۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
«یکه‌تازی» شرکت‌های هوایی در آسمان ایران؛ نرخ بلیت‌های خارجی فضایی شد
گزارش بازار از خراسان رضوی؛

«یکه‌تازی» شرکت‌های هوایی در آسمان ایران؛ نرخ بلیت‌های خارجی فضایی شد

مشهد- اگر تا سال گذشته و قبل از شیوع بیماری کرونا در قالب یک تور یک‌هفته‌ای به ترکیه با مبلغ ۱۰میلیون تومان می‌توانستید یک هفته در یک هتل چهار ستاره اسکان پیدا کنید اما در شرایط فعلی فقط برای رسیدن پایتان به فرودگاه ترکیه باید ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه پرواز بپردازید!

بازار؛ گروه استان‌ها: شیوع بیماری کرونا در تمامی دنیا معادلات صنعت گردشگری را به‌هم‌ریخته است و البته در ایران نوسان قیمت ارز و کمبود پروازهای خارجی موجب شده تا بسیاری از خطوط هوایی تا می‌توانند اسب خود را در ایران تاخت بدهند تا هیچ مسافری به گرد قیمت‌های آن‌ها نرسد.

خبر فروش بلیت ترکیه به قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در طی هفته های گذشته آن‌قدر شوک‌آور بود که بازهم بسیاری از مردم حاضر به باور آن نشدند و تصور می‌کنند که این موضوع بیشتر شوخی است تا حقیقت!

لغو متعدد پروازها در طی چند ماه گذشته و افزایش بی‌حدوحساب قیمت بلیت‌ها و کلافگی بسیاری از مسافران از این بی‌انضباطی درفروش بلیت نتیجه‌اش همین ویدئویی می‌شود که مردم دریکی از دفاتر فروش بلیت خطوط هوایی عربی در مشهد مقدس با پرسنل این آژانس درنهایت به درگیری فیزیکی می رسند!

ریشه مشکلات کجاست؟
درهمین رابطه سهیل رحمتی یک از دست‌اندرکاران صنعت گردشگری و آژانس‌های مسافرتی در مشهد به بازار می‌گوید: بخشی از این بی‌نظمی در تهیه بلیت و گرانی‌ها را باید متوجه بیماری کرونا دانست زیرا با شیوع این بیماری عملاً بسیاری از کشورها محدود شدند و برخی از خطوط هوایی نیز که به‌صورت انحصاری فعالیت دارند سعی کردند تا خسارت‌های ناشی از کرونا را بدین شکل جبران کنند.

رحمتی در جواب سؤال ما مبنی بر اینکه چرا قیمت بلیت ترکیه در بازار به ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون رسیده است و این قیمت از کجا سبز شده پاسخ می‌دهد: ترکیه پروازهای خودش را به ایران قطع کرد و در مقابل هم اجازه پرواز هواپیمای ایرانی به ترکیه را نمی‌داد.

وی بیان می‌کند: ازآنجایی‌که شرکت هواپیمایی قطر، تنها شرکتی بود که امکان سفر در این مسیر را داشت لذا این انحصار موجب افزایش بی‌رویه و لجام‌گسیخته قیمت پروازها شد.

وی بابیان اینکه در این میان تقاضا بیش از عرضه بود ادامه داد : لذا این موضوع خود برگرانی بلیت‌ها دامن زد و موجی از نارضایتی مسافران را در بر داشت که متاسفانه آن ها نیز این مشکل را از چشم دفاتر خدماتی می دیدند.

رحمتی بابیان اینکه قیمت ارز افزایش آن نیز تأثیر بسزایی در گرانی بلیت‌ها داشت ادامه می‌دهد: بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و تمام هزینه‌های شرکت‌های خارجی ارزی است و لذا نوسان قیمت ارزبر قیمت بلیت‌ها اثرگذار بود.

وی هم‌چنین با اشاره به کلافگی مردم در این مدت به دلیل لغو بسیاری از پروازها نیز به ما می‌گوید:  شرکت‌ها با توجه به‌ کار بازرگانی‌شان به ‌دنبال این هستند که در نخستین فرصت فعالیت اقتصادی‌شان را شروع و ضررهایشان را جبران کنند اما متأسفانه وقتی موعد پرواز می‌رسید، این برنامه‌ها لغو می‌شدند و لذا این موضوع مسافران را کلافه می‌کرد به‌ویژه وقتی‌که آن‌ها مجبور بودند پرواز بعدی را  گران‌تر و باقیمت بیشتری تهیه کنند لذا این موضوعات همواره مورد درگیری و اختلاف در دفاتر مسافرتی می‌شد نظیر ویدئویی که هفته گذشته از یکی دفاتر مشهد در فضای مجازی منتشر شد و دلیلی به‌جز این موضوع نداشت!

فروش دو برابری بلیت
به گزارش خبرنگار بازار اگرچه کشور عراق از ورود زائران ایرانی به کشورش هم‌زمان با فرارسیدن ایام اربعین جلوگیری می‌کند اما به دلایل مختلف مشهد مقدس به کشور عراق مسافران بسیاری دارد که این مسافران نیز این روزها گلایه بسیاری از گرانی بلیت‌ها و نبود نظارت بر قیمت دارند.

برخی از متقاضیان سفر به عراق مدعی هستند که شرکت‌های پروازی عراقی بارها سفر خود را به مقصد عراق لغو کرده و فردای همان روز بلیت را به قیمت گران‌تری به آن‌ها فروختند!

بسیاری از این مسافران اذعان می‌کنند که شرکت‌های هواپیمایی دراین‌ بین از گرفتاری مردم سوءاستفاده کرده و بلیت را دو تا سه برابر قیمت به فروش می رساندند.

در همین حال سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با تائید این موضوع به ما گفت: شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت خود را بر اساس بخش‌نامه‌های انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی تعیین می‌کنند اما متأسفانه تغییرات نرخ ارز و انحصاری بودن شرکت‌های هواپیمایی خارجی باعث آشفتگی قیمت سفرهای هوایی شده است.

مجید فرقانی با تأکید بر این موضوع که قیمت بلیت  پروازهای خارجی نیازمند نظارت و کنترل از طرف سازمان هواپیمایی کشور است افزود: قیمت پرواز مشهد- نجف به‌طورمعمول به مبلغ سه میلیون بوده است که از هفته گذشته تاکنون این رقم به بیش از شش میلیون تومان رسیده است.

وی بابیان اینکه متأسفانه این افزایش قیمت‌های نجومی مانند آنچه که در نرخ پروازهای ترکیه پیش آمد موجب تضییع حقوق مسافران می‌شود ادامه داد: نظارت بر قیمت سفرهای هوایی بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی  است و لذا دفاتر مسافرتی و آژانس‌های خدماتی سفر در استان نقشی در این موضوع و نرخ بلیت‌ها ندارند.

فرقانی نیز در انحصار بودن  برخی سفرهای هوایی نظیر مشهد- ترکیه را دلیل یکه‌تازی خطوط هوایی عنوان کرد و گفت: درحالی‌که هزینه واقعی پرواز مشهد- ترکیه با هواپیمای ترکی هشت میلیون و پانصد هزار تومان بود اما همین مسیر را شرکت هواپیمایی قطری باقیمت‌های  ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که راهکار کاهش قیمت‌ها چیست ادامه داد: تا زمانی که خطوط هوایی در انحصار شرکت‌های خاص باشد این یکه‌تازی وجود خواهد داشت.

قیمت‌ها عادی است
قیمت بلیت‌ها در حالی ازنظر مردم غیرعادی است که مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در آخرین موضع‌گیری خود در این رابطه قیمت‌های ۶۰ میلیون تومانی را بسیار عادی خوانده است.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با طبیعی دانستن قیمت ۵۰ تا ۶۰ میلیونی بلیت‌های ترکیه در شرایط فعلی گفته است:  قطرایرویز پروازهای استانبول را با کانکشن انجام می‌دهد؛ یعنی پرواز به دوحه و ازآنجا به بلگراد و بعد به استانبول می‌رسد، بنابراین هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

فرقانی بیان کرده است: طبق استاندارد و مقررات تخلفی از قطرایرویز مشاهده نشده و سازمان هواپیمایی کشوری هم موضوع را رصد می‌کند و از آن جا که پرواز مستقیمی از ایران به ترکیه وجود ندارد لذا این نرخ‌ها را در این شرایط عادی است!

کد خبر: ۴۵٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha