و تامین نقدینگی برای تولید آن است. هرچند که باید رقابت در بازار وجود داشته باشد تا پیشرفت حاصل شود. لذا با ایجاد شرایط رقابتی برای هر محصولی باید زمینه بهبود کیفی آن را فراهم کرد. معمولا بازارهایی که دارای شرایط اقتصادی بسته بوده، امکان رقابت برای خودروساز را سلب می‌کند. این مساله جهانی شدن خودروسازان را نه تنها در حاشیه بلکه مانع توسعه نیز خواهد شد.

پوست اندازی خودرو توام با تغییرنگاه مدیران
کارشناسان در گفت‌وگوهای مختلف اشاره به این مساله داشته‌اند که عامل اصلی توسعه در صنعت خودروسازی ثبات مدیران و عدم تغییر آن‌ها است، زیرا مدیران جدید در زمان انتصاب اغلب پروژه‌های قبلی را متوقف یا تغییر می‌دهند. اگر در خودروسازی پرورش مدیران و ثبات پروژه‌ها تحقق می‌یافت، شاید در گذشته نه چندان دور به داخلی سازی خودروهای اس یو وی، سدان و... با کیفیت با آپشن‌های روز می‌رسیدیم. در این میان نیز رسانه‌ها به عنوان رابط مشتریان با خودروسازان و انعکاس نظرات آن‌ها در خصوص محصولات‌شان اقدام به تهیه و بررسی گزارش‌ها می‌کنند. نظراتی که خودروسازان باید به دور از هر گونه غرض نیتی به آن توجه داشته باشند تا بتوانند رضایت مندی حقیقی توام با افزایش فروش محصولات را برای خود ایجاد کنند. شاید بهتر باشد خودرسازان داخلی و به خصوص مدیران تصمیم گیر نقد پذیری را مانند تولید محصولات، از خودروسازان بزرگ خارجی الگو برداری کنند.وگرنه می توان به مجیزگویان میدان داد و در چنین شرایطی مانند برخی مسئولان ادعا کرد که اوضاع اقتصادی ما از آلمان هم بهتر است! 

کد خبر: ۴۶٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha