۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
هموار شدن مسیر توسعه متوازن با توسعه شهرک‌های صنعتی اردبیل
بازار گزارش می‌دهد؛

هموار شدن مسیر توسعه متوازن با توسعه شهرک‌های صنعتی اردبیل

اردبیل- شهرک‌های صنعتی بخش گرداننده اقتصاد هر شهری محسوب می‌شود و وجود کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی می‌تواند باعث رونق کسب‌وکار در منطقه شود.

زهرا رضازاده؛ بازارامروزه با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی، کمبود فرصت‌های شغلی، فشار جمعیت بر منابع طبیعی و ناکامی در ایجاد و گسترش صنایع متوسط و بزرگ به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه، سوق‌یابی به سمت صنعتی‌سازی در دستور کار قرار دارد.

به‌طوری‌که اهمیت به ارتقای حوزه‌های صنایع روستایی، صنایع کوچک، شهرک‌های کوچک صنعتی و تمرکززدایی از فعالیت‌های صنعتی موردتوجه قرار گرفت و در این زمینه ایجاد و گسترش شهرک‌های صنعتی با ایجاد تنوع و افزایش اشتغال و درآمد، مبنای کار قرار گرفت.

بنابراین گسترش فرهنگ صنعتی توانست نقش مؤثری در توازن و تعادل شهر و روستا و توسعه نواحی روستایی داشته باشد بطوریکه توانست در کاهش فقر، کاهش آسیب‌پذیری،تنوع‌بخشی به فعالیت‌های اقتصادی، افزایش کارایی و افزایش قابلیت دسترسی به خدمات عمومی و زیر بنایی نقش حائز اهمیتی ایفا کند.

اقدامات دولت برای ایجاد یک فضای کسب‌وکار مناسب برای صنایع کوچک،یک گام اساسی برای توسعه محیطی توانمند به‌منظور ارتقاء رقابت‌پذیری است که پیش‌شرط اشتغال‌زایی و توسعه صادرات غیرنفتی است. این اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها، سیاست‌های مالی و مالیاتی، قانون کار و مجموعه‌ای از مسائل را شامل می‌شود که بر ایجاد بنگاه‌های اقتصادی جدید و بهبود فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی موجود تأثیر مستقیم دارد.

شهرک‌های صنعتی بخش گرداننده اقتصاد هر شهری محسوب می‌شود. وجود کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی در این شهرک‌ها می‌تواند باعث رونق کسب‌وکار در منطقه شود از طرفی نزدیک بودن شهرک‌های صنعتی به مناطق روستایی می‌تواند تغییراتی را در وضعیت اجتماعی و اقتصادی ایجاد کند.

شهرک‌های صنعتی در اردبیل نیز فرصتی است که می‌تواند نقطه عطفی در تلاقی صنعت، رقابت، تجارت و توسعه ظرفیت‌های اشتغال باشند.

پروژه‌های عمرانی شهرک‌های صنعتی اردبیل تسریع یافت
دراین‌باره محمد اهلی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: با افزایش اعتبارات، برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی در اردبیل انجام‌یافته و به همین منظور اجرای پروژه‌های عمرانی با شتاب بیشتری ادامه دارد.

وی  بیان کرد: سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در سطح شهرک‌های صنعتی استان هزینه شده که در این زمینه برنامه‌ریزی در راستای جذب اعتبارات عمرانی و ملی مبنای کار قرارگرفته است.

اهلی ادامه داد: توجه به توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، در جهت آماده‌سازی و بهبود استقرار واحدهای تولیدی از موضعات مهم بوده و در این زمینه تکمیل زیرساخت و تأمین تأسیسات اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی و صنعتی مبنای کار است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: با اهمیت به توسعه شهرک‌های صنعتی اردبیل و توجه به زیرساخت‌های موردنیاز سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی درصدد هستیم تا پروژه‌های مهمی را به مرحله اجرا درآوریم.

وی از تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی به فاز سوم شهرک صنعتی اردبیل خبر داد و گفت: در این زمینه اهمیت به ارائه خدمات مناسب و نیز تأمین منابع مالی مبنای کار قرار دارد تا اجرای پروژه‌های عمرانی در این زمینه سرعت یابد.

بر اساس نگاه کلان، حرکت توسعه محور در استانهایی مثل اردبیل مستلزم تغییر نگرش برنامه‌های توسعه از رویکرد بخشی به رویکرد منطقه‌ای است چرا که با وجود وضعیت مناسب اقلیمی برای کشاورزی، تنوع آب و هوایی، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی برای گردشگری و مرزی بودن، اهمیت به توسعه حوزه صنعت در کنار این موارد یک امر اساسی و حائز اهمیت است که باید مورد توجه و حمایت همه‌جانبه واقع شود.

کد خبر: ۴۵٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha