۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
برای دومین سال متوالی ذخایر گندم جهان به بیش از یک میلیارد تن می رسد
جهان آماده است تا بزرگترین محصول گندم را در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ برداشت کند

برای دومین سال متوالی ذخایر گندم جهان به بیش از یک میلیارد تن می رسد

بر اساس پیش بینی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا عرضه جهانی گندم در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ به ۱.۰۶۳.۶۱ میلیون تن می رسد و این دومین سال متوالی است که ذخایر جهانی گندم به بیش از یک میلیارد تن خواهد رسید.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا تولید، تأمین و استفاده کمتر گندم در این کشور را در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ پیش بینی کرده است، اما چشم انداز جهانی گندم کاملا متفاوت است. در حقیقت بر اساس این گزارش، وزارت کشاورزی آمریکا پیش بینی کرده است که تولید گندم جهان در سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ به میزان ۷۶۸.۴۹ میلیون تن باشد که نسبت به حجم ۷۶۴.۳۲ میلیون تن در فاصله زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹  حدود ۴.۱۷ میلیون تن افزایش داشته باشد.

کاهش ۱۱ میلیون تنی گندم تولیدی اتحادیه اروپا در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱
در این گزارش آمده است، علیرغم اینکه تولید گندم در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در ایالات متحده ۵۰.۷۸ میلیون تن یعنی حدود ۱.۴۸ میلیون تن کمتر از ۲۰۱۹-۲۰۲۰ پیش بینی شده است، برای کشورهای صادر کننده‌ای همچون آرژانتین، استرالیا، کانادا و روسیه حجم بیشتری از تولید گندم در این سال زراعی پیش بینی شده است.

پیش بینی شده است که محصول گندم ۴ کشورآرژانتین، استرالیا، کانادا و روسیه در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به میزان ۲۴ میلیون تن باشد که نسبت به سال زراعی قبل آن، حدود  ۸/۸ میلیون تن افزایش داشته است

به عبارت دیگر بر اساس برآوردهای انجام شده پیش بینی شده است که محصول گندم این ۴ کشور در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به میزان ۲۴ میلیون تن باشد که نسبت به سال زراعی قبل آن، حدود  ۸/۸ میلیون تن افزایش داشته است.   این در حالی است که پیش بینی می شود اتحادیه اروپا امسال محصول کمتری را برداشت کند.

در حقیقت بر اساس آمار ارائه شده، تولید گندم اتحادیه اروپا ۱۴۳ میلیون تن پیش بینی شده که حدود ۱۱.۷۸ میلیون تن کمتر از میزان تولیدی آن در سال زراعی گذشته (۲۰۱۹-۲۰۲۰) می باشد.

از سوی دیگر وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا پیش بینی کرده است  عرضه جهانی گندم در سال زراعی  ۲۰۲۰-۲۰۲۱ با رکورد ۱.۰۶۳.۶۱  میلیون تن باشد. لازم به ذکر است که این دومین سال متوالی است که ذخایر گندم جهان بیش از ۱ میلیارد تن است.

افزایش مصرف جهانی تقریبی ۵ میلیون تنی گندم در ۲۰۲۰-۲۰۲۱
در بخش دیگری از این گزارش، آمده است که مصرف جهانی گندم در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱، به رکورد ۷۵۳.۴۹ میلیون تن می رسد که حدود  ۴.۹۴ میلیون تن بیشتر از ۷۴۸.۵۵ میلیون تن تخمین زده شده در ۲۰۱۹-۲۰-۲۰ خواهد بود.

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا این افزایش مصرف نشان دهنده مصرف بیشتر گندم خوراکی، بذر و صنعتی است که البته به دلیل بالا بودن ذخایر جهانی ذرت، مصرف خوراکی گندم را کمتر از گذشته افزایش داده است.

روسیه صادر کننده پیشرو در جهان
بر اساس این گزارش، میزان صادرات گندم جهان در سالهای ۲۱-۲۰۲۰ به میزان ۱۸۷.۹۸ میلیون تن پیش بینی شده که این میزان حدود ۴.۵۸ میلیون تن بیشتر از ۱۸۴.۴ میلیون تن تخمین زده شده در سال های ۲۰۱۹-۲۰۲۰ است.

از سوی دیگر به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا پیش بینی می شود که واردات جهانی گندم در درجه اول به دلیل افزایش تقاضای «چین، الجزایر، مراکش، اتحادیه اروپا، عراق و ازبکستان» افزایش یابد.

بر اساس آمار ارائه شده، تولید گندم اتحادیه اروپا ۱۴۳ میلیون تن پیش بینی شده که حدود ۱۱.۷۸ میلیون تن کمتر از میزان تولیدی آن در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ می باشد

همچنین پیش بینی شده است که کشور روسیه با صادرات ۳۵ میلیون تن گندم در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ به عنوان صادر کننده پیشرو در جهان بالاتر از آرژانتین، استرالیا و کانادا قرار بگیرد در حالی که اتحادیه اروپا، اوکراین و ایالات متحده پایین تر از این کشورها قرار خواهند گرفت.

۵۲ درصد از ذخایر گندم جهان در چین است
علاوه بر این  پیش بینی شده است که کشور چین در سال‌های ۲۰۲۰ تا  وارد کننده ۶ میلیون تن گندم باشد در حالی که در سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ حجم واردات گندم این کشور ۴ میلیون تن بوده است!

در پایان این گزارش نیز وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا پیش بینی کرده است که ذخایر نهایی گندم جهان در سالهای ۲۱-۲۰۲۰ به میزان ۳۱۰.۱۲ میلیون تن افزایش داشته باشد که حدود  ۱۵ میلیون تن بیشتر از حجم تخمین زده شده در سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ باشد.

لازم به ذکر است ذخایر نهایی گندم کشور چین در سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ حدود ۱۶۰.۳۶ میلیون تن پیش بینی شده است که ۵۲٪ از  ذخایر گندم کل جهان را تشکیل می دهد.

کد خبر: ۴۵٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha