۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
مزدا CX-۳۰؛ بهترین بلندقامت کامپکت سال
اس‌یووی کم مصرف ۴۳هزار دلاری ژاپنی!

مزدا CX-۳۰؛ بهترین بلندقامت کامپکت سال

دو موتور چهارسیلندر بنزینی که یکی دولیتری و دیگری ۲.۵لیتری تنفس طبیعی موسوم به اسکای‌اکتیو و یک پیشرانه چهارسیلندر ۱.۸لیتری دیزلی قوای محرکه مزدا CX-۳۰ را تشکیل می‌دهد.

بازار؛ گروه خودرو: هر ساله نشریات معتبر خودرویی، خودروهایی را در هر کلاس به عنوان بهترین به جهان معرفی می‌کنند. اما به‌کارگیری واژه بهترین این بار برای اس‌یووی کامپکت تازه نفس مزدا، به دلیل ارزش بالای آن در مقابل طراحی و البته امکانات رفاهی و مشخصات فنی مناسب چنین جایگاهی را به CX-۳۰ بخشیده است.
به جرات می‌توان گفت زبان جدید طراحی مزدا، محصولاتی بی‌نظیر و جذاب برای این خودروساز ژاپنی به ارمغان آورده که در زمینه طراحی می‌توان آن را به عنوان مرجعی برای دیگر خودروسازان دانست. کمپانی مزدا در موتورشوی ژنو۲۰۱۹ از اس‌یووی کامپکت خود در سگمنت C با نام CX-۳۰ رونمایی کرد.

طراحی سدان کامپکت خانوادگی این خودروساز ژاپنی یعنی مزدا۳ به حدی جذاب و زیبا بود که از المان‌های آن برای طراحی ظاهر CX-۳۰ بهره گرفته شد.
با وجود فاصله محوری ۲۶۵۵‌میلی‌متری و طول ۴۳۹۵ میلی‌متری و عرض ۱۷۹۵ میلی‌متر در کنار بدنه‌ای فاقد حجم‌های پیچیده و فرم‌ها و انحناهای بسیار بدنه شخصیتی خاص و نافذ دارد که در نمای جلو پوزه کشیده به همراه خطوط تیز روی کاپوت و چراغ‌های باریک با جلوپنجره‌ای عریض به فرم جدید مزدا، چهره‌ای تهاجمی و البته جذاب خود را به نمایش می‌گذارد.
چراغ‌های کشیده عقب و فرم انحنای در صندوق و اگزوزهای کروی شکل در طرفین سپر، نمای اسپرت و البته زیبا از یک اس‌یووی کامپکت را نشان می‌دهد. استفاده از قطعات کروم روی بدنه و به ویژه نمای جلو تاکید بر لوکس‌گرایی محسوسی به سبک مزدا دارد.

اما آنچه CX-۳۰ را نسبت به سایر بلندقامتان متمایز می‌سازد، کابین فوق جذاب و البته مدرن این کراس‌اوور کامپکت است. چراکه طراحی مینمال اما خلوت و جذاب که به نوعی المان‌های طراحی مزدا شناخته می‌شود، مرجع طراحی بهترین کابین خودرو است.
کلاستر دیجیتالی در روبه‌روی راننده و یک نمایشگر ۸.۸اینچی در بالا داشبورد فضای مدرن و البته خلوتی را ایجاد کرده که با استفاده از کروم و چرم و دوخت باکیفیت جذابیت فضای داخل را دوچندان می‌کند.
بهره‌گیری از سیستم تهویه مطبوع دوگانه و دریچه‌های برای سرنیشنان عقب و نمایشگری که قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو از جمله امکانات به‌روز و جدید مزدا CX-۳۰ هستند، اما کیفیت ساخت بالا قطعات واقعا در کابین این بلندقامت جمع‌وجور مزدا یکی از نکات بسیار مهم طراحی داخلی این خودرو است.

از طراحی خارجی و داخلی که بگذریم باید گفت که در بخش فنی مهندسان مزدا سه پیشرانه برای این کراس‌اوور کامپکت در نظر گرفته‌اند. دو موتور چهارسیلندر بنزینی که یکی دولیتری و دیگری ۲.۵لیتری تنفس طبیعی موسوم به اسکای‌اکتیو و یک پیشرانه چهارسیلندر ۱.۸لیتری دیزلی نیز قوای محرکه مزدا CX-۳۰ را تشکیل می‌دهد.
در نسخه‌های پایه موتور دولیتری حداکثر توانایی ۱۵۳ و ۲۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد تا در قوی‌ترین مدل آن با یک موتور ۲.۵لیتری ۱۸۶ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۲ نیوتون‌متر گشتاور ایجاد می‌کند، تمامی قوای محرکه‌های مزدا CX-۳۰ مجهزبه گیربکس ۶سرعته اتوماتیک مجهزبه سامانه چهارچرخ محرک AWD است که در نسخه ۲.۵لیتری می‌تواند در ۹.۱ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد، این در حالی است که مصرف ترکیبی ۶.۸لیتر در هر صدکیلومتر است.
سیستم تعلیق با ساختار جدید و البته بهره گیری از کنترل دینامیک و با وجود تایرهای ۵۵/۲۱۵ با رینگ ۱۸ اینچی در نمونه پریمیوم سواری نرم و باکیفیت را به سرنشینان ارائه می‌دهد.

از مهم‌ترین تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی مزدا CX-۳۰ می‌توان به ۷ ایربگ به همراه ایربگ زانویی، سیستم پایش نقاط کور و شناسایی عابرپیاده، سیستم پیشگیری از برخورد از ناحیه جلو، کمکی رانندگی پیشرفته، کمکی هوشمند پارک، ترمز اضطراری خودکار، دوربین دید ۳۶۰درجه‌ای، سیستم هشدار انحراف از مسیر، آنالیز وضعیت ترافیکی، کروز کنترل هوشمند، هدآپ دیسپلی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تزئینات کروم و چرم و سیستم صوتی Bose با ۱۲ بلندگو و... اشاره کرد. قیمت نسخه‌ای G۲۵ AWD ۴۳هزار و ۴۹۰ دلار است.

کد خبر: ۴۴٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha