۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
مصوبات اقتصادی سفر معاون اول رئیس جمهور به هرمزگان منتشر شد
پیرو جلسه در گمرک و بنادر هرمزگان؛

مصوبات اقتصادی سفر معاون اول رئیس جمهور به هرمزگان منتشر شد

بندرعباس- جزئیات مصوبات سفر معاون اول رییس جمهوری به هرمزگان پیرو جلسه‌ای در گمرک و بنادر استان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار بازار، با توجه به تاکید معاون اول رییس جمهور بر تعیین تکلیف و ترخیص فوری کالاهای موجود در گمرکات و بنادر و پس از تشکیل جلسات کارشناسی فیمابین نمایندگان تام الاختیار گمرک ایران، وزارت صمت، بانک مرکزی و سازمان بنادر و دریانوردی؛ در خصوص واردات اعتباری کالاهای اساسی مقرر گردید شماره ثبت سفارش در لیست اعلامی وزارتخانه مربوطه باشد، ظرف ۴۵ روز پس از تخصیص ارز، کل کالا از گمرک ترخیص قطعی و رفع تعهد واردات صورت گیرد.

همچنین مقرر گردید؛ پس از رسید مالی پروانه گمرک، بانک مرکزی متعهد به تامین ارز حداکثر ظرف ۳ ماه است، معادل ریال ارز تخصیص یافته توسط بازرگان به بانک عامل پس از تخصیص ارز واریز گردد، بانک عامل و بانک مرکزی، به محض دریافت لیست اشاره شده در بند الف، اقدام به تخصیص ارز می‌نماید و پس از تحقق بند «د» و ارائه اسناد به بانک عامل، اقدام به ثبت برات بدون تعهد و صدور اعلامیه تامین ارز خواهد کرد، در صورتی که در زمان تحقق بند «ب»، کالا مشمول ارز با نرخ ترجیحی باشد، نرخ ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی تضمین می‌گردد.

اعلام ثبت سفارش‌ها توسط وزارت صمت در اولویت تخصیص و تامین ارز قرار گیرند

در خصوص کالای اساسی موجود در بنادر و اماکن گمرکی تا تاریخ ۵ مهرماه ۱۳۹۹، که امکان بهره گیری از بند فوق را ندارند نیز مقرر شد با اعلام ثبت سفارش ها توسط وزارت صمت در اولویت تخصیص و تامین ارز قرار گیرند و سازمان بنادر و دریانوردی به شرکتهای کشتیرانی الزام نماید در زمان صدور، احراز و انتقال مالکیت قبض انبار به هر شخصی اعم از حقیقی و حقوقی، ضمن دریافت کدملی یا شناسه ملی صاحب کالا، در صورتی که صاحب کالا قصد واردات قطعی آن را داشته باشد، شماره ثبت سفارش از ایشان الزاما دریافت و در سامانه سازمان بنادر ثبت نماید. لازم است این اقلام اطلاعاتی به همراه اطلاعات قبوض انبار به صورت برخط و سیستمی در اختیار سامانه جامع تجارت قرار گیرد و وزارت صمت در سامانه جامع تجارت، اقدام لازم جهت دریافت اطلاعات فوق را در اسرع وقت انجام شود.

صاحبان کالا ظرف حداکثر ظرف دو هفته اقدام به اظهار کالا به گمرک نمایند

همچنین در خصوص کالاهای گروه ۲ که دارای قبض انبار تا تاریخ ۵ مهرماه ۱۳۹۹ باشند؛ مقرر گردید صاحبان کالا ظرف حداکثر ظرف دو هفته اقدام به اظهار کالا به گمرک نمایند. گمرک نیز لیست مربوطه را به وزارت صمت ارسال و آن وزارتخانه پس از پایش لیست مربوطه، شماره های ثبت سفارش (کالای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و اجزا و قطعات و قطعات یدکی تولید) را به بانک مرکزی ارسال نماید. 

سپس مقرر شد بانک مرکزی ظرف یک هفته پس از دریافت لیست مذکور، مکلف به تخصیص ارز و پیگیری صدور اعلامیه تامین ارز (کدرهگیری) پس از ثبت اسناد و اعلام نتیجه به وزارت صمت و گمرک است. در صورتی که کالای مربوطه ظرف ۱۰ روز کاری از صدور اعلامیه تامین ارز (کدرهگیری) از گمرک به صورت کامل ترخیص نشود، گمرک موظف شده است ضمن اخطار به صاحب کالا ظرف یک هفته، نسبت به اعلام متروکه اقدام و نتیجه را به وزارت صمت و بانک مرکزی ابلاغ نماید.

همچنین وزارت صمت از صدور ثبت سفارش جدید و بانک مرکزی از صدور تخصیص ارز جدید برای صاحب کالا تا زمان خروج کالا از گمرک جلوگیری به عمل بیاورد.
 
اظهار کالا به گمرک و صدور مجوزهای قانونی بدون تمدید ثبت سفارش بلامانع است

 همچنین مقرر شده است در خصوص کالاهای گروه ۲ (کالای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و اجزا و قطعات و قطعات یدکی تولید)، با اعلام وزارت صمت، ثبت سفارش های آنها در اولویت تخصیص ارز قرار گیرند.

در خصوص کالاهایی که در زمان اعتبار ثبت سفارش دارای قبض انبار باشند، اظهار کالا به گمرک و صدور مجوزهای قانونی (مانند استاندارد، بهداشت، قرنطینه، دامپزشکی و ...) بدون تمدید ثبت سفارش بلامانع است و در صورت داشتن اعلامیه تامین ارز (کدرهگیری) جهت ترخیص قطعی کالا نیاز به تمدید ثبت سفارش ندارند.

 مقرر شد مهلت رفع تعهد واردات کلیه کالاها از زمان تامین ارز، سه ماه در نظر گرفته شود. موارد استثناء توسط وزارت صمت بررسی و جهت تمدید مهلت به بانک مرکزی اعلام می‌گردد.

کد خبر: ۴۵٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha