۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
خوابیدن سرمایه در «خانه» همسایه!
ایرانیان رتبه دوم خرید مسکن در ترکیه را دارند؛

خوابیدن سرمایه در «خانه» همسایه!

ایرانیان در ترکیه برای سرمایه گذاری و استفاده از پس انداز خود حتی در شرایطی که ایالات متحده تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرده است، در حال یافتن راه هایی برای خرید بیشتر ملک و گرفتن گذرنامه های ترکیه هستند.

بازار، تهمینه غمخوار- افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در ایران طی دو سال گذشته و تحریم های امریکا علیه ایران موجب شده که ایرانیان سرمایه خود را از ایران به بخش مسکن ترکیه خارج کنند در حالی که این اتفاق و تداوم آن می‌تواند اقتصاد ایران را متوجه بحران جدی نماید.  

اکنون گرفتن گذرنامه ترکیه  در هنگام خرید مسکن در این کشور آسان تر است. این امر به طور فزاینده ای خریداران ایرانی را که می خواهند از تحریم های ایالات متحده جلوگیری کنند، به خود جلب می کند.

 یافتن راه حل هایی در مورد محدودیت های انتقال پول در ایران و افزایش سن در خرید مسکن باعث شده که ایرانیان به دومین خریدار املاک و مستغلات ترکیه در پشت عراقی ها تبدیل شوند که البته رقابت میان ایرانی‌ها و عراقی‌ها تنگاتنگ است و میان رتبه اولی و دومی بودن  چند خانه بیشتر فاصله نیست.

شایان ذکر است که قوانین اعطای تابعیت به خارجی‌ها به ارزش ۲۵۰ هزار دلار علاقه خارجیان از جمله ایرانیان را با خرید ماهانه  واحد، در بخش املاک و مستغلات ترکیه بالا برده است.

سهم ایرانیان در فروش خانه های خارجی در سال گذشته با ۹ هزار و ۶۱۸ واحد در سه ماه نخست آغاز به کار کرده و هر ماه در حال افزایش است. با این افزایش قابل توجه در فروش مسکن ، ایرانیان در مناطق مختلف کشور ترکیه خود به مالکانی تبدیل شده اند.  

همچنین آمار ها نشان می دهد که شهروندان ایرانی از سپتامبر ۲۰۱۸ تا آگوست ۲۰۱۹ در مجموع ۵۱۲۸ ملک در ترکیه خریداری کرده‌اند.

گفتنی است که در سه ماهه اول سال، عراقی ها با فروش یک هزار و ۷۸۱ واحد، مسیری را در فروش مسکونی خارجی پیش گرفتند و پس از آن ایرانیان با ۹۴۶ واحد مسکن به دنبال آن ها حرکت کردند.

جالب است که بر اساس گفته های پنج ایرانی ساکن در ترکیه که با خبرنگار رویترز صحبت کرده اند،  فرهنگ اکثریت مسلمان و سهولت ثبت نام مشاغل به عنوان فرد خارجی در کشوری که تحریم های ایالات متحده علیه ایران را به رسمیت نمی شناسد، جذب می شوند.

پس از بحران ارزی سال گذشته، اقتصاد ترکیه در رکود اقتصادی قرار گرفت و دولت ترکیه امکان تابعیت شهروندان خارجی را آسان تر کرد و آستانه سرمایه گذاری املاک را از ۱ میلیون دلار به ۲۵۰ هزار دلار کاهش داد.

پیشنهاد گذرنامه مادام العمر، برای خارجی هایی که متعهد به فروش حداقل سه سال نیستند، به معنای این است که پول را به سمت اقتصادی که سالها توسط رونق ساخت و ساز با بودجه خارجی هدایت می شد، جاری کند.

بنابراین چند ماه پس از تجدید تحریم ها قیمت مسکن سه برابر شد و همین امر باعث شد که ایرانی ها ترکیه را به دلیل همسایگی مکانی مناسب برای خرید ملک برای ایرانیان است.

براساس داده های رسمی و نگاهی با آمار و ارقام در میابیم که تعداد املاک خریداری شده توسط ایرانیان در ترکیه در ۸ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل آن دو برابر شده و با تنظیم و کنترل نرخ تورم، شاخص قیمت املاک مسکونی نسبت به سال گذشته در ماه ژوئیه ۱۱.۲ درصد کاهش یافته است.

گفتنی است که با توجه به این که ایالات متحده، کانادا و کشورهای اتحادیه اروپا قبلاً در اولویت اول ایرانیان برای شهروندی بودند، همسایگی و قیمت های ارزان تر در ترکیه موجب شد که نگاه خریداران ایرانی به بازارهای املاک غربی کمتر شود و سیاست های ضد مهاجرت ایالات متحده و افزایش پدیده ترس و وحشت از افراد خارجی و بیگانه در اروپا، آنها را متقاعد کرد که به کشورشان نزدیکتر باشند و به ترکیه روی آورند.

 بنابراین ترکیه شاهد افزایش علاقه مندی ایرانیان به شهروندی و تابعیت در ترکیه است و  این امر کمک می کند تا ترکیه به راحتی شناسنامه مالیاتی خارجی ها را اعطا کند,با استفاده از آنها بتواند به راحتی ملک بخرند یا شرکت هایی را تاسیس کنند.

جالب است بدانیم که بر اساس گزارشات خبرگزاری آناتولی، از سپتامبر سال گذشته، زمانی که که آنکارا آستانه سرمایه گذاری برای شهروندی را کاهش داد، بیش از ۹۸۱ خارجی جزء شهروندان ترکیه شدند که بیش از ۲۵۰ نفر از آنها ایرانی بودند.

کد خبر: ۴٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha