۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
قیمت سهام دراوایل هفته آینده رشد و تعادل قیمتی در اواسط هفته رخ می‌دهد
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

قیمت سهام دراوایل هفته آینده رشد و تعادل قیمتی در اواسط هفته رخ می‌دهد

افضلیان، تحلیلگر بازار سرمایه می گوید: «پیش بینی می شود درهفته پیش رو ارزش صف های فروش بازار کاهش و ارزش معاملات افزایش یابد و خستگی که طی هفته های گذشته در وضعیت کلی بازار به چشم می خورد، بهتر شود.»

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس امروز با رشد ۲۳ هزار واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن   نیز با رشد ۱.۳ درصدی، روز معاملاتی را به پایان رساند.

ارزش معاملات خرد بورس از ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان عبور کرد. همچنین ۲۳۷ نماد با رشد بیش از یک درصد به رنگ سبز درآمدند. پنج نماد پربیننده‌ی بورس امروز نیز «خودرو»، «وبملت»، «فولاد»، «فملی» و «پترول» بودند.

همچنین لازم به ذکر است معاملات فرابورس به دلیل مشکلاتی همزمان با بورس انجام نشده است و معاملات آن از ساعت ۱۳ روز جاری آغاز شد.

*هنوز خبری از جمع آوری صف های فروش صنایع کوچک نیست
مهدی افضلیان، کارشناس بازار سرمایه و مدیر آموزش و فرهنگ سازی کارگزاری آگاه درتحلیل بازار امروز، ۱۵ مهرماه به خبرنگار بازار گفت: حدود یک هفته است که ارزش معاملات بازار بین ۱۱ هزارمیلیارد تا ۱۳ هزارمیلیارد تومان معامله می شود و در نمادهای بزرگتر که جزء صنایع بزرگ تر بازار محسوب می شوند، نسبت به ۳ هفته گذشته وضعیت معاملاتی خوبی را شاهد هستیم و نمادهای این گروه به نقدشوندگی لازم رسیده اند و طبیعی است که در یک هفته گذشته درگیر برخی مسائل قیمتی بودند.

وی افزود که با این حال در شاخص گروه صنایع کوچک تر بازار هنوز این اتفاق نیفتاده است. درحال حاضر ارزش صف های فروش در صنایع کوچک تر که بر شاخص بازار تاثیرگذار هستند، رقمی حدود ۵ تا ۶ هزارمیلیاردتومان بوده و هنوز هم خبری از جمع آوری صف های فروش نیست.

افضلیان یادآور شد که روز گذشته به تدریج دربسیاری از صنایع کوچک تر بازار مانند گروه سیمانی، غذایی و دارویی شاهد جمع شدن صف های فروش بودیم و بسیاری از نمادهای این گروه نیز پس از جمع شدن صف های فروش به محدوده های معاملاتی مثبت رسیدند. بنابراین امروز صف های فروش بازار به محدوده های تقریبی ۲ تا ۳ هزارمیلیاردتومان رسید و این به معنای کاهش نزدیک به ۵۰ درصدی نسبت به هفته گذشته است. اما متاسفانه امروز سبد معاملات فرابورس به مشکل خورده بود که البته از ساعت ۱ بعدازظهر درست شد.

*کاهش ارزش صف های فروش؛ پیش بینی بازار فردا
تحلیلگر بازار سرمایه تاکید می کند: باتوجه به جو خوبی که امروز در معاملات بازار وجود داشت، به نظر می رسد که از امروز شرایط برای نمادهای کوچک تر بازار بهتر می شود و انتظار من این است که به صورت تقریبی در معاملات فردا ارزش صف های فروش با کاهش چشمگیری مواجه شود و به تدریج وضعیت نمادهایی که به هردلیلی کاهش ۵۰ الی ۷۰ درصدی را طی یک ماه یا ۴۰ روز گذشته داشته اند بهبود یابد و معاملاتشان منطقی تر و نقدشوندگی آن ها افزایش یابد.

مدیر آموزش کارگزاری آگاه تصریح کرد: اکنون که در هفته جاری این نوع معاملات را در بازار شاهد بودیم، انتظار می رود معاملات بازار در هفته  پیش رو رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد. پیش بینی می شود ارزش صف های فروش بازار کاهش و ارزش معاملات افزایش یابد و خستگی که طی هفته های گذشته در وضعیت کلی بازار به چشم می خورد، بهتر می شود.

افضلیان خاطرنشان کرد که به نوعی می توان گفت بازار در هفته جاری شادابی لازم را به دست می آورد. اما سوال این است که آیا قرار است وضعیت بازار دائما به صورت سبز رنگ دنبال شود؟ به نظرمن پاسخش این است: «زمانی که شادابی لازم به بازار بازگشت و صف های فروش کاهش و نقدینگی بازار بهتر شد، قرار نیست صرفا به سمت برخی معاملات با رشد قیمت بالا و افزایش قیمت های شدید برویم.»

*احتمال رشد قیمت سهام شرکت ها دراوایل هفته آینده و تعادل قیمتی در اواسط هفته
وی ادامه داد: انتظار من این است که وضعیت بازار دراوایل هفته پیش رو مناسب و شاهد رشد قیمت در سهام شرکت ها باشیم و به تدریج در اواسط هفته به سمت تعادل قیمتی حرکت کنیم و آن هیجان روبه بالا که بعد از جمع شدن صف های فروش در بازار وجود داشت کاهش یابد و شرکت های به محدوده معاملات متعادل برسند. یعنی نه صف های فروش و نه صف های خرید.

این کارشناس درادامه بیان کرد که تعادل در قیمت یعنی معاملات درمحدوده های صفر، منفی یک و مثبت اتفاق بیفتد تا قیمت در آن محدوده ها برای هرنمادی به ثبات لازم برسد و اصطلاحا بازار در بسیاری از نمادهای خود کف های قیمتی جدید را ثبت کند و خیال سرمایه گذار نیز راحت شود که ریزش دیگری را در کلیت بازار نداشته باشیم. چراکه اگر حجم معاملات در یک محدوده قیمتی افزایش پیدا کند، عدد و رقم تعادل یافته برای بازار جا می افتد و آن را به عنوان یک محدوده حمایتی مستحکم به حساب می آورند.  

افضلیان اظهارکرد که پس از آن به بازه زمانی میان مدت وارد می شویم. در این زمان اگر افزایش قیمت دلار یا حتی ثبات ارز در محدوه های فعلی را شاهد باشیم، دربرخورد با شرکت هایی که فروش صادراتی دارند، محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کنند یا قیمت های فروش خود را براساس نرخ دلار محاسبه می کنند، انتظار داریم یکسری گزارشات میان دوره ای و سه ماهه خوبی را شاهد باشیم و رفتار قیمتی بازار باتوجه به سود شرکت ها به تدریج خودش را نشان می دهد و دیگر بحث هایی که مربوط به سفته بازی و رشد های شارپی که درگذشته دربازار داشتیم رنگ و بویشان کمتر می شود و بازار حساسیت خود را نسبت به این عوامل از دست می دهد و معاملات معقول تر می شود.

این کارشناس در انتها یادآورشد که معامله معقول تر به این معناست: «با توجه به ماهیت مالی شرکت ها قیمت ها در آینده تغییر پیدا می کند و این می تواند برای بسیاری از صنایع بازار نیز مطرح باشد. طبیعی است که به دلیل افزایش تورم در کشور نرخ های فروش آن ها نیز افزایش یابد، اما انتظار داریم که گزارشات مالی خوبی را نیز در آینده شاهد باشیم و رفتار قیمت ها با صورت های مالی شرکت ها تنظیم شود.»

کد خبر: ۴۶٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha