۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
 ۳.۴‌میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد
معاون گمرک ایران در گفتگو با بازار:

۳.۴‌میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد

بندرعباس- ارونقی، معاون فنی و امور گمرک گمرک ایران گفت: هشت قلم کالای اساسی به میزان سه میلیون و ۴۱۰هزار و ۱۱۳ تن در گمرکات کشور وجود دارد.

مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طی روزهای اخیر با مذاکرات صورت گرفته بین دستگاه های ذیربط و ورود معاون اول رئیس جمهور، راهکارهایی در رابطه با تسریع در ترخیص کالاهای دپو شده به ویژه موانع ارزی در گمرک و بنادر در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در خصوص کالاهای اساسی مقرر شد بانک مرکزی در مورد اقلام و کالاهای که به صورت اعتباری خریداری و اعلامیه تامین ارز برای آنها صادر شده است، به سرعت از گمرک خارج شود.

معاون فنی و امور گمرک گمرک ایران همچنین درباره کالاهایی که هنوز اسناد به دست خریدار نرسیده و مشکل انتقال ارز داشتند، گفت:  نسبت به تامین ارز آنها اقدام می شود.

وی تازه ترین گزارش از موجودی کالاهای اساسی تا تاریخ هشتم مهر ماه سال جاری را اعلام کرد و تصریح نمود: سه میلیون و ۴۱۰هزار و ۱۱۳تن کالای اساسی شامل هشت قلم در حال حاضر موجودی در بنادر است که شامل گندم،ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه های روغنی می شود.

ارونقی گفت: از مجموع ۳.۴میلیون تن کالاهای موجود بیش از ۲۲۱ هزار تن گندم،۱.۶میلیون تن ذرت,۲۹۴.۵ هزار تن جو, ۲۰۱.۴هزارتن سویا، ۲۳۰هزار تن برنج، ۳۹۳.۷ هزارتن شکر، ۴۲۰.۹ هزار تن روغن خام و ۱۹۴.۵ هزار تن دانه های روغنی تشکیل داده اند.

وی عنوان کرد: موجوی کالاها به تفکیک بنادر از این قرار است که بیشترین میزان در بندر امام خمینی (ره) با بیش از ۲.۳میلیون تن، بندر شهید رجایی ۴۲۲.۴ هزار تن، انزلی ۱۰۳.۷ هزارتن، امیرآباد ۳۱۴هزارتن، بندرشهید باهنر ۱.۲ هزار تن، بوشهر ۸۹۷تن ،چابهار ۱۹.۴ هزارتن، خرمشهر ۱.۴هزار تن، نوشهر ۱۵۴.۵ هزارتن ، فریدون کنار ۷۲.۶ هزارتن و آستارا ۱۰.۵هزارتن می باشد.

ارونقی همچنین به وضعیت شناورهای حاوی کالاهای اساسی اشاره و خاطر نشان کرد: تا هشتم مهر ماه نیز شش فروند کشتی در حال تخلیه بوده و در مجموع حاوی ۲۹۵ هزار و۸۶۰ تن کالای اساسی شامل ذرت، جو، سویا و دانه های روغنی بوده اند و همچنین در مجموع ۱۰شناور حاوی ۵۶۵ هزار و ۶۵۳تن کالای اساسی شامل ذرت،روغن خوراکی،  سویا، روغن و دانه های روغنی در لنگرگاه در انتظار قرار دارند.

کد خبر: ۴۵٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha