۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
طرح کالابرگ الکترونیکی به محض تصویب، لازم الاجرا است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

طرح کالابرگ الکترونیکی به محض تصویب، لازم الاجرا است

قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح کالابرگ های الکترونیکی و تامین بودجه آن گفت: این طرح همچنان در روند رسیدگی قرار دارد و پس از تصویب لازم‌الاجرا خواهد بود.

به گزارش بازار، مجلس در طرح کالابرگ الکترونیکی دولت را مکلف می‌کند در صورت تصویب، ۶۰ میلیون ایرانی را برای تامین کالاهای اساسی ماهانه ۶۰ الی ۱۲۰ هزار تومان حمایت کند؛ اما گویا این طرح با تکیه بر تبصره ۱۴ اجرایی نخواهد بود.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درباره اظهارات اخیر نمایندگان دولت درباره طرح کالابرگ مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: ما در آخر متوجه نشدیم که دولت چند نماینده دارد. حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه پشت میکروفون های مجلس برای سخنرانی حاضر می شود و از طرف دیگر علی ربیعی به عنوان سخنگوی دولت شناخته می شوند. در انتها نمی دانیم چه کسی نماینده دولت است؛ اما به هر حال با مراجعه به فایل صوتی ذخیره شده از سخنرانی جناب پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه میتوان این برداشت را داشت که دولت موانعی را بر سر راه این طرح می بیند؛ اما مخالفتی با اجرایی شدن آن ندارد.

وی افزود: ۱۴ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی در طی این سال ها کنار گذاشته شده است که به طور ناخواسته موجب رانت‌خواری و ایجاد پرونده های اقتصادی برای رسیدگی در قوه قضاییه شده است. این بودجه می بایستی در طی سال های گذشته به صورت کالابرگ الکترونیکی در اختیار مردم قرار می گرفت که دولت به این وظیفه خود عمل نکرده است؛ اما در حال حاضر نمایندگان دست به کار شدند تا با ارائه طرحی دولت را مکلف به انجام وظیفه کنند.

قاضی زاده هاشمی افزود: تبصره ۱۴ در حقیقت طرح هدفمندی یارانه ها و تخصیص ارز برای کالاهای اساسی است. هدف این طرح تبدیل مابه التفاوت قیمت کالاهای اساسی وارد شده با ارز دولتی و قیمت آزاد به کوپن های الکترونیکی است تا بتوان آن را در اختیار مردم قرار داد. علاوه بر آن با اجرایی شدن این طرح جلوی بسیاری از قاچاق های کالا به کشورهای کردستان عراق و افغانستان گرفته می شود. این طرح همچنان در روند رسیدگی قرار دارد و پس از تصویب لازم‌الاجرا خواهد بود.

وی درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر رضایت‌بخش بودن وضعیت کنونی کشورمان نسبت به آلمان گفت: نظری در مورد این اظهارات ندارم، افکار عمومی خودش اظهارات مسئولان را رصد می‌کند. حتما آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور متوجه هستند که چه می گویند.

نایب رئیس مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورها مثل امریکا با ارائه کالابرگ از قشری خاص حمایت می کنند اظهار داشت: اگرچه با خط فقری که در کشور ما وجود دارد ما باید این کالابرگ ها را به بیش از ۹۰ درصد مردم بدهیم. این طرح در قالب ارائه کارت اعتباری برای خرید حدود ۸۰ قلم کالا به مردم اجرا می شود و و مابه التفاوت آن ارز منابع موجود تجمیعی در اختیار بانک های عامل پرداخت می شود.

کد خبر: ۴۵٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha