۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
سُرب به جای برنج در شیرآلات؛ استاندارد چشم پوشی می کند!؟ / آقازاده ها و سلبریتی ها مشتریان شیرآلات طلا
گزارش میدانی از بازار لوازم بهداشتی

سُرب به جای برنج در شیرآلات؛ استاندارد چشم پوشی می کند!؟ / آقازاده ها و سلبریتی ها مشتریان شیرآلات طلا

در حالیکه این روزها اکثر شرکتهای ایرانی شیرآلات با کیفیت تر نسبت به سال های قبل تولید می کنند برخی فروشندگان عنوان می کنند که جایگزین شدن سُرب با برنج باعث شده وزن این شیرها روز به روز در حال سنگین شدن و احتمال سرطان زا بودن را افزایش دهد. ضمن آن که آبکاری های ضعیف نیز باعث تغییر سریع ظاهری شیرآلات در مدت کمی می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ممنوعیت واردات کالاها به کشور طی دو سال گذشته نوید بخش روزهای بهتر برای تولیدات داخلی بود. از روزی که ممنوعیت ورود کالاهای خارجی به کشور اعلام شد اغلب تولیدکنندگان داخلی ترغیب شدند تا کیفیت کار خود را روز به روز بهتر کنند و با ایجاد یک فضای رقابتی، بازارها را تحت اختیار خود بگیرند.

 یکی از بازارهایی که سالهاست در آن کالاهای خارجی خودنمایی می کنند و زینت بخش خانه های ایرانی ها است لوازم بهداشتی ساختمانی است. بازار لوازم ساختمانی و شیرآلات در سال های گذشته همواره جولانگاه برندهای معتبر اروپایی و حتی آسیایی بوده و به همین منظور تولیدکنندگان ایرانی نیز اغلب با ظرفیت تولید کمتری به ادامه حیات خود پرداخته اند.

اما کاهش ورود اجناس خارجی به کشور این فرصت را به تولیدکنندگان ایرانی داد تا بعد از خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم ها، تولیدات خود را به روزتر،  با کیفیت تر و از لحاظ تیراژ افزایش دهند. حال سوال این است که آیا باید در این فضا کیفیت فدای افزایش تولید و بالا بردن تیراژ شود؟ اینجاست که نظارت نهادهایی مثل موسسه استاندارد به خوبی نشان خواهد داد که تولیدکنندگان ایرانی کیفیت کالاهای خود را فدای افزایش تولید و افزایش بهای مواد اولیه به خصوص برنج  کرده اند یا خیر؟

در بازار ملاصدرا(خیابان شیراز) خبری از شیرآلات فیک و یا متفرقه نیست اما تا دلتان بخواهد شیرآلات و لوازم بهداشتی ساختمانی با آبکاریهای چشم نواز از ایرانی گرفته تا برندهای خارجی اروپایی به خوبی خودنمایی می کنند

فروش شیرآلات ساختمانی و لوازم بهداشتی در خیابان ملاصدرا یکی از بازارهایی است که در آن هم می توان کالاهای با برند خارجی یافت و هم کالاهای با برند ایرانی. در بازار ملاصدرا(خیابان شیراز) خبری از شیرآلات فیک و یا متفرقه نیست اما تا دلتان بخواهد شیرآلات و لوازم بهداشتی ساختمانی با آبکاریهای چشم نواز از ایرانی گرفته تا برندهای خارجی اروپایی به خوبی خودنمایی می کنند.  

موضوع گزارش ما از این بازار نه پیدا کردن شیرآلات ایرانی و خارجی و درج قیمت است و نه اینکه بدانیم شیرآلات ایرانی گران تر است یا لوازم بهداشتی خارجی. ولو اینکه هر مخاطبی به خوبی می داند که معمولا قیمت کالاهای خارجی اگر کیفیت خوبی داشته باشد قطعا با ارز خارجی محاسبه و گران تر از کالای ایرانی است. اما سوال اصلی این است که در این بازار آیا تولیدکنندگان ایرانی لوازم بهداشتی و شیرآلات ساختمانی کیفیت را در این چند سال تحریم افزایش داده اندو به دنبال  افزایش سهم خود در بازار تولیدات باکیفیت هستند؟ یا اینکه کیفیت فدای تولید شده است و باز هم برخی تولید کنندگان نگاه کوتاه مدت  به این شرایط فعلی اقتصاد دارند؟

یکی از فعالان بازار خیابان شیراز که به گفته خود پدرش ۴۰ سال در این خیابان کسب و کار داشته و همه او را به خوبی می شناسند به خبرنگار بازار می گوید: این روزها به دلیل ممنوعیت واردات و نوسان قیمت ارز، هم کالای خارجی و هم جنس ایرانی در بازار کمیاب شده است.  

ممنوعیت واردات کالا و رشد روز افزون ارز، قیمت شیرآلات برند «شودر» که این روزها هم تبلیغات تلویزیونی زیادی دارد نسبت به پارسال ۲.۵ برابر رشد کرده است

وی با اشاره به اینکه با ممنوعیت واردات کالا و رشد روز افزون ارز، قیمت شیرآلات برند «شودر» که این روزها هم تبلیغات تلویزیونی زیادی دارد نسبت به پارسال ۲.۵ برابر رشد کرده است گفت: اگر کالای خارجی در بازار وجود دارد، یا از قبل وارد کشور شده و هنوز در انبارها موجود است و یا اینکه برخی نمایندگی ها که اغلب هم چینی هستند هنوز در ایران هستند و اقدام به تامین کالا در بازار لوازم بهداشتی می کنند.  

این فعال بازار در پاسخ به این پرسش که بعد از ممنوعیت واردات کالای خارجی به کشور که چند سالی است از عُمر آن می گذرد، آیا تولیدکنندگان داخلی شیرآلات ساختمانی کیفیت خود را افزایش داده اند یا خیر؟ ادامه داد: برخی تولیدکنندگان ایرانی به دلیل گران شدن قیمت برنج، از سُرب در داخل شیرآلات استفاده می کنند. این اقدام شیرآلات را سنگین نشان می دهد ولی استفاده از سرب به جای برنج  برای سلامتی افراد نمی تواند مفید باشد.

وقتی از سُرب در شیرآلات استفاده می شود و آبکاری ها نیز چندان آبکاری خوبی نیست با یک مدت شستشو و استفاده از جوهر نمک، این شیرآلات سیاه شده و تغییر رنگ می دهند

وی با تاکید بر اینکه وقتی از سُرب در شیرآلات استفاده می شود و آبکاری ها نیز چندان آبکاری خوبی نیست با یک مدت شستشو و استفاده از جوهر نمک، این شیرآلات سیاه شده و تغییر رنگ می دهند افزود: با گران شدن دلار، کارخانه های تولید لوازم بهداشتی و شیرآلات ساختمانی تلاش می کنند کالاهای خود را کمتر وارد بازار کنند. متاسفانه این روزها همه اجناس با دلار مقایسه می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که طی ۶ ماه گذشته قیمت اجناس چه میزان افزایش یافته است؟ گفت: این روزها تولیدکنندگان لوازم بهداشتی و شیرآلات ساختمانی با عنوان اینکه مواد اولیه کمیاب شده است تولیدات خود را کاهش داده اند و در شش ماه گذشته می توان گفت قیمت ها بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.  

احمد محمدی یکی دیگر از فعالان صنف شیرآلات و لوازم بهداشتی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار که آیا برخی برندهای معتبر حاضر شده اند در مدتی که واردات ممنوع شده با ایرانی ها هماهنگ شده و اقدام به تولید کالا کنند گفت: از همکاری شرکتهای خارجی با شرکتهای ایرانی خبری نداریم اما بر اساس شنیده ها برند KWC که یک برند معتبر سوئیسی است مدتها است که با جوینت شدن شرکت چینی اقدام به فروش کالای خود در بازار می کند و کیفیت گذشته را ندارد.

وی ادامه داد: البته برخی برندها نیز با مونتاژ تلاش دارند به اسم ایرانی کالا تولید کنند. این روزها نیز اکثر سازنده ها به دنبال این کالاها هستند تا با قیمت ارزان تر این لوازم بهداشتی را در پروژه های خود استفاده کنند. اما آنچه که مشخص است این است که قیمت ها به اندازه ای گران شده اند که بازار لوازم بهداشتی خالی از مشتری شده و کشش رشد قیمت را ندارد.

پدرام احمدی یکی دیگر از فروشندگان و فعالان صنف لوازم بهداشتی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تولیدکنندگان ایرانی در حوزه تولید در طی سالهای گذشته رشد خوبی داشته اند گفت: قیمت کالاها و تولیدات ایرانی در طی یک سال گذشته به تناسب رشد نرخ دلار افزایش یافته است.  

وی در پاسخ به این پرسش که فروشندگان عنوان می کنند که برخی تولیدکنندگان ایرانی به دلیل گران شدن برنج به کار رفته در شیرآلات ساختمانی به استفاده از سُرب روی آورده اند گفت: ما هم شنیده ایم که برخی تولیدکنندگان ایرانی از سُرب به جای برنج استفاده می کنند و معتقد هستیم که اگر در شیرآلات از برنج استفاده شود نباید تا این حد این کالاها سنگین شوند.  

روز به روز وزن شیرآلات سنگین تر می شود
وی با اشاره به اینکه روز به روز وزن شیرآلات سنگین تر می شود و این جز استفاده از سُرب نمی تواند باشد؛ ادامه داد: جالب است وقتی یک کالای ایرانی را با یک کالای خارجی از لحاظ وزنی مقایسه می کنید متوجه می شوید که شیرآلات خارجی سبک تر از شیرآلات ایرانی است.

احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا محصولات چینی هم کیفیت بالایی دارند؟ گفت: این روزها شیرآلات چینی بی کیفیت و با کیفیت در بازار زیاد است. اما در بازار برندی با نام «هانس گروهه» توسط چینی ها تولید می شود که این برند مربوط به کشور آلمان و تحت لیسانس این کشور است. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که این روزها شیرآلات اورجینال در بازار کمیاب است.

برخی سلبریتی ها و آقازاده ها در نیاوران و فرشته با مراجعه به برخی دفاتر و شرکتها اقدام به خرید شیرآلات و حتی روشویی هایی که با آب طلا روکش شده اند می کنند

این فعال صنف لوازم بهداشتی به نکته ای اشاره کرد که شاید در این وضعیت اقتصادی چندان مناسب نباشد. او گفت برخی سلبریتی ها و آقازاده ها در نیاوران و فرشته با مراجعه به برخی دفاتر و شرکتها اقدام به خرید شیرآلات و حتی روشویی هایی که با آب طلا روکش شده اند می کنند.

او افزود: شیرآلات و یا روشویی هایی هستند که با آب طلای ۲۴ عیار آبکاری شده اند. عُمر این لوازم بهداشتی ظاهرا پایان ناپذیر است به همین دلیل برخی سلبریتی ها، سرمایه داران و آقازاده ها از این کالاها استقبال می کنند. اما بازیگران معروفی هم هستند که با مراجعه به بازار لوازم بهداشتی از کالای ایرانی با کیفیت استفاده می کنند. آب طلا تا عُمر دارید هیچ محلولی، حتی اسید هم نمی تواند این شیرآلات را مستهلک کند.

برخی سازندگان مسکن در مناطق یک و دو با مراجعه به بازار لوازم بهداشتی، تقاضای اجناس اورجینال و لوکس می کنند. وقتی از آنها پرسیده می شود که چرا تا این حد از لوازم گران استفاده می شود می گویند این متقاضیان مسکن هر چقدر بیشتر و حتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای سرویس بهداشتی هزینه کنید پول انرا بهتر می دهند

وی با بیان اینکه برخی مشتریان اجناس شیک و گران قیمت نیز سفارتخانه ها هستند گفت: برخی سازندگان مسکن در مناطق یک و دو با مراجعه به بازار لوازم بهداشتی، تقاضای اجناس اورجینال و لوکس می کنند. وقتی از آنها پرسیده می شود که چرا تا این حد از لوازم گران استفاده می شود می گویند این متقاضیان مسکن هر چقدر بیشتر و حتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای سرویس بهداشتی هزینه کنید پول آنرا بهتر پرداخت می کنند.  

گشت و گذار در بازار لوازم بهداشتی و شیرآلات نکته ای را به تولیدکنندگان داخلی می تواند گوشزد کُند. نکته این است که اگر برخی تولیدکنندگان قصد کنند از این فرصت عدم ورود اجناس خارجی به کشور نهایت سوء استفاده را ببرند و به جای بالا بردن کیفیت، تنها به فکر رشد قیمت های خود باشند باید گفت که این روزهای ممنوعیت واردات روزی به پایان خواهد رسید. پس بهتر است از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

گزارش خبرنگار بازار نشان می دهد که شیرآلات ایرانی از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد رشد قیمت داشته است و اگر اینگونه وضعیت قیمت ها ادامه یابد وبا این تصور که دلار در حال افزایش است دیگر هیچ مصرف کننده ای قادر به خرید کالاهای ایرانی هم  نخواهد شد.  

اگر دولت یک بار برای همیشه اعلام کُند که نرخ دلار در سقف ۵۰ هزار تومانی ثابت باقی خواهد ماند بهتر از این است که امروز دلار ۲۷ هزار تومان باشد و فردا ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان. پس اگر نرخ دلار تثیبت شود برای ما فروشندگان و برای تولیدکنندگان نیز مفید و مناسب خواهد بود

افشین پارسا یکی دیگر از فعالان صنف بازار لوازم بهداشتی در گفتگو با خبرنگار بازار معتقد است که وقتی مواد اولیه تولید شیرآلات نیست قطعا روند رشد قیمت ها و کاهش تولید را در پی خواهد داشت گفت: به اعتقاد بنده اگر دولت یک بار برای همیشه اعلام کُند که نرخ دلار در سقف ۵۰ هزار تومانی ثابت باقی خواهد ماند بهتر از این است که امروز دلار ۲۷ هزار تومان باشد و فردا ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان. پس اگر نرخ دلار تثیبت شود برای ما فروشندگان و برای تولیدکنندگان نیز مفید و مناسب خواهد بود.

وی با بیان اینکه شیرآلات ایرانی نسبت به پارسال بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است ادامه داد: لیست قیمت کالاها هر چند روز تغییر می کنند و این موضوع واقعا فروشنده ها را متضرر می کند.

این فعال صنف بازار شیرآلات معتقد است که هنوز کیفیت برخی شیرآلات ایرانی با شیرآلات وارداتی فاصله دارد اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که با گران شدن قیمت برنج مورد استفاده در شیرآلات باعث شده تا برخی تولیدکنندگان ایرانی به سراغ استفاده از سُرب بروند. این موضوع می تواند برای سلامتی افراد خطرناک باشد و حتی می تواند طبق شنیده ها سرطان زا باشد.

پارسا ادامه داد: این روزها اغلب سازنده های مسکن برای پروژه های دولتی مثل مسکن مهر به سراغ استفاده از کالاهای تولید داخل و متفرقه بی کیفیت می روند. حتی در خصوص تولید توالت فرنگی نیز متاسفانه برخی تولیدکنندگان ایرانی استانداردها را رعایت نمی کنند و به محض نصب در سرویس بهداشتی، این توالت فرنگی ها نشتی آب دارند.  

به نظر می رسد تولیدکنندگان ایرانی در بخش لوازم بهداشتی این روزها نتوانسته اند از فرصت تحریم ها به خوبی نهایت استفاده را ببرند و کیفیت خود را به گونه ای ارتقاء دهند که متقاضیان خرید لوازم بهداشتی به سراغ اجناس خارجی نروند. البته دولت در این خصوص بسیار نقش مهمی دارد و می تواند با حمایت از تولیدکنندگان و کم کردن هزینه های تولید (عدم دریافت مالیات و عوارض) قیمت تمام شده تولید را برای تولیدکنندگان ایرانی کاهش دهد تا این تولیدکنندگان مجبور نباشند برای سودآوری از کیفیت بکاهند و قیمت ها را سرسام آور افزایش دهند.

 به نظر می رسد مردم و مصرف کنندگان  باید در خرید  شیر آلات دقت بیشتری داشته باشند و تنها از فروشندگانی خرید کنند که  به آنها اطمینان دارند. همچنین  نهادهای نظارتی به خصوص  موسسه استاندارد  به این گزارش که بدون هیچ جهت گیری تهیه شده و تنها گوشه ای از مشکلات بخش تولید و فروش لوازم بهداشتی است، بیشتر توجه کرده و در خصوص موضوع استفاده سُرب در برخی شیرآلات از برخی تولیدکنندگان و حتی انجمن شیرآلات توضیحاتی در این خصوص بخواهند زیرا تولیدکنندگان منصف و متعهد و مردم نباید تاوان زیاده خواهی و سوء استفاده از شرایط را  بپردازند و بازار در اختیار سازندگان شیر آلاتی  قرار بگیرد که  سلامتی مردم  را هدف گرفته اند.

کد خبر: ۴۵٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha