۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۹
بومگردی‌ها ایستاده بر بام مشکلات؛ نیمی از اقامتگاه‌ها تعطیل شدند
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

بومگردی‌ها ایستاده بر بام مشکلات؛ نیمی از اقامتگاه‌ها تعطیل شدند

مشهد- قرار بود بوم گردی به‌عنوان یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری به عامل اشتغال محلی، فرصت‌های توسعه بومی و حفظ محیط طبیعی منجر شود اما دور از انتظار بود که با آمدن بیماری کرونا بساط اشتغال محلی جمع شود و نیمی از این بومگردی‌ها را در استان خراسان رضوی به تعطیلی بکشاند!

بازار؛ گروه استان‌ها: استان خراسان رضوی ازجمله استان‌هایی است که به دلیل وجود ظرفیت‌های مناسب متقاضیان بسیاری برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و به‌ویژه بومگردی دارد و شواهد نشان می‌دهد که حتی با آمدن کرونا هنوز از هم درخواست‌ها برای ایجاد اقامتگاه‌های محلی کاسته نشده است اما واقعیت این است شرایط برای اقامتگاه‌هایی که از قبل احداث‌شده چنان خوشایند نبوده و تقریباً نیمی از این اقامتگاه‌ها به تعطیلی کشیده شده است.

در همین راستا با یوسف بید خوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی پیرامون آخرین وضعیت اقامتگاه‌های بومگردی و مشکلاتی که کرونا و وضعیت اقتصادی پیش پای آن‌ها گذاشته است به گفت‌وگو نشستیم.

* چند اقامتگاه بومگردی در استان داریم؟
در خراسان رضوی ۱۳۰ اقامتگاه بومگردی داریم که با ظرفیت ۶۰۰ نفر در حال فعالیت هستند و عمده شهرستان‌های استان، دارای اقامتگاه بوم گردی هستند، البته نوع جدیدی از اقامتگاه‌ها که نمی‌توان به آن اقامتگاه  بوم گردی گفت به نام بوتیک هتل هستند که در آستانه بازگشایی است یکی در خرو نیشابور و یک مجموعه نیز در گناباد در حال آماده‌سازی است.

تفاوت این دو مجموعه با اقامتگاه‌های بومگردی این است که با تجهیزات عالی و در سطح کیفیت بسیار عالی در حال آماده‌سازی هستند و معماری آن‌ها بسیار دیدنی ست و می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد و پیش‌بینی ما این است که اقامتگاه گناباد تا پایان سال جاری و خرو نیشابور ظرف یکی دوماه آینده به بهره‌برداری برسد.

* چه تعداد از این واحدها فعال هستند؟
۶۴ اقامتگاه بومگردی ما در حال حاضر فعال و به‌طور متوسط پنج نفر در هر اقامتگاه‌ مشغول به کار است و در حال حاضر برای حدود ۷۰۰ نفر اشتغال‌زایی ایجادشده است.

اقامتگاه‌های بومگردی متأثر از وضعیت گردشگری کشور هستند. ما از ابتدای سال به‌طور رسمی اعلام کردیم که اقامتگاه‌ها و تأسیسات گردشگری به دنبال گسترش ویروس کرونا تعطیل شد و دو ماه این وضعیت به طول انجامید.

تصورها این بود که در تعطیلات پایان ماه مبارک رمضان وضعیت تغییر کند که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و در حال حاضر نیز درصد اشغال واحدهای اقامتی ازجمله اقامتگاه‌های بومگردی حدود پنج درصد و بقیه هتل‌ها نیز با نوسان ۱۰ تا ۱۲ درصدی هستند که اعداد امیدوارکننده‌ای نیست.

* آیا تعطیلات و یا مناسبت‌های مذهبی تأثیری در افزایش سفرها نداشت؟
در ایام محرم وضعیت بهتر شد و درصد اشغال واحدهای اقامتی استان به ۴۰ درصد هم رسید اما درصد پذیرش اقامتگاه‌های بومگردی تنها به ۱۰ درصد افزایش یافت و لذا چندان وضعیت مطلوبی ندارند.

تعطیلی و ممنوعیت برگزاری تورهای گردشگری تأثیر نامطلوبی بر روی صنعت گردشگری و به‌ویژه اقامتگاه های بومگردی گذاشته است لذا در همین راستا به با مکاتبه از ستاد مبارزه با کرونا استان درخواست راه‌اندازی مجدد این تورها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داده‌شد که در صورت توافق این تنها راه ممکن برای برون‌رفت از بحران اقتصادی اقامتگاه‌های بومگردی می‌تواند تلقی شود.

با توجه به اینکه بسیاری از فضاها و اماکن بازگشایی‌شده‌اند و مدارس نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند بحث حضور تورها کمرنگ‌تر شده هرچند اماکن ورزشی نیز مجدد در حال فعالیت هستند لذا تقاضای راه‌اندازی مجدد تورها راداریم که می‌تواند اثرات مثبتی در حوزه گردشگری و به‌ویژه رونق اقامتگاه‌های بومگردی داشته باشد.

تابه‌حال کمک قابل توجهی از سوی دولت به صنعت گردشگری شده است؟
گردشگری آن‌طور که بایدوشاید به آن توجه نشده است بیشترین آسیب‌ها از کرونا را در این حوزه متحمل شدیم، کمک‌هایی انجام‌شده اما چندان مفید نبوده و بیشتر در حوزه بیمه بیکاری کارکنان اماکن گردشگری، اعطای وام ۱۶ میلیون تومانی به ازای هر نفر کارمند به کارفرمایان با بهره۱۲ درصد بوده که برای فعالان گردشگری که دچار تعطیلی شدند تأثیری نداشت و انتقاداتی نیز به آن واردشده است.

فعالان اقامتگاه‌های بومگردی و راهنمایان گردشگری نیز به ما اعلام‌شده که حتی افرادی که بیمه نبوده‌اند نیز می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند و هم‌اکنون این کار در حال انجام است که تسهیلات شش میلیون تومانی با بهره ۱۲ درصد پیش‌بینی‌شده که تأثیر چندانی ندارد.

تنها موردی که می‌تواند به فعالان این حوزه کمک کند اجازه فعالیت و حضور گردشگران در محیط‌های گردشگری است، ما پروتکل‌های بهداشتی را به‌تمامی واحدهای زیرمجموعه خود ابلاغ کرده‌ایم و در بهترین شکل در حال انجام است.

طبق آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت در استان خراسان رضوی بهترین وضعیت را از جنبه رعایت پروتکل‌های بهداشتی داریم لذا امیدواریم با معرفی واکسن بخشی از ضررهای وارده به این صنعت که بسیار چشمگیراست جبران شود و واحدهای ما فعالیت کامل خود را از سر گیرند.

* این آسیب‌ها چقدر برای صنعت گردشگری هزینه داشته است؟
در همین مدت شش ماهه نزدیک به دو هزار میلیارد تومان خسارت به تأسیسات گردشگری استان واردشده است که هم چنان دامنه خسارت‌ها ادامه دارد.

گردشگری به این معناست که ما از منزل خود بیرون بیاییم و در خارج از محیط زندگی خود حضور پیدا کنیم اما کرونا برعکس این موضوع را ایجاد کرد و از مردم خواسته شد در خانه بمانند و به سفرهای غیرضروری نروند، این تناقض بیشترین آسیب را در حوزه گردشگری و به‌ویژه در استان خراسان رضوی ایجاد کرده است.

آیا با توجه به شرایط فعلی امسال درخواستی برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی داشتید؟
ما در حال حاضر ۱۵۵ پرونده داریم که موافقت اولیه انجام‌شده و در حال طی کردن مراحل اداری خود هستند و تقاضا وجود دارد علت هم این است که ظرفیت‌های بسیاری در شهرستان‌های استان وجود دارد به‌ویژه در حوزه‌های کشاورزی، روستایی که فراهم است از ایجاد این نوع اقامتگاه‌ها استقبال می‌شود.

مزایای ایجاد این واحدها این است که نیاز به سرمایه‌گذاری چندانی ندارند و خانه یا عمارت قدیمی‌ای هست که درگذشته شاخص بوده و با صرف مبالغی مرمت و بازسازی می‌شود.

* اقامتگاه‌های بومگردی چه برکاتی برای استان داشتند؟
ما با احیای اقامتگاه‌های بومگردی ، بزرگ‌ترین خدمت را به میراث فرهنگی می‌کنیم و احیای صنایع‌دستی و استفاده از محصولات بومی و محلی شامل محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی و تولیدات مخصوص هر منطقه در استان می‌تواند به اقتصاد افراد بومی کمک کند و تاکنون استقبال بسیار خوبی از سوی گردشگران در این حوزه صورت گرفته است.

گردشگران از این محصولات خریداری کرده و حتی بعدها نیز ارتباط خود را برای تهیه محصولات باکیفیت حفظ می‌کنند و  سفارش می دهند و این می‌تواند بازاری برای عرضه مستقیم محصولات محلی باشد که این امر به اشتغال‌زایی مردم روستا نیز می‌انجامد و در این حوزه داشت رونقی در روستاها و مناطق کم برخوردار ایجاد می‌شد که شاید در حوزه گردشگری کمتر به آن توجه کرده بودیم اما کرونا مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد.

کد خبر: ۴۵٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha