۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸
عرضه ماسک به داروخانه‌ها سهمیه ای شد
۷۵ درصد مشتریان داروخانه‌ها ماسک و ژل ضد عفونی کننده دست خرید می‌کنند

عرضه ماسک به داروخانه‌ها سهمیه ای شد

ترس از ابتلا به ویروس کورونا تقاضای خرید ماسک و ژل های ضدعفونی را چند برابر کرده و منجر به گرانی حدود ۳۰ درصدی قیمت‌ها شده است. در حالیکه برخی از صاحبان داروخانه از کمبود عرضه این تجهیزات خبر می‌دهند، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی می‌گوید برخی برای خالی کردن انبارها و سوداگری در حال جوسازی در بازار هستند.

به گزارش خبرگزاری بازار، ویروس کورونا بازار خرید و فروش ماسک و ژل های ضد عفونی کننده دست را حسابی داغ کرده است. فروشنده داروخانه‌ها می‌گویند که  این روزها  از ۵ مشتری که به داروخانه مراجعه می‌کند، ۳ نفرشان ماسک و ژل ضدعفونی کننده دست می‌خرند.  این در حالی است که در سال گذشته که شرایط آب و هوایی مناسب تر بود و خبری از ویروس کورنا نبود، روزی ۲ تا ماسک فیلتر دار هم نمیفروختیم. اما حالا مشتریان این محصولات به قدری زیاد شده که تعدادش از دستمان دررفته است.

 اما تقاضای خرید ماسک در حالی این روزها چند برابر شده که محمود نجفی عرب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران به خبرگزاری بازار می گوید: برای مقابله با ویروس کورنا تنها کافی است به توصیه های وزارت بهداشت توجه شود. آنچه متولی سلامت کشور بر آن تاکید می کند شستشوی مداوم دست‌هاست.

به گفته این فعال بخش خصوصی، برخی از این ماسک‌ها از استاندارد لازم برخوردار نیستند و در واحدهای زیرپله ای تولید می‌شوند و حتی ممکن است سلامت افراد به خطر بیندازد.

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد دراین‌باره گفته است تولید ماسک‌های تنفسی مشمول ‌استاندارد اجباری نیست، چون در این مورد استانداردی تدوین نشده و نظارتی روی تولید ماسک‌های ‌تنفسی وجود ندارد. ‌ او دراین‌باره توضیح داد: «درحال حاضر واردات این ماسک‌ها ممنوع شده و اغلب ماسک‌هایی ‌که فعلا در بازار موجود است، در داخل کشور تولید می‌شود که ظاهرا تولیدکنندگان آنها خود را ‌ملزم به رعایت استانداردهای لازم نمی‌بینند. ‌»

قاچاق ماسک به خارج از مرزهای ایران

دولت از دو روز پیش صادرات ماسک را ممنوع اعلام کرد، اما فعالان این صنف می‌گویند که بخش زیادی از تولیدات داخلی در بازار کشورهای همسایه عرضه میشود.

کی پور فروشنده یکی از داروخانه‌های خیابان‌های فرعی کریم خان، به خبرگزاری بازار می‌گوید: شرکت های تولید و پخش ماسک سقفی را برای داروخانه ها در نظر گرفته‌اند و حاضر نمی‌شوند بیشتر ازآن را به ما بفروشند. حتی برخی از داروخانه‌ها که در خیابان‌های اصلی قرار دارند و فروش ماسک در آنها بیشتر است ناچارند که به صورت روزانه سفارش و خرید کنند.

او با بیان اینکه بیشتر تولید کنندگان ترجیح می‌دهند که ماسک های خود را صادر کنند، می‌گوید: بیشتر تولیدات ماسک به مرزهای ایران رفته و به صورت قاچاق به کشورهای عراق و افغاانستان و پاکستان می‌رود و همین مساله موجب افزایش قیمت این محصولات در داخل شده است.

مظنه بازار چند؟

 در حال حاضر قیمت ماسک‌های موجود در بازار از ٣‌هزار تومان شروع و تا ۱۰۰ هزار ‌تومان می رسد. ماسک‌های ٣‌هزار تومانی همان ماسک‌های معروف به «ماسک ‌جراحی» هستند که استفاده از آنها خیلی با استفاده نکردنشان فرقی ندارد.

 اما ارزان ترین ماسک فیلتر داری که این روزها در داروخانه ها پیدا می شود، ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. ماسک هایی که تا همین دو روز پیش ۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت، در دوروز گذشته نزدیک به ۳۰ درصد گران تر شده است. البته همین ماسک‌های ارزان قیمت در برخی از داروخانه ها تا ۳۰ هزار تومان هم فروخته می‌شود و ماسک‌هایی که کیفیت بالاتری دارند  در بازار حدود ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود.  

نجفی عرب که گرانی این تجهیزات پزشکی را ناشی از افزایش تقاضا می دانند، گفت: برخی هم از این فرصت استفاده کرده و برای خالی کردن انبارهایی که در چند سال گذشته به آنها دست نخورده، در حال بازارگرمی و سوداگری هستند.  

او در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری این تجهیزات پزشکی  گفت: ماسک  و ژل های ضدعفونی کننده دست مشمول قیمت گذاری نبوده و بر اساس ضوابط تعیین شده از طرف سازمان حمایت و البته قیمت تمام شده  و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

ژل ضدعفونی کننده هم کم یاب شد

به نظر می رسد شیوع ویروس کورنا به غیر از تولید کنندگان ماسک برای تولید کنندگان وسایل بهداشتی هم سودآور بوده است. بسیاری برای در امان ماندن فرزندانشان از ویروس کورنا به استفاده از ژل های ضدعفونی کننده رو آورده اند. مادری که یک دختر ۴ ساله دارد، از کمبود مواد ضدعفونی کننده به بازار میگوید: «برای تهیه یک ژل ضدعفونی کننده حاوی الکل به ۸ داروخانه رفتم اما موفق به خرید نشدم  و در نهایت دست خالی برگشتم». گشتی در بازار نشان می دهد که  در حال حاضر قیمت ژل های ضدعفونی کننده  در داروخانه ها از ۵ هزار تومان شروع شده  و در برخی از برندهای خارجی به ۵۰ هزار تومان هم می‌رسد.

کد خبر: ۴٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهبد IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
      0 0
      خوب بود عالی