۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
حرکت دولتها به سمت انرژی‌های پاک تغییر مثبتی است/ شیوه توزیع انرژی باید تغییر کند
مقام ارشد وزارت انرژی آمریکا در گفتگو با بازار:

حرکت دولتها به سمت انرژی‌های پاک تغییر مثبتی است/ شیوه توزیع انرژی باید تغییر کند

«پیتر فاکس پنر» معتقد است که همه کشورها در طیف وسیعی از موضوعات توسعه پایدار با چارچوب های بین المللی مناسب مانند توافق آب و هوایی پاریس به تلاش های بیشتری نیاز دارند.

بازار؛ گروه بین الملل: از آنجایی که صنعت انرژی الکتریکی با چالش های تغییر اقلیم، اختلال در فن آوری، ضرورت های جدید بازار و تغییر سیاست ها روبروست، یک کارشناس مشهور انرژی  نقشه راهی برای آینده این بخش اساسی ارائه می دهد. «پیتر فاکس-پنر» استاد دانشگاه بوستون اخیرا کتابی با عنوان «قدرت بعد از کربن: ساخت شبکه ای تمیز و انعطاف پذیر» به رشته تحریر درآورده است.

با افزایش تأثیرات مخرب و پرهزینه تغییرات آب و هوایی، توسعه سریع انرژی پایدار ضرورت زیادی به خود گرفته است. صنعت برق با تغییرات لازم اما آزار دهنده به سمت انرژی های تجدید پذیر پاسخ داده است، حتی اگر با چالش ها و اختلالات بی سابقه ای که فناوری های جدید، رقبای جدید و تغییرات سیاست ایجاد کرده اند روبرو باشد. نتیجه  دوره ای برخورد بین شبکه ای است که باید برق فراوان، ایمن، انعطاف پذیر و مقرون به صرفه ای را تأمین کند و صنعتی که با تقاضای بسیار زیاد نیرو و تغییر سریع و سیستمی روبرو است.

باید گفت راه حل مدرن این است که کوچک فکر کنید: ساختمانهای هوشمند، انرژِی های تجدیدپذیر مقیاس کوچک و انرژی سبز توزیع شده محلی. اما پیتر فاکس-پنر در کتاب «قدرت بعد از کربن» روشن می کند که این موارد برای تأمین نیازهای روزافزون ما به برق کافی نیستند.

وی در عوض به ضرورت وجود سیستم های بزرگ برق، ذخیره باتری و فن آوری های انرژی بدون کربن، همراه با شبکه ها و بازارهایی که آنها را ادغام خواهد کرد، اشاره می کند. صنعت برق و تنظیم کننده های(رگولاتوری ها) آن مجبورند همه این موارد را تهیه کنند حتی اگر با تغییر مدل های تجارت و کسب و کار برای تأسیسات برق محلی، بی ثباتی سیاسی و تغییرات تکنولوژیکی دست و پنجه نرم کنند. کتاب «قدرت بعد از کربن» توصیه های عملی برای هرکسی که با سیستم قدرت الکتریکی درگیر باشد یا به آن اعتماد کند، ارائه می دهد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با نویسنده کتاب «قدرت بعد از کربن» تنظیم نموده که در ادامه می آید.

پیتر فاکس-پنرمدیر انستیتوی انرژی پایدار دانشگاه بوستون و استاد دانشکده تجارت در دانشگاه بوستون است. وی یکی از مقامات ارشد وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا و دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید است. آثار منتشر شده وی از جمله قدرت هوشمند (Smart Power)  بسیار مورد توجه واقع شده است.

* سوال اصلی شما در کتاب «قدرت بعد از کربن» چیست؟
آنچه برای تبدیل بخشهای فعلی نیرو در جهان پیشرفته به سیستمهای بدون کربن مورد نیاز خواهد بود - نه فقط از نظر فناوری، بلکه همچنین با توجه به تنظیمات تجاری و مالی و مسائل نظارتی.

* برای پاسخ به این سوال از چه فرضیه ای استفاده کردید؟
من از فرضیه ای جهت پاسخ به این سوال استفاده نکرده ام.

*موضوع اصلی شما در این کتاب چیست؟
۱) ما به یک سیستم قدرت ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بزرگتر از سیستم فعلی خود نیاز خواهیم داشت ۲) ما باید علاوه بر انرژی های باد و خورشید و سایر اشکال انرژی، برای ایجاد و ساخت خطوط انتقال و ذخیره سازی در مقیاس بزرگ نیز برنامه ریزی کنیم. ۳) سرویس های توزیع باید مدل های تجاری خود را تغییر دهند.

* ضرورت نگارش این کتاب چه بود؟
تغییر اقلیم بحرانی فوری بوده و به یک بخش انرژی فاقد کربن نیاز داریم.

* شما معتقدید که کشورها در دهه اخیر به انرژی های تجدیدپذیر روی آورده اند. با توجه به اینکه سوخت های فسیلی ارزان بوده و کشورهایی مانند ایالات متحده به نفت و گاز شیل روی آورده اند، آیا این امر خللی ایجاد نمی کند؟
از سوخت های فسیلی به احتمال زیاد با جذب و تسخیر کربن در برخی از نقاط جهان استفاده می شود. ایالات متحده و سایر کشورها دوست دارند به زودی در استفاده از گاز خود به اوج برسند و کاهش مداوم را شروع کنند. اگر این مهم به درستی مدیریت شود، یک انتقال اقتصادی بسیار مثبت خواهد بود.

* با توجه به اینکه کشورهای جهان سوم هنوز به طور جدی به روند استفاده از انرژی های تجدید پذیر نپیوسته اند، به نظر شما چه مشوق هایی می تواند آنها را به این کار ترغیب کند؟
بسیاری از اقتصادهای نوظهور در حال حاضر خیلی سریع اشکال مختلفی از انرژی های تجدیدپذیر را اضافه می کنند. این امر باید با تأمین بودجه و کمک فنی برای انتقال سیستم انرژی تسریع شود که به طور مناسب با شرایط سیاست خاص و کشورهای درگیر متفاوت می شود.

* اگرچه موضوع توسعه پایدار بسیار مهم است، اما در عمل بسیاری از کشورهای قدرتمند این روند را نادیده می گیرند و هیچ سازمانی نمی تواند جلوی آنها را در این زمینه بگیرد. ارزیابی شما چیست؟
من موافق نیستم که بسیاری از کشورها توسعه پایدار را نادیده می گیرند. اما فکر می کنم همه کشورها در طیف وسیعی از موضوعات پایدار با چارچوب های بین المللی مناسب مانند توافق نامه آب و هوایی پاریس به تلاش های بیشتری نیاز دارند.

کد خبر: ۴۵٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha