۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
انباشتی از صنایع انرژی در بوشهر؛ نیروگاه‌های خورشیدی گسترش یابد
از نفت و گاز تا انرژی اتمی و خورشیدی؛

انباشتی از صنایع انرژی در بوشهر؛ نیروگاه‌های خورشیدی گسترش یابد

بوشهر- استان بوشهر را به دلیل میزبانی از صنایع عظیم نفت و گاز و نیروگاه اتمی، پایتخت انرژی ایران می‌نامند که باید دیگر صنایع انرژی از جمله نیروگاه‌های خورشیدی نیز در این استان توسعه یابد.

عبدالرضا رضایی، بازار؛ از شمال تا جنوب استان بوشهر را صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی احاطه کرده است و از دریا گرفته تا خشکی و تأسیسات استحصال، فرآوری، انتقال، صنایع پائین‌دستی و بالادستی و… انواع انرژی در این استان پراکنده شده است.

تولید بیش از ۷۰ درصد گاز کشور در مجتمع گازی پارس جنوبی، صادرات بیش از ۹۰ درصد نفت خام کشور از طریق پایانه‌های نفتی، استقرار نیروگاه اتمی در بوشهر و… تنها بخشی از ظرفیت‌های استان بوشهر در حوزه انرژی است.

استان بوشهر را به دلیل میزبانی از صنایع عظیم نفت و گاز و نیروگاه اتمی، پایتخت انرژی ایران می‌نامند؛ هر چند این لقب بیشتر به کام دیگر نقاط کشور بوده و عایدی کمی برای استان بوشهر داشته است.

دنیا سال‌ها است که به سمت انرژی‌های تجدید پذیر رفته است و شکل‌های نوین انرژی در دستور کار برای استفاده مردم قرار گرفته است که ما نیز باید همین مسیر را طی کنیم که آینده انرژی در همین جهت است.

منابع انرژی فسیلی و تجدیدناپذیر رو به پایان هستند و در سال‌های آینده اثری از این نوع انرژی‌ها نخواهد بود و شاید با مخازن خالی از انرژی‌های فصیلی روبرو شویم و می‌طلبد که منابع جدید انرژی را ایجاد کنیم.

از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان به نیروگاه‌های آبی، زیست توده مدرن، انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمین‌گرمایی و سوخت‌های زیستی اشاره کرد که هر یک از این انرژی‌ها قابلیت خاص و ممتازی برای خود دارند.

یکی از نمونه‌های خوب این انرژی‌ها، استفاده از انرژی خورشید است که استان بوشهر نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه این انرژی دارد و می‌طلبد که سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد تأسیسات مربوطه در استان ایجاد شود.

ظرفیت انرژی خورشیدی به خوبی استفاده نشده است
انرژی خورشیدی علی‌رغم هزینه‌هایی که برای استقرار و راه‌اندازی دارد، در ادامه کار فقط هزینه تعمیر و نگهداری خواهد داشت و هزینه نگهداری و سرویس پنل خورشیدی بسیار پایین است.

با این شرایط، در استان بوشهر که می‌تواند محل مناسبی برای توسعه استفاده از صنایع انرژی خورشیدی باشد، به خوبی از این انرژی استفاده نشده است و هنوز راه‌های نرفته بسیار زیادی باقی مانده است.

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: علی‌رغم ظرفیت‌های خوبی که در استان بوشهر برای تولید برق خورشیدی وجود دارد، تاکنون به خوبی از این انرژی پاک و تجدیدپذیر استفاده نشده است.

هرچند طی چند سال اخیر حرکت‌هایی برای استفاده از انرژی خورشیدی در استان بوشهر شروع شده ولی تاکنون به خوبی در این حوزه سرمایه‌گذاری نشده است

عبدالکریم گرواند با اعلام حمایت از سرمایه‌گذاری برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در استان بوشهر، افزود: هرچند طی چند سال اخیر حرکت‌هایی برای استفاده از انرژی خورشیدی در استان بوشهر شروع شده است ولی تاکنون به خوبی در این حوزه سرمایه‌گذاری نشده است.

وی تصریح کرد: ایجاد تاسیسات تولید برق خورشیدی علاوه بر نقش مهمی که در تولید انرژی پاک دارد، کمک خوبی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی نیز خواهد بود که استقبال لازم را از این انرژی خواهیم کرد.

طرح‌های خورشید حمایت می‌شوند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای توسعه زیرساخت‌های تولید انرژی خورشیدی در استان بوشهر تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته و طرح‌های مهمی در دست اجرا داریم.

اردشیر مذکوری با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در این عرصه کمترین ریسک را برای بخش خصوصی دارد، تصریح کرد: دولت تا ۲۰ سال برق تولیدی این نیروگاه‌ها را به صورت تضمینی خریداری می‌کند.

وی تصریح کرد: به منظور استفاده بیشتر و بهتر از انرژی خورشیدی در استان بوشهر، تسهیلات ویژه‌ای به متقاضیان احداث نیروگاه‌های خورشیدی از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر پرداخت می‌شود.

مزیت‌های سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر افزود: نیروگاه‌های خورشیدی در اندازه‌های مختلفی احداث می‌شوند و این یک مزیت برای سرمایه‌گذاران است که متناسب با حجم آورده خود سرمایه‌گذاری کنند.

نیروگاه‌های خورشیدی در اندازه‌های مختلفی احداث می‌شوند و این یک مزیت برای سرمایه‌گذاران است که متناسب با حجم آورده خود سرمایه‌گذاری کنند

مذکوری به ظرفیت استان بوشهر برای ایجاد نیروگاه خورشیدی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی استان بوشهر و برخورداری از نور خورشید در اغلب روزهای سال، احداث نیروگاه در استان بوشهر اقتصادی است.

وی از آمادگی برای همکاری و روان سازی فرآیند صدور مجوزها و ارائه اطلاعات تکمیلی و توجیهی برای سرمایه‌گذاران خبر داد و افزود: حمایت کاملی برای ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در استان خواهیم داشت.

راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های برق خورشیدی
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر اضافه کرد: یک نیروگاه خورشیدی در منطقه دشت پلنگ شهرستان دشتی در حال طی مراحل پایانی است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های برق خورشیدی جنوب کشور محسوب می‌شود.

وی هزینه اجرای این نیروگاه را ۱۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با افتتاح این نیروگاه خورشیدی ظرفیت انرژی تجدید پذیر استان بوشهر از ۵۷۰ به دو هزار و ۵۷۰ کیلووات افزایش می‌یابد.

استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک انرژی پاک می‌تواند هم زمینه کاهش خطرات زیست‌محیطی را فراهم کند و هم اینکه در تولید انرژی آینده کشور نقش مهمی خواهد داشت.

می‌طلبد که در ارائه مجوزها و تسهیلات مناسب برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در استان بوشهر همکاری و مساعدت لازم و بموقع انجام شود.

کد خبر: ۴۵٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha