۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
ورود زنبورهای رایحه یاب به صنعت کشاورزی جهان
آموزش زنبورهای عسل مانند سگ های ردیاب مواد مخدر در آرژانتین

ورود زنبورهای رایحه یاب به صنعت کشاورزی جهان

دانشمندان آرژانتینی طی مطالعاتی دریافته اند که می توان زنبورهای عسل را نیز مانند سگ های ردیاب مواد مخدر آموزش داد تا به این طریق روی گل هایی که مد نظر تولیدکننده است بیشتر بنشینند و به این ترتیب میزان تولیدات افزایش یابد.

بازار؛ گروه کشاورزی: دانشمندان آرژانتینی دریافته اند که مانند سگ های ردیاب مواد می توان زنبورهای عسل را نیز برای یافتن رایحه ها آموزش داد. این در حالی است که دانشمندان امیدوار هستند که این امر به کارایی بیشتر زنبورهای عسل در روند گرده افشانی کمک کند.
جالب اینجاست که دانشمندان برای انجام این کار، به کلنی زنبورهای عسل، غذایی دادند که به نوعی بوی آفتابگردان را در کندو جاری ساخت. پس از این کار مشاهده کردند که زنبورهای عسل مرتبا به گل های آفتابگردان سرک می کشیدند و همین امر باعث شد که میزان تولید محصول به طور چشمگیری افزایش یابد.
به گفته دانشمندان، این روش برای گیاهانی همچون سیب و بادام که به گرده افشانی نیاز دارند نیز می تواند بسیار کارساز باشد.
والتر فارینا، سرپرست این تحقیقات می گوید: با این کار ما نشان دادیم که می توان زنبور عسل با جاری ساختن یک بوی مطلوب در کلنی شرطی کرد و از آن طریق رفتارهای بعدی زنبور را در مزارع و طبیعت به نوعی هدایت کرد.
وی می افزاید: شگفت انگیزترین نتیجه ای که حاصل شد این است که ترجیحات زنبورها برای جستجوی غذا به قدری طولانی و فشرده است که باعث افزایش قابل توجهی در عملکرد محصول می شود.

زنبورها هرگز چیزی را فراموش نمی کنند
بر اساس این گزارش، محققان پیش از این دریافته بودند که زنبورهای عسل قادر به ایجاد خاطرات پایدار و طولانی مدت مربوط به رایحه های غذایی هستند که در لانه خود مشاهده کرده اند. این خاطرات سپس بر انتخاب زنبورهای عسل در مورد محصولاتی که در آینده بازدید می کنند تأثیر می گذارد.
در حقیقت والتر فارینا توانست با استفاده از این درک از حافظه زنبورها، تحقیقات جدیدی درباره ترجیحات غذایی زنبورهای عسل انجام دهد. در واقع این تیم تحقیقاتی توانست خاطرات زنبورهای عسل را از طریق بوی آفتابگردان مصنوعی دستکاری کنند و این کار باعث شد که زنبورهای عسل به طور فعالانه بیشتر از آفتابگردان دیدن کنند. از سوی دیگر در این آزمایش انجام شده زنبورهای عسل گرده آفتابگردان بیشتری را به کندوی خود بازگرداندند.

منبع: یورونیوز

کد خبر: ۴۴٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha