۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
تولیدکننده برای بقا، مرغ هورمونی تولید می کند / غذای ناسالم دست پخت اقتصاد ناسالم است
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی:

تولیدکننده برای بقا، مرغ هورمونی تولید می کند / غذای ناسالم دست پخت اقتصاد ناسالم است

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان مرغ برای صرفه اقتصادی به تولید ناسالم و هورمونی روی می‌آورند، گفت: تا زمانی که روش تولید محصولات اصلاح نشود، در هیچ کجا از جمله تنظیم بازار به جایی نخواهیم رسید.

علی خان‌محمدی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، درباره تولید مرغ‌هایی که از دهه های گذشته برای سوددهی بیش‌تر و رشد سریع‌تر به آنها هورمون و آنتی بیوتیک اضافه می‌شود و اینکه این روال تا چه زمانی قرار است ادامه یابد، گفت: تا زمانی که تولید کشور بر اساس بهره‌وری نباشد و زیرساخت‌های تولید اصلاح نشوند، چنین مشکلاتی به قوت خود باقی است و با وجود این مشکلات در بخش تولید مرغ، گوشت و سایر کالاهای تولیدی به راهکاری اساسی نخواهیم رسید و مسائل در این زمینه وجود خواهند داشت.

در اقتصاد ناسالم، امنیت غذایی  تضمین نمی‌شود

وی افزود: همچنین در پرورش محصولات گیاهی نیز کشور با مشکل مواجه بوده و در این زمینه استفاده از کودهای هورمونی مشکلات بسیاری ایجاد کرده اند که این موضوعات مهم تا کنون دغدغه مسئولان نبوده است. یا مثلا در تغذیه دام از نانی که چند ماه از تولید آن گذشته و کپک زده است در کنار آرد گندم استفاده می‌کنند؛ به‌طور کلی هیچ کدام از اقداماتی که در تغذیه دام و گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، مجاز نیست.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی ادامه داد: این تخلفات را برخی انجام می‌دهند تا بتوانند بر قیمت نهاده و اقدامات انجام شده با تولید محصول برابری ایجاد کنند و به سود ناچیزی دست یابند. تا زمانی که در کشور اقتصاد سالمی نداشته باشیم، نمی‌توانیم امنیت غذایی را تأمین کنیم. استفاده از مکمل‌ها و ...  به دلیل این است که به طور مثال در هزینه‌ای که تولیدکننده برای تولید گوشت قرمز صرف می‌کند و آن قیمتی که محصولش در بازار به فروش می‌رسد، تعادل وجود ندارد و تولیدکننده به قول خودش برای اینکه ضرر نکند، مجبور به انجام تخلف می‌شود.

 تولیدکننده مرغ  مجبور به تولید ناسالم و هورمونی است

خان‌محمدی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم امنیت غذایی ایجاد کنیم، باید قیمت بین تولیدکنندگان رقابتی شود و در این صورت می‌توانیم غذای سالم به سفره مردم وارد کنیم، افزود: تا زمانی که روش اصلاح نشود به جایی نخواهیم رسید. به‌طور مثال تولیدکننده مرغ اعلام می‌کند بهای تمام شده تولید کالایش می‌شود ۱۳ هزار تومان، پس چطور دولت اعلام می‌کند که باید آن را به قیمت ۱۱ هزار تومان به ما ارائه کنید و ما نیز آن را به بازار ۱۳ هزار توان عرضه کنیم؛ این روش که نشد تنظیم بازار.

وی در ادامه اظهار کرد: با این روال که از قبل وجود داشته است و برای تولید کنندگان نمی صرفد.لذا آنان مجبور می‌شوند به جای اینکه محصول خود را سالم، با مناسب‌ترین وزن، ۳۰ روزه، بدون هورمون و واکسن و...  تولید و عرضه کنند ولی این موضوعات مهم به دلیل مشکلاتی که برای تولیدکننده ایجاد می‌شود، رعایت نخواهد شد و مجبور می‌شود برای اینکه خسارات خود راجبران کند، محصولی را طی 10 یا 20 روز با کمک انواع هورمون‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و ... برای افزایش وزن محصول تولید کند.

 هزینه‌های هنگفتی که غذای ناسالم  تحمیل می کند

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی خاطرنشان کرد: این‌ها از جمله بحران‌هایی هستند که تهدید بسیار جدی برای سلامت کشور در هر زمینه‌ای به حساب می‌آیند و باید به این مسائل حساس، بی‌درنگ رسیدگی کرد چون آینده و حال سلامت و غذای کشور را به شکل تهدیدآمیزی تحت شعاع قرار می‌دهد. لذا اگر بنا بر صرفه اقتصادی باشد، اقتصاددانان باید قیمت تمام شده و استانداردهای لازم تولید را به ملت عرضه کنند؛ در صورتی که ملت بداند غذای سالم و به قیمت مناسب به‌طوری که بتواند آن را تأمین کند، به ایشان می‌رسد، بسیاری از مشکلات حل خواهند شد.

خان‌محمدی با اشاره به لزوم رعایت بهداشت غذایی در کشور گفت: بهای سنگینی که اکنون به موضوع بهداشت جامعه اختصاص می‌یابد، به دلیل این است که تا کنون بیماری و مشکلات سلامت بسیاری از جمله انواع سرطان‌ها به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی در تولید غذای کشور ایجاد شده‌اند و این موضوع هزینه‌های هنگفت جانی و مالی برای کشور تراشیده است.

هزینه‌ سنگین درمان‌ با اصلاح روند تولید کم می شود

وی ادامه داد: اگر بهایی که تا کنون برای بهداشت به دلیل غذای نامناسب پرداخت شده است، به تولید غذای سالم اختصاص داده می‌شد، در حال حاضر تا این حد با مشکل مواجه نمی‌شدیم و همچون سایر کشورها باید پیش از بحث درمان به موضوع تولید غذای سالم در جامعه پرداخت. اگر وضعیت تغذیه اصلاح شود، دیگر نیازی به بهداشت در این سطح وسیع نخواهیم داشت.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی تصریح کرد: در همان ابتدای دولت تدبیر و امید با توجه به وضعیت بهداشت و درمان کشور یارانه یک میلیون نفر را قطع کردند و به موضوع بهداشت اختصاص دادند که بنده همانجا اعلام کردم در صورتی که یارانه این یک میلیون نفر به موضوع اصلاح تغذیه اختصاص یابد تا از صفر تا صد تغذیه کشور اصلاح شود بهتر است و در این صورت نیاز به بسته‌ای دارویی و پزشکی آنچنانی نخواهد بود ولی متأسفانه در همان زمان نیز بر اساس آمارهای کارشناسان تغذیه ناسالم طی چند دهه، تأثیر خود را گذاشته بود و کشور نیاز به طرح تحول سلامت داشت.

به جای سرمایه‌گذاری در غذای سالم تأکید بر بهداشت و درمان است

خان‌محمدی اظهار کرد: لذا در کنار موضوع سلامت نیز می‌بایست یارانه‌ای برای تولید غذای سالم اختصاص یابد تا علاوه بر درمان بیماری‌های عمده‌ای که به دلیل تولید غذاهای ناسالم ایجاد شده‌اند، وضعیت تولید غذا نیز اصلاح شود و این دو در کنار یکدیگر توازن سلامت جامعه را تأمین کنند.

وی افزود: متأسفانه تا کنون عزمی برای تولید غذای سالم در کشور وجود نداشته است ولی در عوض بر بهداشت، درمان و دارو سرمایه‌گذاری می‌شود که در هیچ کجای دنیا این اقدامات جوابگو نبوده و در کشور ما نیز جوابگو نخواهد بود.

کد خبر: ۴٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha