۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
بورس تحت سلطه شرکتهای بزرگ است/ رفتار ترامپ در مناظره پرخاشگرانه بود
مقام سابق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

بورس تحت سلطه شرکتهای بزرگ است/ رفتار ترامپ در مناظره پرخاشگرانه بود

«فرانک فن هیپل» معتقد است که رفتار «دونالد ترامپ» با «جوبایدن» و مجری در اولین مناظره انتخاباتی پرخاشگرانه بوده است.

بازار؛ گروه بین الملل: اولین مناظره انتخاباتی امریکا بین جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات و دونالد ترامپ، رییس جمهور و کاندیدای حزب جمهوری خواه برگزار شد. مناظره ای که پر بود از  توهین های شخصی و برخوردهای  غیر سیاسی رییس جمهوری وقت امریکا و در نهایت زیر سوال رفتن قدرت وی به عنوان رییس جمهور.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی تفاوت این مناظره با مناظره های قبلی ریاست جمهوری در توهین های پی در پی، دروغ های پشت سر هم و ادعاهای بی اعتباری بود که ترامپ مطرح می کرد. از جمله می توان به سخنان مطرح شده توسط ترامپ علیه هانتر بایدن، پسر جو بایدن اشاره کرد که ترامپ گفت او از روسیه و اوکراین و چین میلیونها دلار پول دریافت کرده است. ادعایی که تا کنون اثبات نشده است و هیچ مدرک و سندی در مورد آن وجود ندارد.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «فرانک فن هیپل» به بررسی این مناظره پرداخته که در ادامه می‌آید. حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

وی پیش از پیوستن به دانشگاه «پرینستون»، به مدت ۱۰ سال مشغول تحقیق در زمینه فیزیک نظری ذرات بنیادی بود و به طور خاص به نگارش آثاری با موضوع پایه و اساس فنی منع اشاعه هسته‌ای و راهکارهای خلع سلاح، آینده انرژی اتمی و بهینه سازی اقتصاد سوخت خودرو علاقه دارد.

*ارزیابی شما از مناظره نخست «جو بایدن» و «ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چه بود؟

یکی از مفسران زن، دونالد ترامپ را پرخاشگر نسبت به مجری و بایدن توصیف کرد. من این توصیف را مناسب می دانم. من اکنون بهتر می فهمم که تعامل مقامات دولتی با ترامپ چگونه است – مگر اینکه آنها بدانند که ترامپ می تواند هر زمان آنها را از شغلشان اخراج کند. ترامپ نمی تواند بایدن را اخراج کند. مجری نیز توسط ترامپ خیلی مرعوب نشد اگرچه او اتفاقاً برای فاکس نیوز که با ترامپ همسو است کار می کند.

*برخی معتقد هستند که بایدن فراتر از چیزی که انتظار می رفت در مناظره حاضر شد و ترامپ هم همان شخصیت همیشگی را داشت. ارزیابی شما چیست؟

اگرچه من همیشه از رفتار ترامپ شوکه شده ام، اما با این ارزیابی موافقم. اگر کسی برای حمله او آماده نباشد، دانستن نحوه پاسخگویی دشوار خواهد بود مگر با اتهامات مشابه - که در حقیقت معتبرتر خواهد بود. بایدن بسیار خوب بود که نگذاشت در بحث به سطح ترامپ پایین بیاید.

*یکی از محورهای مناظره نخست بحث مالیاتها بود. در حالی که ترامپ معتقد است مالیات ثروتمندان نباید افزایش پیدا کند چرا که باعث خروج سرمایه از آمریکا می شود ولی بایدن بر افزایش مالیات آنها تأکید دارد و راه ماندن سرمایه گذاران آمریکایی در این کشور را از رهگذر وضع مالیات بر سرمایه گذاران آمریکایی که سرمایه را به خارج منتقل می کند می داند. به نظر شما هر دو رویکرد چه تأثیری بر اقتصاد آمریکا می تواند داشته باشد؟

مالیات در واقع موضوع سنتی اختلاف نظر بین سیاستمداران دموکرات و جمهوری خواه است. جمهوری خواهان استدلال می کنند که ثروتمندان از پول خود برای سرمایه گذاری و ایجاد مشاغل جدید استفاده می کنند و بقیه فراد را استخدام می کنند.

دموکرات ها استدلال می کنند که اختلاف بین افراد ثروتمند و مردم عادی در ایالات متحده بیش از حد بزرگ شده است و در واقع بیشتر مشاغل جدید در هر صورت توسط مشاغل کوچک ایجاد می شود که متعلق به افراد ثروتمند نیست و دولت باید مالیات ثروتمندان را به منظور سرمایه گذاری بیشتر در آموزش و پرورش ، زیرساخت ها و سایر کالاهای اجتماعی افزایش دهد.

من با بحث دموکرات ها  موافقم. وقتی در جامعه ما چنین ثروت افراطی وجود نداشت، از سلامت بیشتری برخوردار بود.

*متعاقب مناظره نخست برخی بازارهای بورس مثبت شد و برخی منفی. یک دلیل می تواند این باشد که احتمال پیروزی بایدن افزایش یافت و شکست ترامپ نیز محتمل تر شد. با این ارزیابی موافق هستید؟

من نمی توانم تأثیر مناظره بر بازارهای سهام را تفسیر کنم اما من بسیار تعجب کرده ام که آنها در شرایط فعلی بسیار خوب عمل کرده اند – درست زمانی که هنوز ویروس کرونا را کنترل نکرده ایم، هنگامی که بسیاری از مردم بیکار هستند و بسیاری از آنها در معرض خطر از دست دادن خانه های خود هستند. ظاهراً محاسبات منعکس شده در بورس سهام از نگرانی های عادی بشر جدا شده است.

همچنین گفته می شود که بورس اکنون تحت سلطه شرکت های بزرگی است که به اینترنت وابسته اند: آمازون، اپل، فیس بوک، گوگل، مایکروسافت. آنها در طی این اپیدمی بسیار خوب عمل می کنند زیرا بسیاری از ما مجبوریم در خانه بمانیم و از طریق اینترنت کار کنیم. در حالی که مشاغل در دنیای واقعی بسیار بد عمل می کنند و بسیاری از آنها با شکست مواجهه هستند.

*به نظر شما تا چه اندازه طرفداران ترامپ وضعیت اقتصادی را به کرونا مرتبط خواهند کرد و آنرا به عملکرد اقتصادی ضعیف ترامپ پیوند نخواهند زد؟ چرا که خود ترامپ هم استدلال می کند که کرونا باعث وضعیت اقتصادی کنونی شده و نه عملکرد او.

ترامپ و بسیاری از طرفدارانش به او اعتبار می دهند به علت نرخ بیکاری پایین قبل از اپیدمی کرونا و انتظارات ظاهراً زیادی که در بازار سهام منعکس شده است. برخی دیگر علت بیکاری بالای فعلی را عدم تمایل وی برای بسیج دولت فدرال جهت کنترل ویروس و حمایت از مردم عادی می دانند. من فکر می کنم تاثیر کلی وضعیت فعلی برای ترامپ تا حدودی منفی است.

کد خبر: ۴۴٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha