۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
جایگاه مهم قم در تولید دام و فرآورده‌ای گوشتی؛ فعالیت ۶۰۰ واحد پرورش طیور
بازار گزارش می‌دهد؛

جایگاه مهم قم در تولید دام و فرآورده‌ای گوشتی؛ فعالیت ۶۰۰ واحد پرورش طیور

قم - قم به دلیل قرار گرفتن در مجاورت مراکز مهم عرضه دام و همچنین فعالیت دامداری‌ها و مرغداری‌های بزرگ با تولید سالانه ۳۸ هزار تن گوشت قرمز جایگاه مهمی در تولید فرآورده‌های گوشتی در کشور دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: امروز در تقویم کشور به دلیل اهمیت بخش دامپزشکی به نام روز دامپزشکی ثبت شده است، چرا که با توجه به رشد جمعیت و نیاز روز افزون بشر به غذا و منابع حیوانی دامپزشکی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

در بسیاری از کشورها دامپزشکی یکی از بخش‌های مهم و در عین حال فعال آن کشور شناخته می‌شود و دامپزشکان در جوامع از جایگاه خاصی برخوردار هستند.

از این رو با توجه به ارزش سرمایه دامی کشور که بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد ریال و بیش از ۱۵۰ میلیون واحد دامی با پرورش ۷۰۰ میلیون قطعه طیور و هم‌چنین مراکز متعدد پرورش میگو است، حفظ چنین سرمایه‌ها توجه بیشتری را طلبیده و در این میان دامپزشکان دارای وظیفه خطیری به ویژه در بحران کنونی دارند.

استان قم با توجه به شرایط و موقعیت جغرافیایی که دارد و این که در مرکز کشور و در شاهراه مواصلاتی است و هم چنین وجود بازارهای جانبی دام و طیور در داخل استان و شهرهای اطراف به ویژه استان تهران، پرورش دام و طیور در قم از اهمیت خاصی برخوردار است.

استان قم در زمینه پرورش مرغ تخم‌گذار پولت در چندین سال در رتبه‌های پنجم و ششم کشور و در زمینه تولید مرغ گوشتی جزو استان‌های برتر است و در بخش تولید گوشت قرمز و تبادل دام با توجه به وجود دامشهر در کشور در تولید گوشت و فرآورده‌های گوشتی حرفی برای گفتن دارد.

تولید ۳۸ هزار تن گوشت قرمز دام سبک و سنگین در قم
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم ظهر دوشنبه در نشست خبری که در محل دامپزشکی قم برگزار شد، گفت: تأمین امنیت غذایی و تولید غذای سالم، محور فعالیت صنعت دامپروری استان در سال جهش تولید است و با توجه به حجم دام سنگین و سبک در سال‌های اخیر ساختار واحدهای پرورش دام استان مطابق استانداردها تعیین‌ شده و اصلاح و مجوز ادامه فعالیت بر این اساس داده می‌شود.

علی اصغر همت بیان کرد: قم یکی از استان‌های پیشرو در صنعت پرورش دام است و تولیدات آن در این بخش، علاوه بر تأمین نیاز استان به سایر مناطق کشور صادر می‌شود؛ سالانه بیش از ۱۵۶ هزار تن شیر و ۳۸ هزار تن گوشت قرمز دام سبک و سنگین در قم تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

قم یکی از استان‌های پیشرو در صنعت پرورش دام است و تولیدات آن در این بخش، علاوه بر تأمین نیاز استان به سایر مناطق کشور صادر می‌شود

وی افزود: تأمین علوفه مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل موردنیاز در ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت واحدهای دامپروری استان و تولید غذای سالم برای شهروندان است که در این رابطه طرح‌های مختلفی همچون توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای مناسب با آب‌وهوای قم را در دستور کار داریم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم افزود: بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌ که کشاورزی به‌ تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است و برای تأمین خوراک و نهاده‌های دام ۱۳ کارخانه کنسانتره دام و طیور در قم فعالیت دارند.

همت اظهار داشت: حوزه فعالیت واحدهای پرورش دام استان به‌منظور کنترل شاخص‌های کیفی به‌صورت مستمر رصد می‌شود و همین نکته موجب شده است تا محصولات دامی تولید شده در قم از کیفیت مناسبی برخوردار باشد؛ طی سال‌های اخیر تلاش شد تا ساختار واحدهای پرورش دام استان مطابق استانداردهای تعیین‌ شده اصلاح و مجوز ادامه فعالیت بر این اساس داده شود.

وجود ۳۱۰ واحد تولید مرغ گوشتی در قم
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید مرغ گوشتی در قم، گفت: ۳۱۰ واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت ۵ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۸۵۰ قطعه فعال است و علاوه بر آن ۷۷ واحد پولت تخم‌گذار که نقش مهم و اساسی در صنعت مرغداری دارند با ظرفیتی بالغ بر ۳ میلیون و ۹۷۹ هزار و ۸۰ قطعه در قم فعال هستند.

به گفته وی، در مجموع حدود ۶۰۰ واحد پرورش طیور در قم وجود دارد که موجب شده این استان از نظر پرورش طیور در سطح کشور،‌ جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و با توجه به رعایت اصول بهداشتی و رصد و نظارت شدید بر این صنعت قم به قطب مهم تولید تخم مرغ و پولت در کشور تبدیل شده است.

با توجه به در فصل پاییز و نگرانی‌هایی در زمینه بیماری دام و طیور و هم چنین روز دامپزشکی مدیرکل دامپزشکی استان قم نیز در این جلسه آخرین وضعیت دام و طیور استان قم را بیان کرد.

کاهش تلفات ۳۶ درصدی مرغ گوشتی و ۸۱ درصدی مرغ تخم‌گذار
مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: امسال کانون‌های بیماری تب برفکی ۱۲ درصد و شاربن ۷۵ درصد کاهش یافته است و کانونی از بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان،‌ آبله بزی و شتر و مشمشه گزارش نشده است و با توجه به عملیات بهداشتی ۱۲۰ میلیون دز انواع واکسن طیور تزریق شده و جوجه ریزی در واحدهای مرغداری مرغ گوشتی، پولت و تخم‌گذار ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که نشان‌ دهنده افزایش تولید و کاهش کانون‌های بیماری است.

محمد مهدی رفیعی افزود: تلفات مرغ گوشتی ۳۶ درصد، جوجه مرغ تخم‌گذار ۸۱ درصد و مرغ تخم‌گذار در قم ۳۱ درصد کاهش یافته است و در نیمه نخست امسال ۱۷۶ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۹۵۰ رأس دام سنگین کشتار شده که حجم عملیات کشتار نسبت به سال گذشته به ترتیب در دام سبک و سنگین ۲۳ و ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

گفتنی است، دامشهر قم یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پرواربندی کشور است که جایگاه استراتژیکی در حوزه تولید گوشت و دام در کشور دارد.

کد خبر: ۴۵٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha