۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
۶۰۰ رقم مختلف زیتون در ایستگاه تحقیقاتی طارم جمع‌آوری می‌شود
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی زنجان:

۶۰۰ رقم مختلف زیتون در ایستگاه تحقیقاتی طارم جمع‌آوری می‌شود

زنجان - رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی زنجان از جمع‌آوری ۶۰۰ رقم و ۲۴۰ ژنو تیپ مختلف زیتون از استان‌ها و کشورهای مختلف در ایستگاه تحقیقاتی طارم خبر داد.

پرویز مرادی در گفتگو با خبرنگار بازار،از جمع آوری ۶۰۰ رقم و ۲۴۰ ژنو تیپ مختلف زیتون از استانها و کشورهای مختلف در ایستگاه تحقیقاتی طارم خبر داد و گفت: یکی از بزرگترین ذخایر ژنتیکی زیتون خاورمیانه در این ایستگاه ایجاد شده است. 

وی اظهار کرد: ذخایرژنتیکی زیتون یکی از گنجینه‌ های مهم و طلایی برای انجام تحقیقات در زمینه‌های مختلف روی این محصول است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی زنجان گفت: اصلاح، تهیه نهال و بذر در این ایستگاه انجام می‌شود و در این میان ایستگاه زیتون طارم در رده ایستگاه‌های درجه یک تحقیقاتی قرار گرفته است. 

مرادی ابراز کرد: در ایستگاه زیتون طارم زنجان عملیات مهم فیزیولوژیکی، ژنوتیپ‌های انتخابی زیتون متحمل به سرما، بررسی نیاز دمایی، خصوصیات گلدهی ۱۴۵ ژنوتیپ، ارزیابی خصوصیات رویشی و تحمل به تنش شوری و خشکی در این ایستگاه بررسی می شود.

وی گفت: استحصال روغن زیتون در فاصله زمانی کمتر از ۱۰ ساعت پس از برداشت و استحصال روغن زیتون با دستگاه‌های پیشرفته با دمای پایین و استاندارد، محافظت از روغن زیتون در مخازن استیل با قابلیت تزریق از جمله اقداماتی است که در ایستگاه تحقیقات زیتون طارم انجام می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی زنجان، با بیان اینکه سالانه ۴۵ هزار تن زیتون در شهرستان طارم تولید شده و سهم استان از زیتون کشور ۳.۵ تن در هکتار است، افزود: باید این عملکرد را به بیش از هفت یا هشت تن در هکتار برسانیم.

مرادی یادآورشد: پیش‌بینی می‌شود سهم تولید کشوری زیتون در شهرستان طارم از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

کد خبر: ۴٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha