۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
 ۳۹۵ میلیون شغل جدید با سرمایه گذاری برای طبیعت
سرمایه گذاری در طبیعت از زاویه ای دیگر

۳۹۵ میلیون شغل جدید با سرمایه گذاری برای طبیعت

پیش بینی می شود در صورت سرمایه گذاری کشورهای جهان در بخش طبیعت تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۱۰ تریلیون دلار افزایش در درآمد سالانه مشاغل و صرفه جویی در هزینه های اضافی و نیز کمک به ایجاد ۳۹۵ میلیون شغل جدید در سراسر جهان را شاهد خواهیم بود.

الهه فابریکی اورنگ؛ بازارطبیعت به شدت از ما انسانها و برخوردهای قهری با آن، زخم خورده است و این درد و ناراحتی اش را در نازک شدن لایه ازن به سبب افزایش میزان گازهای گلخانه ای در سطح جهان و گرم تر شدن زمین در اثر بالابودن حجم تولیدات صنعتی و کارخانه ای در کشورها، به هم ریخته شدن نظم آب و هوایی و... نشان می دهد.

کووید ۱۹ با توقف و محدودیتی که در چگونگی تجارت جهانی اعمال کرده، الگوی تولید و تجارت در دوران پسا کرونا را نسبت به حالت قبل از آن به شدت تغییر داده و خواهد داد. الگوی تجارت دنیا پس از دوران همه گیری، دیگر روال سابق را نخواهد داشت اگر، سرمایه گذاری های هدف دار کشورها در جهت حفظ اقلیم و اکوسیستم در جهت توسعه پایدارصورت گیرد.

  • بحران کنونی سلامت درجهان، یک تذکر جدی در مورد پیامدهای مخرب نادیده گرفتن خطرات بیوفیزیکی بر سلامت انسان، مشاغل و اقتصاد است ...
  • راه حل های مبتنی بر طبیعت می توانند تاب آوری مشاغل و معیشت را افزایش دهند
  • در صورت اهمیت دهی و توجه کشورها درراستای دستیابی به اقتصادی سالم و مثبت در سطح جهان، فراهم آوری و ایجاد زیرساختهای حامی طبیعت در توسعه جوامع، قادر به ایجاد ۱۰ تریلیون دلار درآمد سالانه مشاغل و صرفه جویی در هزینه های اضافی آنها تا سال ۲۰۳۰ بوده و علاوه بر آن کمک به ایجاد ۳۹۵ میلیون شغل جدید تا ۲۰۳۰ در سراسر جهان خواهد نمود.

وقت آنست که کشورهای جهان به جای آنکه زمین را به نقطه برگشت ناپذیر زیستی برسانند، با اعمال تغییرات و سیاستهای اقتصاد سبز خود اکوسیستم اطراف خود را از گرداب بحرانهای حاصل از سیاستهای نادرست نجات دهند

وقت آنست که کشورهای جهان به جای آنکه زمین را به نقطه برگشت ناپذیر زیستی برسانند، با اعمال تغییرات و سیاستهای اقتصاد سبز خود اکوسیستم اطراف خود را از گرداب بحرانهای حاصل از سیاستهای نادرست نجات دهند.

مبرهن است که کره زمین دیگر تاب تجارت جهانی به روال قبل از کووید ۱۹ را ندارد و لذا الگوی تجارت جهانی بعد از کرونا نیز، دیگر بر روال قبل استوار نخواهد بود و از آنجا که بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی جهان به طبیعت وابسته است، توقف جنگل زدایی و بازیابی جنگل ها و استفاده از راهکارهای اقتصادی مبتنی بر حفظ طبیعت و اکوسیستم کمک می کند زمین برای جهانیان پایدارتر و قابل سکونت تر شود. در همین راستا و بر اساس گزارش وی فروم ، برخی از شرکتهای بزرگ در سراسر جهان گامهایی را در این جهت برداشته و در پیش گرفته اند.  

به عنوان مثال، شرکت الیون، یک شرکت تجاری چینی تولید کننده نمک، متعهد شده است که در فرایند تولید خود تنها از انرژی های تجدید پذیر استفاده کند و بر این اساس، سعی در احیاسازی و حفظ تنوع زیستی سطح زمینی که صفحات خورشیدی بر روی آن ساخته و قرار گرفته، داشته و نام آن را «مدل بازسازی بوم و ایجاد ثروت» گذاشته است.

بر اساس همین گزارش، حرکت در راستای دستیابی به یک اقتصاد مثبت حامی طبیعت، می تواند به تنهایی سالانه  ۳.۵ تریلیون دلار سود قابل توجه نصیب شرکتهای مشاغل مختلف  جهان و  منجر به کاهش هزینه های آنها و در نهایت ایجاد ۸۷ میلیون شغل جدید در بخش انرژی و استخراج و بهره برداری از منابع تا سال ۲۰۳۰ گردد

راه حل های مبتنی بر طبیعت می توانند تاب آوری مشاغل و معیشت را افزایش دهند
 مثال دیگر،  شرکت یونیلور است که به عنوان بخشی از تعهدات خود برای متوقف کردن جنگل زدایی، در پنج برنامه مختلف چشم انداز خود در سراسر اندونزی و مالزی در تلاش است تا مناطق جنگلی را در راستای «جلوگیری از بدترین تأثیرات تغییر آب و هوا و حفاظت از تنوع زیستی جهان» بازسازی و گسترش دهد.

راه حل های مبتنی بر طبیعت باید بخشی از استراتژی هر سازمان آینده نگر باشد که می خواهد تأثیر آنها را بر طبیعت و آب و هوا کاهش دهد و از فرصتهای تجاری اقتصاد طبیعی و خالص صفر استفاده کند.

سرمایه گذاری در طبیعت برای مقابله با تغییرات آب و هوا
شرکت بزرگ دارویی بایر نیز که این روزها نام آن را زیاد شنیده اید، اقداماتی انجام داده است که زائده های کربنی را تبدیل به یک فرصت تولید محصولی جدید برای کشاورزان کند. بایر با اتخاذ شیوه های هوشمند سازی اقلیم و ایجاد جریان درآمد جدید در مزرعه، به تولید کنندگانی که اعتبار کربن (نشان دهنده هر نوع گواهی قابل معامله برای خروج یک تن دی اکسید کربن یا هر نوع گاز گلخانه ای دیگر) تولید می کنند، پاداش می دهد.

همچنین است همین چند ماه پیش و در ژوئن سال ۲۰۲۰، شرکت آمازون تعهدنامه ای مبتنی بر حفاظت از اقلیم و آب و هوا به مبلغ ۲ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در شرکت های ساخت محصولات، خدمات و فن آوری ها برای کربن زدایی از اقتصاد و محافظت از کره زمین امضا نمود.

آنچه مسلم است اینکه، بازیابی و حفظ طبیعت، کمک می کند تا  همه ما بتوانیم با بحران های زیستی از قبیل تخریب طبیعت و تغییرات آب و هوایی مقابله کنیم. انجام این کار باعث تقویت انعطاف پذیری جوامع و مشاغل ما در برابر شوک های زیست محیطی، اقتصادی و بهداشتی و همچنین بهبود امنیت آب و غذا می شود.

دولت ها و مشاغل  وابسته در سراسر جهان، می بایست علاوه بر اتخاذ سیاستهای کاهش تغییرات آب و هوا و توجه به تأثیر آن، اقداماتی را پشتیبانی کنند که از تنوع زیستی و اکوسیستم های طبیعی حافظت می کنند.

حاصل آنکه، تغییر و تحول در نظامهای اقتصادی - اجتماعی  در سطح فعالیتهای اقتصادی جهانی و در پرتو اقتصاد سبز قادر خواهد بود تا سال ۲۰۳۰، به طور میانگین سالانه ۱۰.۱ تریلیون دلار درآمد نصیب مشاغل و شرکتها و در ادامه نیز ۳۹۵ میلیون شغل جدید ایجاد کند.  

https://assets.weforum.org/editor/TEp1zFWuURoo6mVuVDr0-LrUHnRX5XagDA-aRpHJngY.JPG
نتایج تغییر و تحول در نظامهای اقتصادی- اجتماعی بر اساس توجه به اقتصاد سبز تا سال ۲۰۳۰

همانطور که در شکل مشاهده می کنید، میزان درآمد عایده حاصل از سرمایه گذاری در طبیعت (حمایت از اقتصاد سبز)، تا سال ۲۰۳۰ و به تفکیک بخشها عبارتست از: ۳۵۶۵ میلیارد دلار در بخش غذا، زمین و اقیانوسها، ۳۰۱۵ میلیارد دلار در بخش زیرساختها و محیطهای ساخته شده و معادل ۳۵۳۰ میلیارد دلار نیز از بخش انرژی و صنعت استخراج خواهد بود.

بر طبق همین گزارش و با انجام سرمایه گذاری سبز در جهت حفظ طبیعت تا پایان سال ۲۰۳۰،  ۱۹۱ نوع شغل در بخش غذا و صنایع وابسته، ۱۱۷ شغل در بخش زیرساختها و ۸۷ شغل نیز در بخش انرژی و صنایع استخراجی ایجاد خواهد شد.

سرمایه گذاری در طبیعت، کلید اصلی توسعه پایدار و پیشرفت در سایه حفظ طبیعت
کلام آخر آنکه، سرمایه گذاری در طبیعت به آن معنا که حامی اکوسیستم و کمک به بازیابی اقلیم زخم خورده شود در راستای انتقال به یک اقتصاد مثبت طبیعت می تواند سالانه  تا سقف ۱۰ تریلیون دلار درآمد اضافی و صرفه جویی در هزینه ها را نصیب مشاغل سراسر جهان کند، علاوه بر آن که ۳۹۵ میلیون شغل جدید ایجاد کند.

کد خبر: ۴۵٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha