۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
۷۵ درصد شرکت های پیشرو در انقلاب چهارم صنعتی از دوقلوی دیجیتال بهره می برند
دوقلوی دیجیتال به کمک صنعت می آید

۷۵ درصد شرکت های پیشرو در انقلاب چهارم صنعتی از دوقلوی دیجیتال بهره می برند

فناوریهای پیشرفته در حال توسعه هستند. این در حالی است که یکی از این فناوری ها که می تواند در بهینه سازی و کارایی صنایع تاثیر قابل توجهی گذارد؛ دو قلوی دیجیتال یا همان Digital twin است.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت «اسمبلی مگ» نوشت: تولیدکنندگان به طور فزاینده ای در حال سرمایه گذاری در  فناوری دوقلوی دیجیتال یا Digital twin هستند. در حقیقت، یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ که توسط  گارتنر انجام شد، ادعا می کند که ۷۵ درصد از سازمان هایی که نوآوریهای انقلاب صنعتی چهارم را اجرا می کنند، از دوقلوی دیجیتال استفاده می کنند یا قصد دارند ظرف یک سال در این زمینه برنامه ریزی کنند.

دوقلوی دیجیتال نمایش مجازی یک شی فیزیکی یا سیستم فیزیکی در طول چرخه حیات آن است. از داده های زمان واقعی و سایر منابع برای امکان یادگیری، استدلال و محاسبه مجدد پویا برای تصمیم گیری بهتر استفاده می کند. به عبارت دیگر، دوقلوی دیجیتال یک مدل رایانه ای است که دقیقاً همتای یک شی یا سیستم فیزیکی است، مانند یک پل، یک موتور جت، یک ابزار ماشین یا یک خط مونتاژ خودکار. حسگرهای متصل به دارایی فیزیکی داده هایی را جمع آوری می کنند که می توان از طریق آن روی مدل مجازی طراحی کرد.

مهندسان می توانند از دوقلوی دیجیتال استفاده کنند تا نه تنها عملکرد یک ماشین یا سیستم را در دنیای واقعی درک کنند، بلکه عملکرد آن را در آینده نیز مشخص کنند. این مساله می تواند به تعمیر و نگهداری پیش بینی، بهینه سازی فرآیند و طراحی محصولات جدید هم کمک کند.

بنوئت لوروکس، معاون تحقیقات در گارتنر، ادعا می کند: دوقلوی دیجیتال دارای ارزش تجاری هستند و بخشی از اینترنت اشیا و استراتژی های دیجیتال  شرکتها شده اند. به طوری که [این فناوری] به عنوان ابزار اصلی برای کارخانجات تبدیل شده است. در حالی که انتظار می رود تا سال ۲۰۲۲ بیش از دو سوم شرکتهایی که اینترنت اشیا را اجرا کرده اند حداقل دوقلوی دیجیتال را در تولیدشان مستقر کرده اند.

دوقلوی دیجیتال یک مدل رایانه ای است که دقیقاً همتای یک شی یا سیستم فیزیکی است، مانند یک پل، یک موتور جت، یک ابزار ماشین یا یک خط مونتاژ خودکار. حسگرهای متصل به دارایی فیزیکی داده هایی را جمع آوری می کنند که می توان از طریق آن روی مدل مجازی طراحی کرد

یک عامل کلیدی برای شرکتهایی که اینترنت اشیا را اجرا می کنند این است که دوقلوی دیجیتال می تواند در زمینه های مختلفی در داخل و خارج از شرکت خدمات ارایه کند. تقریباً یک سوم پاسخ دهندگان به نظر سنجی گارتنر اظهار داشتند که آنها با بهره بردن از دوقلوی دیجیتال، در حوزه های متعددی خدمات ارایه داده اند. به عنوان مثال، زمینه کار یک دوقلوی دیجیتال مربوط به وسایل نقلیه می تواند شامل تولید کننده، فروشنده و یک شرکت بیمه باشد که هرکدام به داده های مختلف اینترنت اشیا نیاز دارند.

این درحالی است که یکی از کارخانه های مونتاژ که از دوقلوی دیجیتال استفاده می کند، کارخانه اشنایدر الکتریک در واودرویل، فرانسه است که محصولات مختلفی از جمله درایوها، استارترها و سایر محصولات را مونتاژ می کند. این کارخانه به عنوان ویترین فناوری EcoStruxure اشنایدر الکتریک است. EcoStruxure یک معماری سیستم باز و سازگار با اینترنت اشیا است که ترکیبی از یک رویکرد سه لایه از محصولات متصل، محاسبات لبه و برنامه ها، تجزیه و تحلیل و نرم افزار است.

این کارخانه از فناوری پیشرفته برای بهبود بهره وری و ساده سازی عملیات استفاده می کند. به عنوان مثال، یک سیستم اجرای ساخت سیستم های مختلف و دارایی های فیزیکی را به هم متصل، جمع و مدلسازی می کند. لوک دورکان، مدیر EcoStruxure در اشنایدر الکتریک می گوید: این مساله به ما درک واقعی از عملکرد کارخانه در همه دسته ها مانند کیفیت و ایمنی می دهد. در عین حال  در پیش بینی تعمیر و نگهداری  کمک و زمان کار را بهینه می کند، در حالی که اطمینان از دوام بیشتر تجهیزات را ارایه می دهد.

وی افزود: به لطف نرم افزار دوقلوی دیجیتال، ما یک مدل واقعیت مجازی سه بعدی از کل کارخانه داریم که در آزمایش و اعتبار سنجی نوآوری های جدید استفاده می کنیم، سپس برای آموزش اپراتورهای ما استفاده می شود تا آنها ببینند که کار روزمره آنها چگونه تغییر می کند. همچنین دورکان معتقد است با اعتماد به یک سیستم دیجیتال مشترک، اشتراک گذاری دانش و بهره وری هم تسهیل می شود. دورکان توضیح می دهد: دوقلوی دیجیتال به کارگران اجازه می دهد بدون پیچ گوشتی یا نزدیک شدن به ماشین آلات خطرناک، مشکلات را عیب یابی و یا ماشین آلات را آزمایش کنند. این تحولات کوچک در حال حاضر نشان می دهد که با دیجیتال سازی، ما می توانیم ریسک را کاهش و در سطح کارخانه متفاوت عمل کنیم، در حالی که سودآوری و کارایی بیشتری را در سطح سازمانی داریم.

در عین حال کارخانه مونتاژ دیگری که از فناوری دوقلوی دیجیتال بهره می برد، کارخانه محصولات اتوماسیون صنعتی زیمنس در چنگدو چین است که رایانه های شخصی صنعتی و کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی تولید می کند. تمام فرایندهای تولید به صورت دیجیتالی انجام می شوند. به طوریکه روزانه میلیون ها داده تجزیه تحلیل می شود. این اطلاعات برای مدیریت فرایندهای تولید و اطمینان از کیفیت به کار می رود. داده های تولید از طریق نرم افزار PLM (سیستم برنامه ریزی) مستقیماً وارد فرایندهای تولید می شود.

گانتر بیتینگر، معاون ارشد تولید در زیمنس، می گوید: اساس این فرآیند، فناوری دوقلوی دیجیتال است. به طوری که به صورت مجازی، طرحی از محصولات و فرایندهای تولید [ما را قادر می سازد] مدل های جامعی از محصولات و چرخه های آنها را ایجاد کنیم. این موضوع، به نوبه خود، امکان بهینه سازی کامل را با توجه به عوامل کلیدی مانند سرعت، انعطاف پذیری، کیفیت محصول و امنیت داده فراهم می کند.

کد خبر: ۴۵٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha