۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
افزایش سود آوری پالایشگاه اصفهان با طرح‌های سرمایه‌ای شپنا
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان اعلام کرد

افزایش سود آوری پالایشگاه اصفهان با طرح‌های سرمایه‌ای شپنا

ابراهیمی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: با پایان طرح تصفیه گازوئیل، ۲۰ میلیون لیتر از این فرآورده نفتی تولیدی شپنا از طرح‌های سرمایه‌ای پالایشگاه اصفهان مطابق با استاندارد بین‌المللی یورو ۵ خواهد شد.

به گزارش بازار، مرتضی ابراهیمی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با امیدبخش اعلام کردن طرح‌های سرمایه‌ای با رویکرد زیست‌محیطی این واحدپالایشگاهی، این طرح را در حال نهائی شدن مراحل نصب و پیش راه‌اندازی دانست و گفت: هدف از اجرای این طرح بهبود فرآیندهای عملیاتی و افزایش کیفیت سوخت‌های تولیدی و حذف ترکیبات سولفور از دیزل تولیدی و تصفیه گازوئیل است.

مرتضی ابراهیمی افزود: با بهره‌برداری رسمی از این طرح در ابتدای سال آینده، روزانه ۱۰۰ بشکه در روز گازوئیل یورو با حذف ترکیبات گوگردی از ۱۰ هزار به ۱۰ PPM، تولید خواهد شد.

وی، هزینه اجرای طرح تصفیه گازوئیل را ۴۹۵ میلیون یورو و سه هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان و بسیار سودآور بیان کرد و گفت: در صورت نهایی شدن طرح، با افزایش فروش به میزان دو میلیون و ۳۷۷ هزار یورو در سال مواجه خواهیم شد، علاوه براین مابه‌التفاوتی برابر با ۱۹۲ میلیون یورو ناشی از فروش گازوئیل کم گوگرد عاید این شرکت و منجر به افزایش قیمت سهام شپنا می‌شود، بنابراین می‌توان این نوید را داد که در آینده، منافع این‌گونه طرح‌ها به سهامداران بنیادی و صبور می‌رسد.

مرتضی ابراهیمی افزود: این واحد پالایشگاهی باهدف افزایش ضریب ایمنی واحدهای عملیاتی و توجه ویژه به الزامات زیست‌محیطی، ارتقاء کیفیت محصولات به استانداردهای یورو ۵ و درنهایت افزایش سودآوری طرح‌های خود را تعریف و اجرا می‌کند که واحدهای تقطیر و گاز مایع شماره ۳ از جمله این طرح‌ها سال گذشته باهدف کاهش تنگناهای عملیاتی و کاهش بار ترافیکی خوراک نفت خام در واحدهای تقطیر راه‌اندازی شد.

وی هزینه این اجرای این طرح پالایشگاهی را معادل ۴۰ میلیون یورو و ۴۱۵ میلیارد تومان و سودآوری آن را معادل ۱۵۲ میلیون دلار در سال ناشی از استحصال محصول پروپان و همچنین تزریق نشدن نفت سفید و گازوئیل در فرآیند تولید اعلام کرد.

به گفته ابراهیمی، طرح گوگردزدایی از ته‌مانده برج‌های تقطیر (RHU) از دیگر طرح‌هایی است که باهدف گوگردزدایی از ته‌مانده برج‌های تقطیر شرکت پالایش نفت اصفهان در دست اجرا دانست و پیش بینی کرد این طرح سال ۱۴۰۳ عملیاتی و از درآمد ناخالص ناشی از فروش نفت کوره کم گوگرد ۲۴۶ میلیون یورو حاصل شود.

مدیرعامل شپنا، به سهامداران شپنا تأکید کرد: با توجه به طرح‌های مهم سرمایه‌ای این شرکت همچون تصفیه دیزل یا گازوئیل منافع آن عاید سهامداران بنیادی خواهد شد.

وی همچنین نشست مجمع فوق‌العاده شپنا نیمه مهرماه با موضوع افزایش سرمایه ۴۹ درصد معادل دوهزارو ۵۰۰ میلیارد تومان را از محل سود انباشته بیان کرد و درخصوص آخرین وضعیت تجدید ارزیابی از محل زمین شپنا گفت: کار کارشناسی این افزایش سرمایه مراحل پایانی را طی می‌کند و تلاش می‌شود فصل پاییز، تجدید ارزیابی شود.

کد خبر: ۴۴٬۷۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha