۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
امنیت اطلاعات و انحصار موانع اصلی بورسی شدن استارت آپها
استارت آپ‌ها چه زمانی وارد بورس می‌شوند؟

امنیت اطلاعات و انحصار موانع اصلی بورسی شدن استارت آپها

اما و اگرهای ورود استارت آپ‌ها به بورس در حالی همچنان ادامه دارد که کلاهی رییس اتحادیه کسب و کارهای نوین هم نمی تواند زمان دقیقی برای آن اعلام کند. به نظر می‌رسد که مسائل امنیتی و حاکمیتی و البته نحوه ارزش گذاری کسب و کارهای نوین مهم ترین چالش‌های بورسی استارت آپ‌ها هستند.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: به رغم آن که هم سهامداران و هم صاحبان استارت اپ ها از وروود به بورس و تامین منابع جدید از این محل  استقبال می کنند اما بروکراسی حاکم به گونه ای پیش می رود که مساله ورود استارت آپ‌ها به بورس حالا حالا حل شدنی نیست. این مساله که به نظر امنیتی است به قدری بزرگ شده که حتی رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی  اتحادیه کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی هم نمی تواند زمان دقیقی برای آن اعلام کند. افشین کلاهی با اشاره به برخی از سنگ اندازی‌ها و مانع تراشی‌ها که در این مسیر وجود دارد، به بازار می‌گوید: در حال حاضر شرایط برای حضور استارت آپ‌ها در بورس فراهم شده اما برخی مخالف اجرایی شدن آن هستند.

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که فرزین فردیس، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران به تازگی گفته «آنچه اکنون پروژه ورود این شرکت‌های استارت‌آپی به بورس را با کُندی مواجه کرده، طرح برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از سوی نهادهای حاکمیتی و امنیتی است که البته این نگرانی‌ها نیز بجا و درست است و ما تلاش ‌می‌کنیم با ارائه راه‌حل‌های عملیاتی و منطقی، این نگرانی‌ها را که شامل مواردی چون انحصار و امنیت اطلاعاتی که در اختیار این شرکت‌هاست، مرتفع کنیم.»

آیا استارت آپ‌ها آمادگی ورود به بورس را دارند
شاید از نظر بسیاری هنوز آمادگی لازم برای ورود استارت آپ‌ها به بورس فراهم نیست و کسب و کارهای نوین ایرانی هنوز به اندازه کافی رشد نکرده اند. اما کلاهی معتقد است که استارت‌آپی که بزرگ و بالغ شده و تبدیل به یک شرکت بزرگ می‌شود طبیعتا می‌تواند وارد بورس شود. او با بیان اینکه در حال حاضر تعداد استارت آپ‌هایی که قابلیت ورود به بورس دارند به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد، گفت: آینده اقتصاد دنیا در دست کسب و کارهای نوین است. این روند را کرونا تشدید کرده است.

او با ذکر مثالی گفت: شما خود در نظر بگیرید که آینده گردشگری کشور در دست آژانس‌های مسافرتی است یا سایت‌هایی نظیر علی بابا؟ هرچند که به دلیل کرونا سرعت فروش این استارت آپ تا حدودی افت کرده اما بالاخره شاهد رونق دوباره این کسب و کار خواهیم شد.

او البته تاکید می‌کند که اگرچه ورود به بورس برای استارت‌آپ‌ها اهمیت بسیاری دارد اما نباید استارت‌آپ‌های کوچک بدون گذراندن دوره بلوغ مالی و سازمانی وارد بورس شوند.

ارزش گذاری استارت آپ‌ها چالش اصلی بورسی شدن
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در تیر ماه از ورود پنج شرکت دیجی‌کالا، کافه بازار، تپسی، شیپور، فیلیمو به بورس خبر داده بود. بر اساس این خبر قرار بود سهام دیجی‌ کالا در هفته نخست مرداد ماه به فرابورس عرضه شود و با ادامه این روند، پنجمین شرکت در هفته آخر شهریور ماه پا به بازار سرمایه بگذارد. این اتفاق در حالی هنوز رخ نداده که سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری، اخیرا در حاشیه افتتاح نخستین مرکز شتاب‌دهی صادرات ایران از تلاش این معاونت برای ورود استارتاپ‌ها به بورس خبر داده و نامشهود بودن دارایی‌ها را بزرگ‌ترین چالش در قیمت‌گذاری این شرکت‌ها و حضور آنها در بورس دانسته است.

رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی اما معتقد است که ارزش گذاری استارت آپ با با سایر شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی متفاوت است. او با بیان اینکه در کسب و کارهای نوین معمولا سرمایه‌های پنهانی وجود دارد که به‌راحتی نمی‌توان روی آنها ارزش گذاشت، به‌ خصوص در ساختار ایران که جا نیفتاده و ما ابزار آن را نداریم.

 به گفته او، شاید یک استارت آپ به لحاظ مالی سوده نباشد و حتی زیان ده هم باشد ولی در ازای آن ده‌ها میلیون مشترک داشته باشد. این مشترکان هستند که یک استارت آپ را ارزشمند می‌کند.

نگاهی به تجربه سایر کشورها هم نشان می‌دهد که استارت آپ‌ها معمولا بر اساس برند، حجم داده، پیچیدگی تکنولوژی، تعداد کاربران و عواملی از این دست ارزش گذاری می‌شود و معمولا سود و زیان آن‌ها خیلی در این روند تاثیر گذار نیست.

در بخش دولت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال و استارت آپ‌ها شاهد بودیم در پی شیوع کرونا، مسیری جدید ایجاد شده و شرایطی پیش آمده که پیش از این انتظار می‌رفت فراهم کردن آن با سختی‌های زیادی مواجه باشد. البته برخی تغییرات نه در حوزه فناوری بلکه در حوزه قوانین و مقرراتی بود که اثرگذار است. اما حالا به نظر می‌رسد که مسئولان نیز به این درک رسیده اند که باید بیشتر از گذشته توسعه کسب و کارهای نوپا در کشور را جدی بگیرند. به هر ترتیب تصمیم ورود استارتاپ‌های بالغ به بورس در این مقطع تصمیم مناسبی است و استارت‌آپ‌های بزرگ کشور هم از آن استقبال کرده‌اند؛ باید صبر کرد تا هم زمان وقوع مشخص‌تر و قطعی‌تر شود و هم کم و کیف وارد شدن آنها به بورس و ارزشی که با آن به بورس وارد می‌شوند معلوم شود.

کد خبر: ۴۵٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha