۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
سرمایه گذاری بخش خصوصی، چهره بنادر ایران را متحول کرده است
معاون وزیر راه و شهرسازی:

سرمایه گذاری بخش خصوصی، چهره بنادر ایران را متحول کرده است

راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری بخش خصوصی؛ چهره بنادر ایران را متحول کرده است، گفت: به دنبال ایجاد و توسعه صنایع در پسکرانه بنادر هستیم.

به گزارش بازار به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی؛ در رابطه با سرمایه گذاری در بنادر از طریق سایر کشورها، اظهار کرد: خوشبختانه فرایندهای جذب سرمایه گذاری در بنادر کشور به گونه ای است که می توانیم بگوییم به نسبت وضعیت حاکم بر سایر بخش های اقتصادی خیلی موفق عمل کرده ایم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در عمده بنادر شمالی یا جنوبی کشور، پروژه های روبنایی، تاسیسات و بعضا زیرساخت های بندری و کارخانجات تولیدی و ارزش افزوده ای نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان با در نظر گرفتن نرخ ارز ۴ هزار تومانی سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی صورت گرفته است.

به گفته معاون وزیر راه، تعداد پروژه های سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی به بیش از ۳۳۱ پروژه می رسد که بخش زیادی از آن ها به بهره برداری رسیده و تعدادی نیز در حال احداث است و اینگونه چهره بنادر کشور از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی متحول شده است.

راستاد ‌در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد به مناسبت روز جهانی دریانوردی با اشاره به اینکه رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی این است به عنوان مرجع حاکمیتی دریایی کشور صرفا در زمینه زیرساخت های بندری سرمایه گذاری کند، اظهار کرد: عموم فعالیت های روبنایی، تجهیزاتی و تاسیساتی به بخش خصوصی سپرده شده است که خوشبختانه متقاضیان خوب و فراوانی در این بخش نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این بنادر کشور باید محلی باشد برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و در این زمینه به دنبال آن هستیم تا علاوه بر فعالیت های تخلیه و بارگیری و نگهداری کالا در بنادر، در مجاورت بنادر و اراضی پسکرانه ای که تحت پوشش مناطق ویژه اقتصادی بندری و محدوده های گمرکی قرار دارند نیز صنایع تولید و ارزش افزوده ای ایجاد کنیم که نمونه های موفق آن را می توانیم در مجتمع بندری امام خمینی(ره) و بندر امیرآباد ببینیم.  

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه برای بندر شهیدرجایی به عنوان مهم ترین بندر تجاری کشور نیز برنامه اینچنینی را در دست اجرا داریم، گفت: ۲۴۰۰ هکتار زمین دیگر به بندر شهیدرجایی الحاق می شود تا برای فعالیت های تولید، ارزش افزوده ای و لجستیکی مدنظر قرار گیرد و قطعا شاهد بهبود جایگاه و مزیت رقابتی بندر در سطح منطقه خواهیم بود.

راستاد در مورد موانع استفاده از توان دریایی و ساحلی کشور و راهکارهای مقابله با این موانع، عنوان کرد: در رابطه با ظرفیت بنادر تجاری و پیرامون آن خوشبختانه کشور به موفقیت های بالایی دست یافته و هم اکنون ۲۴۶ میلیون تن ظرفیت سالانه داریم که حدود ۱۵۰ میلیون تن را بهره برداری کرده ایم و در مورد نزدیک به ۹۰ میلیون تن ظرفیت خالی وجود دارد و آمادگی پذیرش بارهای بیشتر که قاعدتا باید به سمت ترانزیت و ترانشیپ حرکت کنند را دارا هستیم.

وی ادامه داد: توسعه دریا محور صرفا متکی به فعالیت های حمل و نقلی و لجستکی نیست و باید از تمام ظرفیت های موجود در نوار ساحلی کشور به شکلی بهینه استفاده کنیم.

معاون وزیر راه با بیان اینکه باید به گونه ای در کشور سیاست ها را تنظیم و مقرراتی را وضع کنیم که سرمایه گذاری در نوار ساحلی کشور جذابیت بیشتری پیدا کند، خاطرنشان کرد: همچنین باید تلاش کنیم صنایع و به ویژه صنایع آب بر صرفا در نوار ساحلی کشور ایجاد شوند و توسعه یابند، چرا که از نظر اقتصادی و زیست محیطی و نیز افزایش مزیت اقتصادی، منافع زیادی را به دنبال خواهد داشت.

راستاد با تاکید بر اینکه به دنبال ایجاد و توسعه صنایع در پسکرانه بنادر هستیم، گفت: باید مشوق هایی را در این زمینه ایجاد کنیم تا شاهد اشتغال و رونق اقتصادی حداکثری در نوار ساحلی کشور و به ویژه سواحل مکران باشیم.

وی افزود: تمام ظرفیت ها را در تولید ناوگان عملیاتی مورد نیاز بنادر تجاری کشور بر توان داخلی متمرکز کرده ایم و تعدادی از قراردادها منعقد شده و تعدادی در دست مناقصه است و انتظار داریم در حوزه صنایع دریایی کشور، شرکت هایی که تولید انواع شناور را دارند، شاهد تحول جدی باشند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه به همه فعالان اقتصادی به ویژه آن هایی که در حوزه صنایع گردشگری دریایی فعالیت دارند، اعلام می کنیم از محل وجوه اداره شده سازمان، تسهیلات مناسب، سهل الوصول و همراه با اعطای یارانه کمک می کنیم تا ناوگان مورد نیاز مسافری و گردشگری دریایی توسط توان داخلی تولید شود، گفت: این اتفاق از چند جنبه برای کشور مزیت دارد؛ اینکه تولید شناورها ایجاد اشتغال می کند و صنایع دریایی نیز فعال می شوند.

راستاد ادامه داد: همچنین بحث به روزرسانی ناوگان تجارت منطقه ای کشور مدنظر قرار دارد تا ناوگان سنتی به ناوگان مدرن برای بهبود صادرات و واردات منطقه ای تبدیل شوند؛ در این زمینه اخیرا در کمیسیون اقتصادی دولت آیین نامه ای که پیش بینی شده بود به تصویب رسید و به زودی در دولت هم تصویب خواهد شد تا بنادر کوچک کشور هم تمرکز خود را روی ترانشیپ داخلی، کاپوتاژ کالا و بهبود وضعیت صادرات و واردات متمرکز کنند.

کد خبر: ۴۴٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha