۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۸
خواب سنگین مسئولان در مسیرهای ترانزیت؛ گره ترافیکی دوغارون باز نشد!
بازار از مرزهای خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

خواب سنگین مسئولان در مسیرهای ترانزیت؛ گره ترافیکی دوغارون باز نشد!

مشهد- مرز و گمرک دوغارون یکی از پرحجم‌ترین معابر صادراتی کالا در کشور است که باوجود حجم زیاد مبادلات تجاری اما همواره با کمبود امکانات و نارضایتی رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی و شرکت‌های باربری روبرو بوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گمرک دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز شهر تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری شرق مشهد واقع هستند و ازآنجاکه بیشترین نیازهای کالایی کشور افغانستان، پاکستان و حتی هند از طریق بنادر جنوب کشور از جمله بندرعباس تأمین و سپس از طریق مرز دوغارون به سمت این کشورها ترانزیت می‌شود لذا شاهد حجم ترافیک سنگینی از بارهای ترانزیتی در این مرز هستیم.

گفتنی است ازآنجاکه تجار افغانستان از مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان نیز برای ورود کالا به کشور خود اقدام می‌کنند لذا هرگونه رخداد در این مرز موجب وارد آمدن فشار ترانزیت بر روی مرز دوغارون در خراسان رضوی شده و بر مدت‌زمان تخلیه و بارگیری و یا به‌عبارت‌دیگر زمان خواب خودروهای ترانزیتی می‌افزاید.

۱۱ روز سرگردانی در مرز برای شرکت‌ها و رانندگان و هم چنین سایر مشکلات مانند جاده ناهموار و بی کیفیت در این مرز موجب شده تا بسیاری از رانندگان وقتی اسم دوغارون را می‌شوند تب کنند

بنا بر گفته کارشناسان ازآنجاکه سالانه افزون بر ۶۵۰ هزار تن انواع کالای صادراتی و ۴۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی از طریق پایانه مرزی دوغارون به کشور افغانستان صادر می‌شود لذا باید امکانات و تمهیدات بیشتری در این مرز تجاری مهم اندیشیده شود.

۱۱ روز انتظار برای تخلیه بار
احمد غلامی یکی از دارندگان شرکت‌های حمل‌ونقل در تایباد به ما می‌گوید: توقف طولانی کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی در دوغارون برای رسیدن نوبت عبورشان از مرز و ورود به خاک افغانستان از طریق معبر مرزی اسلام قلعه برای رانندگان به یک کابوس و برای شرکت‌های حمل‌ونقل به زیان تبدیل‌شده است.

وی بابیان اینکه در برخی از تعطیلی‌ها و مناسبت‌ها بیش از دو هزار کامیون در صف نوبت می‌مانند می افزاید: این موضوع موجب می شود که بیش از ۱۱ روز تخلیه یک کامیون کالای صادراتی زمان ببرد  لذا  زمان بار خواب به‌هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد.

این فعال صنعت حمل ونقل اظهار می کند: این صف‌های طولانی موجب شده تا حتی برخی افراد به پدیده صف فروشی دست بزنند و برخی از رانندگان نیز به دلیل سرگردانی در نقطه صفر مرزی به پرداخت چنین پول‌هایی تن بدهند.

وی تاکید می کند: ۱۱ روز سرگردانی در مرز برای شرکت‌ها و رانندگان و هم چنین سایر مشکلات مانند جاده ناهموار و بی کیفیت در این مرز موجب شده تا بسیاری از رانندگان وقتی اسم دوغارون را می‌شوند تب کنند.

دلسردی تجار و صاحبان کالا
غلامی بابیان اینکه در شرایط اقتصادی موجود در حالی دولت بر طبل اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات می‌کوبد که حتی یک جاده و مسیر درست بین گمرک اسلام قلعه افغانستان تا دوغارون نداریم  می افزاید: مسئولان به‌جای اینکه سرعت ترانزیت را افزایش بدهند با  بی‌توجهی به این موضوع موجب کندی بیش‌ازحد در امر مبادله کالا و ترانزیت شدند.

وی با اشاره به این موضوع که برای حل مشکل این ترافیک و تسهیل در ترانزیت کالا باید زمینه خروج افزون بر یک هزار کامیون را در روز در این مرز فراهم کرد می‌افزاید: این در حالی است که روزانه ۵۰۰ کامیون هم از مرز خارج نمی‌شود و با پیدا شدن سروکله تعطیلی‌ها به‌یک‌باره تعداد کامیون‌های در صف انتظار به چهار الی پنج برابر می رسد.

غلامی بابیان اینکه ایران از راه دسترسی مطمئن و ایمنی قابل قبولی برخوردار است لذا بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل و تجار کشورهای پاکستان و هند ترجیح می‌دهند تا از مسیر ایران کالاهای خود را حمل کنند.

ایران از راه دسترسی مطمئن و ایمنی قابل قبولی برخوردار است لذا بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل و تجار کشورهای پاکستان و هند ترجیح می‌دهند تا از مسیر ایران کالاهای خود را حمل کنند

وی بیان می‌کند: این در حالی است که شلوغی مرز و کندی صادرات موجب می‌شود تا این صاحبان کالا و هم‌چنین ما به عنوان شرکت‌های حمل‌ونقل بابت خواب اجباری هزینه زیادی را متقبل شویم و لذا اگر این موضوع ادامه پیدا کند ممکن است بسیاری از تجار و حتی شرکت‌های حمل‌ونقل از ترانزیت کالا از طریق ایران پشیمان و دل‌زده شوند.

بی‌رغبتی رانندگان برای بارگیری به مقصد دوغارون
عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در همین راستا بابیان اینکه  مشکلات ناشی از ترانزیت که از بندرعباس تا مرز دوغارون در خراسان رضوی دامنه آن کشیده شده است به بازار گفت: متأسفانه کندی روند ترانزیت و مشکلات لاینحل در مرز دوغارون موجب دل‌زدگی بسیاری از رانندگان شده تا حدی که کمتر راننده‌ای حاضر به بارگیری کالا به مقصد دوغارون است.

ابراهیم عطایی بابیان اینکه ظاهراً اراده لازم برای حل مشکلات وجود ندارد و این مشکلات در مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان نیز با کندی صادرات همراه است ادامه داد: به نظر بنده در خصوص ترانزیت کالا با یک نوع بی‌عدالتی و بی‌توجهی به مرزها روبرو هستیم و متأسفانه نگاه دولت به ترانزیت یک نگاه خاص و آسیب‌زاست.

وی بابیان اینکه مشکلات ترانزیت در مرز میلک هم به همین‌گونه بوده و لذا این کندی بر ازدحام مرز دوغارون نیز تأثیر گذاشته است افزود: در حال حاضر ترانزیت در گمرک‌های ما ۱۰ تا ۱۱ روز خواب دارد و این موضوع نه‌تنها خسارت‌بار است بلکه موجب نارضایتی صاحب بار، تجار، شرکت‌های حمل‌ونقل و حتی رانندگان شده است.

 شلوغی مرز و کندی صادرات موجب می‌شود تا صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل بابت خواب اجباری هزینه زیادی را متقبل شده و لذا ادامه این روند  ممکن است بسیاری از تجار و حتی شرکت‌های حمل‌ونقل را از ترانزیت کالا از طریق ایران پشیمان و دل‌زده کند

عطایی با اشاره به این موضوع که به دلیل کمبود کامیون مجبور به ترانشیپ یعنی انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به‌وسیله نقلیه دیگر در مرز دوغارون هستیم بیان کرد: اگر صادرات برای کشور مهم هست، ترانزیت نباید تا این حد بی‌اهمیت قلمداد شود.

فرصت سوزی
عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی با ابراز گلایه از مسئولان در این رابطه بیان کرد: تمام کشورها امکانات و یا مشوق‌هایی را در دستور کاردارند تا  مسیر ترانزیت از مسیر کشور آن‌ فراهم شود افزود: این در حالی است که ما از این ویژگی بالفعل برخوردار بوده اما متأسفانه قدر این فرصت را ندانسته و در حال فرصت سوزی هستیم.

وی یادآور شد: اگر ترانزیت کالا و درآمد ناشی از آن برای دولت در این شرایط اقتصادی مهم است لذا باید در سیستم ترانزیت و تامین زیر ساخت های لازم گام برداشته و حرکتی نشان دهد.

عطایی در پاسخ به این سؤال که برای حل این مشکل در کوتاه‌مدت چه‌کاری می‌توان انجام داد اضافه کرد:  پیشنهاد ما این است که مرز دوغارون به سمت شبانه‌روزی فعال شود و اگر این امکان وجود ندارد حداقل ساعت کاری را تا ۱۰ شب افزایش دهند.

وی یادآور شد: امکانات منطقه ویژه و ترانزیتی باید افزایش یابد تا تردد سریع‌تر انجام شود چون ما در ورودی و خروجی‌ها هنوز به عدد ۶۰۰ تا ۷۰۰ کامیون نرسیده‌ایم درحالی‌که باید حتماً به این رقم برسیم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی عنوان کرد: از همه این موارد مهم‌تر روان‌تر کردن مرز میلک است چراکه بیشترین ضربه‌هایی که صنعت ترانزیت استان متحمل می‌شود به دلیل مشکلات در این مرز است.

کد خبر: ۴۵٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha