۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
آمار دام در مراتع کشور دو برابر ظرفیت مصوب است
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها:

آمار دام در مراتع کشور دو برابر ظرفیت مصوب است

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها گفت: در شرایط فعلی آمار دام موجود در مراتع کشور دو برابر ظرفیت‎های مصوب است و برای بهبود پوشش گیاهی، زمان ورود و خروج دام در مرتع تنظیم و ساماندهی می شود.

به گزارش بازار به نقل از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع این سازمان گفت: در شرایط فعلی آمار دام موجود در مراتع کشور دو برابر ظرفیت‎های مصوب است و برای بهبود پوشش گیاهی، زمان ورود و خروج دام در مرتع تنظیم و ساماندهی می شود.

بهزاد افزود: با توجه به مساحت ۸۴ میلیون هکتاری مراتع کشور برای حدود ۳۶ میلیون دام مجوز چرا در مرتع صادر شده است که البته بالغ بر ۷۹ میلیون راس دام در این عرصه چرا می کنند.

وی افزایش دو برابری دام در مراتع را تهدیدی جدی برای این مناطق دانست و تاکید کرد که باید برای تعادل سازی دام در ماتع اقدام اساسی صورت گیرد.

ترحم بهزاد همچنین خاطر نشان کرد: حفظ پوشش گیاهی مراتع برای سازمان جنگل ها پر اهمیت است و مدیران کل منابع طبیعی، مدیران عشایر و فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی استان های زاگرس نشین که بیش از ۵۰ درصد دام موجود در این حوزه وجود دارد روز چهارشنبه شانزدهم بهمن در مرکز آموزشی دکتر جوانشیر کرج حضور یافته و در نشستی کارشناسی و مشورتی در باره کوچ بهنگام بهاره دام در مرتع تصمیم گیری می کنند تا از خسارت و تخریب مراتع جلوگیری شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها در ادامه تصریح کرد: در حوزه زاگرس دام ها از ۲۵ اردیبهشت تا پایان شهریور در عرصه حضور می یابند اما بدلیل اینکه کوچ دام ها بوسیله خودروهای باری صورت می گیرد، دام زودتر در عرصه ورود می کند و کوچ زودتر از موعد به صلاح مراتع نیست.

به گفته بهزاد در حال حاضر زندگی ۹۵۰ هزار خانوار بهره بردار وابسته به مراتع کشور است و این رقم حدود پنج برابر بیشتر از ظرفیت این منابع ملی است.   

بهزاد در خاتمه با بیان اینکه مراتع کشور تنها منبع تولید کننده علوفه نیست و برنامه راهبردی سازمان جنگل ها کشت و توسعه گیاهان دارویی در مراتع است، خاطر نشان کرد: کشت گیاهان دارویی با مشارکت مردم علاوه بر حفظ آب و خاک و پوشش گیاهی می تواند توجه ویژه ای به اقتصادی کردن مراتع کشور داشته باشد.

کد خبر: ۴٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha