۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
مؤثرترین نوع حمایت از سرمایه‌گذاران، افزایش دانش مالی است
معاون توسعه بورس تهران در هفته جهانی سرمایه‌گذاری:

مؤثرترین نوع حمایت از سرمایه‌گذاران، افزایش دانش مالی است

کریمی، معاون توسعه بورس اوراق بهادار تهران گفت: مؤثرترین نوع حمایت از سرمایه‌گذاران افزایش دانش مالی است. هدف از افزایش سواد مالی اتخاذ تصمیمات درست، هم در زمان ورود به بازار و هم در حین فعالیت در بازار سرمایه است.

به گزارش بازار به نقل از بورس تهران، ‌علی عباس کریمی، معاون توسعه بورس اوراق بهادار تهران، در مراسمی که به‌صورت مجازی و از طریق وب‌سایت آپارات منتشر شد در خصوص دلایل برگزاری این مراسم گفت: آیسکو (سازمان بین‌المللی مقام‌های ناظر بازارهای سرمایه) در هفته جهانی سرمایه‌گذاری که امسال چهارمین سال برگزاری آن می‌باشد و به‌عنوان اسپانسر بخشی از این برنامه حضور دارد، به‌منظور نشان دادن اهمیت موضوع سواد مالی، درخواست کرد تا زنگ معاملات تمامی بورس‌ها در این روز به‌صورت نمادین به صدا درآید. بدین منظور بورس تهران نیز به جهت همراهی با این کمپین زنگ معاملات خود را به صدا در می‌آورد و امید می‌رود این اقدام نمادین دریچه‌ای باشد به‌سوی توسعه دانش مالی و  ارتقای سطح سواد مالی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه در نخستین روز از «هفته جهانی سرمایه‌گذار» قرار داریم در خصوص هدف نامیدن این هفته به نام هفته جهانی سرمایه‌گذار گفت: هدف از نام‌گذاری هفته جهانی سرمایه‌گذار که در اوایل اکتبر و به ابتکار سازمان آیسکو نام‌گذاری شده است، تأکید بر اهمیت و پررنگ کردن دو موضوع در حوزه بازار سرمایه در رابطه با سرمایه‌گذاران مبنی بر آموزش سرمایه‌گذار و دیگری حمایت از سرمایه‌گذار است.

وی افزود: اگرچه در نگاه نخست حمایت از سرمایه‌گذار در چارچوب قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به اجرای معاملات، دسترسی عادلانه به بازار و دسترسی یکسان به اطلاعات، شرکت‌ها و بازار توسط سرمایه‌گذاران تعریف می‌شود، اما واقعیت امر این است که مؤثرترین نوع حمایت از سرمایه‌گذاران افزایش دانش مالی است. هدف از افزایش سواد مالی اتخاذ تصمیمات درست، هم در زمان ورود به بازار و هم در حین فعالیت در بازار سرمایه است.

وی خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم در این برنامه و این کمپین جهانی، توسعه و گسترش فعالیت بورس‌ها در حوزه افزایش سواد مالی و نشان دادن اهمیت برنامه‌ها، نوع آوری ها و اقدامات بورس‌ها در این حوزه است؛ اقداماتی همچون وبینارها، کارگاه‌های آموزشی که مقام‌های ناظر بازار و بورس‌ها باهدف بالا بردن سطح سواد مالی سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند.

کریمی گفت: امروزه در دنیا در سطح گسترده‌ای موضوع سواد مالی مورد تأکید مقامات قرار گرفته است به‌خصوص پس‌ازآنکه یکی از دلایل اصلی بروز بحران مالی در سال ۲۰۰۸ که به دلیل مشکلات بازار اوراق رهنی از آمریکا شروع شد و دامنه آن در کل دنیا گسترش پیدا کرد، ضعف دانش مالی فعالان بازارهای سرمایه عنوان شد. ازاین‌رو به‌منظور خودداری از بروز بحران‌های این‌چنینی، برنامه‌های گسترده‌ای در دنیا باهدف افزایش دانش و اطلاعات سرمایه‌گذاران مدنظر قرار گرفت ازجمله تدوین قوانین، مقررات و دستورالعمل‌هایی در سطح ملی.

معاون توسعه بورس اوراق بهادار تهران تأکید کرد: در کشور ما نیز اگرچه ضرورت افزایش سواد مالی از سوی ارکان مختلف همواره مورد تأکید بوده است اما متأسفانه این موضوع محدود به چارچوب بازار سرمایه شده درحالی‌که افزایش سواد مالی باید نه‌فقط در بازار سرمایه بلکه در سطح ملی و از سوی نهادهای ملی نیز موردحمایت توجه قرار گیرد.

به عقیده وی سواد مالی زمانی رشد می‌کند که همانند دیگر کشورها، تمامی نهادهای درگیر همچون آموزش‌وپرورش و آموزش عالی و سایر نهادهای مرتبط با فعالیت‌های آموزشی حساسیت بیشتری به خرج دهند. وی در پایان ابزار امیدواری کرد این موضوع با وضع قوانین و مقررات موردنیاز به‌طورجدی در سطح ملی موردتوجه قرار گیرد.

اقدامات بورس اوراق بهادار تهران در راستای افزایش دانش مالی
گفتنی است کرونا بورس اوراق بهادار تهران را در راستای افزایش سواد مالی متوقف نکرده و طی چند ماه اخیر دوره­ های آموزشی خود را در قالب وبینارهای آموزشی برگزارکرده است. همچنین از بهمن ۹۸ تا کنون مجموعا  ۸۵۶۱ نفر ساعت، دوره ­های آموزشی مختلفی را برگزار کرده که به شرح زیر است:

۱- برگزاری دوره‌های فرهنگ سازی و آموزشی بورس به صورت دوره‌ای و مستمر در تهران و شهرستان‌ها، در محل بورس و یا در سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی

۲- برگزاری دوره‌های تخصصی برای ارتقای سواد مالی کارگزاران، ناشران بورسی و فعالان بازار سرمایه

۳- تهیه بروشورهای آموزشی

۴- تدوین کتاب‌ها و کتابچه‌های آموزشی

۵- تدوین کتاب‌های ویژه کودک و نوجوان

۶- بازدیدهای گروهی (دانش‌آموزان، دانشجویان و ...) همراه با کارگاه آموزشی و بازدید از تالار معاملات

۷- برگزاری همایش‌های تخصصی برای فعالان بازار سرمایه

۸- برگزاری سمینارهای منطقه‌ای در شهرستان‌ها

۹- همکاری در طراحی دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته رشته بورس در دانشگاه علمی کاربردی و رشته بورس در هنرستان

۱۰- طراحی استانداردهای آموزشی مرتبط با بازار سرمایه در سازمان فنی و حرفه‌ای

۱۱- راه‌اندازی سایت آموزش بورس اوراق بهادار تهران

۱۲- حمایت و راهبری پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی

۱۳-همکاری در برگزاری نمایشگاه‌های بورس، بانک و بیمه و همچنین برگزاری دوره های آموزشی متعدد و متنوع در نمایشگاه

۱۴- همکاری در برگزاری لیگ ستارگان بورس

۱۵-انتشار ماهنامه بورس

کد خبر: ۴۵٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha