۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
سفارش کالا مانعی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد/ زیرساخت مناطق آزاد مناسب صادرات نیست
رییس سازمان توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش در گفتگو با بازار

سفارش کالا مانعی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد/ زیرساخت مناطق آزاد مناسب صادرات نیست

کیش- رئیس سازمان توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش معتقد است تصمیم سازان و قانون گذاران بجای حمایت از تولید با برداشت های غلط و وضع قوانین محدود کننده و ایجاد ممنوعیت ها مناطق آزاد را به تعطیلی کشیده اند.

به گزارش مناطق آزاد بی شک می توانست در شرایط سخت حاصل از تحریم های ناجوانمردانه شریان حیاتی بر کالبد اقتصاد کشور باشد و نقشی کار ساز و بی بدیل در جهت تولید ملی و رونق اقتصادی و کارآفرینی و اشتغال ایجاد نماید ولی اندک اندک با مانع تراشی ها و سخت گیری ها، عملا موجبات تعطیلی واحدهای تولیدی و تجاری و بازرگانی و خروج سرمایه ها به سمت کشورهای همجوار فراهم شده است و این یعنی خروج هزاران میلیارد سرمایه و ارز کشور و بیکاری و تعطیلی کسب و کار مردم و عقب ماندگی صنعتی و تولیدی کشور.

در این زمینه به جهت حساسیت موضوع و تکرار و یادآوری و شفاف سازی بیش از پیش این خطر در کمین مناطق آزاد کشور با رئیس سازمان توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش گفتگویی ترتیب دادیم.

صادق جلالی رییس سازمان توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش ثبت سفارش کالاها برای ورود به مناطق آزاد را غیر قانونی و خلاف مصوبه و قوانین مناطق آزاد کشور اعلام کرد.

وی با اشاره به ضرورت واردات و تاثیرات منفی ثبت سفارش کالاها گفت: ثبت سفارش برای مناطق آزاد تصمیمی است غیر قانونی. ماده ۱۴ قانون مناطق آزاد می گوید مناطق آزاد پس از ثبت گمرگی از شمول قانون مقررات صادرات و واردت مستثنی است.

رییس سازمان توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش افزود: اگر قرارباشد ثبت سفارش در مناطق آزاد انجام شود با افرادی که واردات به داخل کشور دارند هیچ تفاوتی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به متضرر شدن تولید کنندکان و فروشندگان در مناطق آزاد گفت: با تسری دادن ثبت سفارش زمینه های مختلف فعالیت در مناطق آزاد با این مصوبه از بین می برند بطوری که تولید کنندگان برای وارد کردن مواد اولیه و حتی بالک بسته بندی با مشکلات عمده مواجه هستند و این روند موجبات تعطیلی و خروج سرمایه ها را فراهم ساخته است.

زیرساختهای مناطق آزاد مناسب برای صادرات نیست

جلالی ضمن ابراز ناراحتی از خروج سرمایه گذاران از کشور به علل سخت گیرانه امور صادرات و واردات، خاطر نشان کرد: سرمایه گذار های ما که به عمان می روند به خاطر همین مشکلاتی است که پیش روی آنها قرار دارد. در کشورهایی مثل عمان بخاطر ثبات قوانین و مزیت های بی شمار و زیرساخت های از قبل آماده شده، دردسرهای ثبت سفارش ندارند و به راحتی صادرات را به بنادر نزدیکتر انجام می دهند.

رییس سازمان توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه به  کمبود زیرساخت ها از اسکله و اماکن تخلیه و بارگیری در جزیره کیش اشاره کرد و آن را دلیل دیگری برای عدم سرمایه گذاری ها دانست.

رییس سازمان توسعه تجارت کیش در رابطه با تفاوت اسکله های بارگیری بنادر ایران و مناطق آزاد دنیا گفت: ما مناطق آزاد خود را با مناطق آزاد دنیا مقایسه می کنیم  ولی سوالی این است که چرا به شانگهای هنگ‌کنگ و جبل علی نرسیدیم، باید دید آنها از کجا شروع کردند که امروز به اینجا رسیده اند.

جلالی به نبود زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاران در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: کشورهای دیگر تمام زیر ساختهای دریایی هوایی برق و آب را از قبل تامین و در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهند ولی در مناطق آزاد ایران برعکس آن عمل می شود. ابتدا سرمایه گذار را دعوت و از کنار درآمدهای حاصل در خود مناطق زیرساخت درست می کنند که این جای تعجب و نگرانی دارد .

از سوی دیگر او به مشکل جوابگو نبودن زیر ساختهای موجود اشاره کرد و گفت: زیر ساخت های فعلی جوابگوی نیاز صادر کننده نیست چون صادر کننده می خواهد کالا را با ارازانترین قیمت ارسال کند و از همین رو ترجیح می دهد از طریق دبی یا بندرعباس این ارسال صورت بگیرد.با این کار تولید هم به همان مناطق خواهد رفت. بنابراین وقتی شرایط فراهم نباشد زیر ساختی هم شکل نخواهد گرفت.

مهم ترین نکته ای که جلالی به آن اشاره کرد ثبات قوانین واردات و صادرات در مناطق آزاد دنیا بود. او معتقد است که تغییرات دائمی قوانین در منطقه آزاد کشور باعث عدم رغبت و فرار سرمایه گذاران می شود.

وی به کتاب قطور و بسیار کاربردی قوانین گمرگی  مناطق آزاد اشاره کرد و گفت با وضع قوانین غیر اصولی این کتاب عملا کاربرد خود را از دست داده است .

واردات و صادرات مکمل هم هستند

رییس سازمان توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه به مکمل بودن صادارت و وادرات در کنار هم اشاره کرده و تاکید کرد: بدون واردات، صادرات درستی هم نخواهیم داست. وقتی شناور کالایی را وارد می کند نباید خالی برگردد باید کالایی برای صادرات باشد تا با قیمت ارزان آن را حمل کند.

وی با یاد آوری ممنوعیت ورود بالک بسته بندی به مناطق آزاد که ایجاد شغل و ارزش افزوده کرده بود، به ضرری که متوجه وارد کننده ها با تغییر این قانون شده اشاره کرد و گفت: این تغییرات عاملی مهم برای فرار سرمایه گذاران و هجوم آنها به سمت کشور عمان بوده است.

جلالی واردات را از مهم ترین نکات در مناطق آزاد دانست و گفت: با این که چین بزرگترین تولید کننده دنیاست ولی مانع ورود هیچ کالایی به کشورش نمی شود.فقط با دادن امتیاز به تولید کننده داخلی تعرفه جنس وارداتی را بالا می برد و تولید داخل را زیاد می کند تا تقاضا به سمت کالای داخلی برود.همین اتفاق در ترکیه برای پوشاک آن کشور در حال رخ دادن است وی افزود قانون میگوید واردات و صادرات مکمل هم هستند و این در مقررات دیده و وضع شده است و بدان عمل نمی شود. بنابراین نباید مانع ورود کالا به کشور شد بلکه باید به تولید کننده ها زمینه پیشرفت  داد.

در ادامه این صحبت ها او به افزایش قاچاق به خاطر ممانعت از واردات از کانل های غیر قانونی اشاره کرد و خاطرنشان کرد با ممنوعیت ورود نیاز کشور که در داخل تولید نمی شود  تنها به افزایش قیمت ها کمک می شود و این امر مستقیم به ضرر مصرف کننده خواهد بود. اگر واردات باشد و وام هایی برای کمک به تولید کننده داده شود می توان تولید داخل را افزایش داد.

جلالی مشکل اصلی ایجاد این قوانین را در مشاوره های اشتباهی دانست که به مسئولین ذیربط داده می شود. او از این مشاوره ها با نام برهم زننده چرخه تولید و وادرات یاد کرد.

محدود کردن سهمیه مورد نیاز تجار و بازرگانان کیش نکته دیگری بود که جلالی به آن اشاره کرد و توضیح داد که این سهمیه برای خروج کالا از منطقه به سرزمین اصلی گذاشته شده بود در حالیکه برعکس آن عمل می شود و جلو ورود کالا گرفته شده و جوری به نظر می رسد که انگار این عمل قانونی است در حالیکه  قانون صراحتا تاکید دارد ورود کالا به منطقه هیچ ممنوعیتی ندارد بلکه خروج آن ممنوعیت دارد.

مناطق آزاد برای ۵۰۰ هزار نفر ایجاد اشتغال کرد

رییس سازمان توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش گفت در سال ۹۶ که هنوز مشکلی برای واردات و ثبت سفارش کالا در مناطق ایجاد نشده بود ۶۰۵ میلیون دلار کالا برای خرید مسافر وارد مناطق هفتگانه آزاد کشور شد در حالی که در سال ۹۷ سی و شش میلیون سفر یعنی ۱۸میلیون مسافر از کشور خارج شده بود و اگر هر شخص هزار دلار با خود خارج کرده باشد بیش از ۱۸ میلیارد دلار از کشور بیرون رفته و هیچ شغلی ایجاد نکرده ، اما در مناطق آزاد ضمن فعالیت بیش از ۵۰ هزار صنف برای ۵۰۰ هزار نفر ایجاد اشتغال کرده بود و صادرات تولید شده در این مناطق چند ده برابر واردات است.

جلالی به عنوان پیشنهاد آخر تاکید کرد که باید قانون ثبت سفارش در مناطق آزاد حذف شود و زیرساختها برای تولید و سرمایه گذاری داخلی ایجاد شود در غیر این صورت تعطیلی و خروج سرمایه ها هجوم تولید کنندگان و سرمایه گذاران کشورهای همجوار را شاهد خواهیم بود.

کد خبر: ۴٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha