۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۲
روحانی سه ماه ارز را ثابت نگه دارد/فراوانی کالا برای مصرف کننده و اصناف نان نمی شود!
رییس اتاق اصناف تهران در گفتگو با «بازار»:

روحانی سه ماه ارز را ثابت نگه دارد/فراوانی کالا برای مصرف کننده و اصناف نان نمی شود!

تنظیم بازار برمبنای عرضه و تقاضا یکی از اصول حمایت از منافع تولیدکننده، توزیع کننده و مصرف کننده است اما بی نظمی در بازار کشور و تغییرات لحظه ای قیمت ها منافع هر سه گروه را به مخاطره انداخته و بسیاری از فعالان اقتصادی را از چرخه تولید خارج و سفره خانوارها را کوچکتر از گذشته کرده است.

ملیحه خورده پا؛ اصناف: نوسانات قیمت، کمبود کالا در بازار، گرانفروشی، کم فروشی و ... از مصادیق بازاری است که نظم خود را از دست داده است و متاسفانه بازار ایران سالهاست که با این معضلات دست به گریبان است ولی تا کنون به جز شعاردرمانی از سوی مسئولان کشور اقدامی عملی برای تنظیم بازار صورت نگرفته است.

بازاری که در آن قیمتها به صورت لحظه ای تغییرمی کند و قیمت کالاها تابعی از نوسانات لحظه ای نرخ دلار است منافع تمامی زنجیره های اقتصادی از واردات تا مصرف را به مخاطره انداخته و فرصت های شغلی را از میان می برد.

از دیگر تبعات بر هم خوردن تنظیم بازار کوچک شدن سبد معیشت اقشار مختلف جامعه به ویژه اقشار  آسیب پذیر است.

جهش نرخ تورم به دلیل تشدید تحریم ها و افزایش نرخ دلار موجب شده تا تنظیم بازار به صورت کلی از دست مسئولانی که برنامه ای برای مدیریت اقتصادی کشور ندارند، خارج شود. تغییرات لحظه ای قیمتها و فشار اقتصادی که به مردم وارد می شود  باعث شد تا «حسن روحانی» رئیس دولت تدبیر و امید از این وضعیت و فشارهای اقتصادی ابراز نگرانی کند و «اسحاق جهانگیری» معاون اول خود را مامور رسیدگی به وضعیت نابسامان بازار کند.

با توجه به اینکه تنظیم بازار نیاز به دستور ندارد و با مدیریت اقتصادی محقق می شود با این حال لازم است بدانیم پس از ابراز نگرانی رئیس دولت از وضعیت بازار و گرانی ها و صدور دستورالعمل ویژه به معاون اول برای ساماندهی به وضعیت بازار در عمل برای تنظیم بازار چه اتفاقی محقق شده است؟ اگر قیمت ها همچنان لحظه ای جهش پیدا کند چه تبعاتی برای اصناف، کسبه، تولیدکنندگان و در نهایت مصرف کنندگان به دنبال خواهد داشت؟ رئیس دولت تدبیر و امید اعلام کرد که در کشور کمبود کالا نداریم اما آیا از کالاهای موجود در انبارها و واحدهای صنفی برای فعالان صنفی و مصرف کنندگان آبی گرم می شود و نان به سفره آنها می رساند؟

فراوانی کالا برای مصرف کننده و اصناف نان نمی شود
رئیس اتاق اصناف تهران با رئیس جمهوری هم عقیده است که در کشور کمبود کالا نداریم اما وی باور ندارد که از کالاهای موجود در انبار و واحدهای صنفی برای مردم و فعالان صنفی نانی در بیاید.

قاسم نوده فراهانی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: در بازار هیچ کمبود کالایی نداریم ولی مساله اساسی این است که رکود شدید اقتصادی، نوسانات لحظه ای قیمت ها و رشد نرخ تورم و کاهش شدید قدرت خرید مردم موجب شده تا هم سفره مصرف کننده و هم سفره توزیع کننده و تولید کننده از نان خالی شود.

وی می افزاید: شرایط اقتصادی کشور و تبعات اقتصادی ویروس کرونا موجب شده تا قدرت اقتصادی مردم به حداقل ممکن برسد و همین امر تبعات خود را بر میزان درآمد و کسب سود فعالان صنفی و تولیدکنندگان بگذارد.

 رئیس اسبق اتاق اصناف ایران: ما دربازار کمبود کالا نداریم تا این امر موجب بر هم ریختن تنظیم بازار شود و سفره مصرف کنندگان و میزان درآمد فعالان صنفی را به شدت کاهش دهد

نوده فراهانی تصریح می کند: هر چند در بازار کمبود هیچ کالایی را تجربه نمی کنیم اما همین کالاهای موجود با نوسانات لحظه ای قیمتی که نرخ آنها با دلار ۳۰ هزار تومانی تعیین می شود بر معیشت مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان اثر منفی گذاشته است.

رئیس اتاق اصناف تهران خاطرنشان می کند: کاهش قدرت خرید مردم منجر به زیاندهی فعالان صنفی شده است زیرا شرایط اقتصادی خانوارها به نحوی است که آنها صرفا اقدام به خرید کالاهای اساسی و مواد غذایی می کنند بنابراین در شرایط فعلی صرفا امکان باقی ماندن صنوف مرتبط با تامین و توزیع مواد غذایی و کالای اساسی مهیا است و سایر صنوف رکود شدیدی را تجربه می کنند.

 رئیس اتاق اصناف تهران: اصناف ملزم به فروش اجناس با نرخ مصوب و مندرج بر روی کالا هستند بنابراین برای حل معضل گرانی که ریشه آن در بخش تولید و واردات است باید سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولیدکننده وارد عمل شود

بازار لنگ دستورالعمل نیست
رئیس اسبق اتاق اصناف ایران درباره اظهارنظر رئیس جمهوری درباره وفور کالا در بازار و صدور دستور ویژه برای معاون اول کابینه جهت بررسی دلایل بر هم خوردن تنظیم بازار می گوید: همه افراد به وضوح می توانند عدم مشکل  کمبود کالا در بازار را تائید کنند ولی مساله اساسی این است که با وجود فراوانی کالا در بازار نه شرایط معیشتی مصرف کنندگان مناسب است و نه وضعیت اقتصادی اصناف مساعد.

نوده فراهانی خاطرنشان می کند: اصناف دوست دارند بتوانند دستوررهای ویژه رئیس جمهوری را برای تنظیم بازار اجرا کنند ولی مساله اصلی این است که ریشه گرانی ها به اصناف مرتبط نیست و تا زمانی که قیمت دلار لحظه ای افزایش پیدا می کند و اکنون در مرز ۳۰ هزار تومان قرار گرفته است نمی توان به تنظیم بازار و ایجاد ثبات امیدوار بود.

رئیس اتاق اصناف تهران ادامه می دهد: اصناف ملزم به فروش اجناس با نرخ مصوب و مندرج بر روی کالا هستند بنابراین برای حل معضل گرانی که ریشه آن در بخش تولید و واردات است باید سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولیدکننده وارد عمل شود.

این مسئول صنفی خاطرنشان می کند: برای ایجاد ثبات در بازار بارها و بارها از رئیس جمهوری درخواست کردیم که قیمت ارز را حداقل برای سه ماه ثابت نگه دارد تا ما بتوانیم به وضعیت سر و سامان بدهیم اما نه تنها این امر محقق نشد بلکه نوسانات نرخ ارز همچنان ادامه پیدا کرد.

غلامعلی فارغی عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران: برای ایجاد تنظیم بازار لازم است تا نرخ ارز یکسان سازی شود زیرا این تنها راهکار برای حل معضلات بخش تولید، توزیع و مصرف است

اصلاح ساختار تولید و یکسان سازی نرخ ارز راهکارهای تنظیم بازار
عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور نیز بر این باور است که مشکلات ساختاری که در بخش تولید و تامین کالا وجود دارد موجب شده تا تمامی زنجیره از تامین تا مصرف با چالش های جدی مواجه شود.

غلامعلی فارغی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: عدم اصلاح ساختار تولید و صنعت منجر به افزایش هزینه های تولید و قیمت نهایی کالا می شود بنابراین باید برای مدیریت  قیمت ها در گام نخست نسبت به کاهش هزینه های تولید اقدام شود.

رئیس هیات مدیره انجمن جوجه یک روزه تصریح می کند: برای ایجاد تنظیم بازار لازم است تا نرخ ارز یکسان سازی شود زیرا این تنها راهکار برای حل معضلات بخش تولید، توزیع و مصرف است.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور خاطرنشان می کند: اصلاح ساختار تولید و یکسان سازی نرخ ارز هیچ هزینه ای نمی خواهد و می توان با این اقدامات برای بخش تولید اعتبار ریالی نیز تامین کرد.

کد خبر: ۴۴٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha