۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
تولید ۱۵ نوع پودر تخم مرغ در شهرک صنعتی همدان/ تخم مرغ امگا ۳ روانه بازار می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

تولید ۱۵ نوع پودر تخم مرغ در شهرک صنعتی همدان/ تخم مرغ امگا ۳ روانه بازار می‌شود

همدان- نوسانات قیمت تخم مرغ در دو سه سال گذشته بارها باعث خبر ساز شدن این ماده غذایی مغذی و حتی تعطیلی برخی واحدهای تولیدی این بخش شده اما یک تولید کننده موفق پودر تخم مرغ در شهرک صنعتی همدان با وجود تمام نوسانات و مشکلات هیچ گاه تولید در کارخانه خود را متوقف نکرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تغذیه خوب و سالم، جامعه‌ای سالم را می‌سازد و جامعه سالم رشد و ترقی را در پی دارد؛ به گفته کارشناسان حوزه تغذیه؛ تخم مرغ به عنوان یک ماده مغذی به تنهایی می‌تواند همه نیاز بدن را تامین کند و یک ماده غذایی سالم و پر خاصیت به شمار می‌رود.

با وجود اهمیت این ماده غذایی اما سرانه مصرف آن در کشور ما به نسبت کشورهای پیشرفته پایین است چراکه از طرفی فرهنگ استفاده از تخم مرغ چندان در بین مردم جا نیفتاده و هنوز تصور وجود کلسترول مضر در زرده تخم مرغ وجود دارد و از طرفی این ماده غذایی در چند سال گذشته دچار نوسانات شدید قیمت شده به شکلی که برخی از واحدهای مرغ تخمگذار نسبت به تعطیلی واحد های خود اقدام کرده اند.

هفت کارخانه تولید پودر تخم مرغ در کشور وجود دارد که یکی از این کارخانه‌ها در شهرک صنعتی بوعلی همدان است

نکته جالب توجه در این میان آن است که بسیاری از کارخانه‌های صنایع غذایی به تخم مرغ وابسته هستند و یکی از محصولات تولید شده از تخم مرغ، پودر تخم مرغ است که در صنایع کیک و کلوچه، سس، سوسیس و کالباس، مکمل‌های غذایی ورزشکاران و مواردی از این دست استفاده می‌شود؛ طبق بررسی ها در کشور هفت کارخانه تولید پودر تخم مرغ وجود دارد که یکی از این کارخانه‌ها در شهرک صنعتی بوعلی همدان  فعال است.

همین امتیاز برای استان همدان سبب شد سری به شهرک صنعتی همدان بزنیم و علاوه بر صحبت با مدیرعامل این کارخانه به واحدهای دیگر نیز سرکشی داشته باشیم بزنیم تا از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات قرار بگیریم.

مدیرعامل شرکت تخم مرغ نارین در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شرکت نارین از سال ۷۴ راه اندازی شد؛ اظهار کرد: ایجاد این کارخانه در آن زمان ریسک بسیار بزرگی بود چراکه پودر تخم مرغ محصولی ناشناخته محسوب می‌شد.

طی چند سال گذشته در استان همدان معضل مازاد تخم مرع وجود نداشت
حمید هوشیار با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته در استان همدان معضل مازاد تخم مرع وجود نداشت؛ ادامه داد: تخم مرغ مورد نیاز کارخانه را نه فقط از داخل استان تامین می‌کنیم بلکه به استان‌های دیگر نامه زده‌ایم که هرچقدر بازار استان شما کشش داشت عرضه کنید و اگر کشش نداشت ما به قیمت روز تخم مرغ ها را از شما خریداری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از مشهد، قم، کاشان و ... مازاد تخم مرغ خود را برای کارخانه نارین می‌فرستند؛ بیان کرد: تمام کارخانه‌های صنایع غذایی از جمله کاله، نان و ... از پودر و مایع تخم مرغ استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تخم مرغ نارین با اشاره به اینکه امروز افزون بر ۱۵ نوع پودر تخم مرغ برای صنایع مختلف تولید می‌کنیم؛ افزود: پودر تخم مرغ مورد استفاده در صنعت سوسیس و کالباس با پودر تخم مرغ مورد استفاده در صنعت کیک و کلوچه متقاوت است و همه پودرها کد بندی دارند و نمی‌توانند جایگزین هم باشند.

وی با اشاره به اینکه می توانیم روزانه بین۸۰ تا ۱۰۰ تن پذیرش تخم مرغ داشته باشیم؛ ادامه داد: اکنون تا حدی وابسته به تولیدات کارخانه‌ها شده‌ایم و براساس سفارش تولید می‌کنیم.

مشکل اقتصادی به تولید ضربه می‌زند
هوشیار با تاکید بر اینکه مشکل اقتصادی به تولید ضربه می‌زند و تولید کاهش پیدا می‌کند بیان کرد: کمتر خرید کردن مردم در تولید اثر می‌گذارد.

وی اضافه کرد: در ۲۵ سال فعالیت کارخانه تولید ما هیچ وقت قطع نشده اما کم و زیاد شده که در بازار تجارت این موضوع طبیعی است.

مدیرعامل شرکت تخم مرغ نارین با اشاره به اینکه مشکلی در کار و فعالیت نداریم و تنها مشکل ما مشکلات عمومی جامعه است؛ ادامه داد: کارخانه نارین ۲۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

وی در رابطه با بسته بندی تخم مرغ نیز با بیان اینکه بسته بندی تخم مرغ برای کسانی صرفه دارد که خود تولید کننده هستند؛ ادامه داد: تخم مرغ‌ها وقتی سورت می‌شوند، ما تخم مرغ‌های ریز، زیادی درشت و یا نا فرم در مجموع پس سورت‌ها را استفاده می‌کنیم.

هوشیار با اشاره به اینکه تخم مرغ بسته بندی قیمت بالاتری از تخم مرغ فله‌ای دارد؛ افزود: کسی که پول بیشتری بابت تخم مرغ پرداخت می‌کند، انتظار دارد که تخم مرغ‌ها سالم و تمیز باشند.

وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون رونق تولید اشاره کرد و با بیان اینکه مقام معظم رهبری چندین سال از اشتغال و رونق تولید حرف زده اند؛ تاکید کرد: مشکل کشور ما اشتغال است و با رونق تولید این مشکل رفع می‌شود.

اگر اشتغال ایجاد شود تمام معضلات اجتماعی، بداخلاقی‌ها، کج خلقی‌ها، ناهنجاری‌ها و آسیب های اجتماعی حل می‌شود

مدیرعامل شرکت تخم مرغ نارین با اشاره به اینکه در حد توان خود نیرو جذب کرده ایم؛ افزود: در ۲۵ سال فعالیت خود متوجه شدم، اگر اشتغال ایجاد شود تمام معضلات اجتماعی، بداخلاقی‌ها، کج خلقی‌ها ناهنجاری‌ها و آسیب های اجتماعی حل می‌شود.

مدیرعامل شرکت بسته بندی تخم مرغ سها نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شرکت سها ظرفیت بسته بندی روزانه دو تا سه تن تخم مرغ را دارد؛ اظهار کرد: در حال حاضر با ظرفیت کمتری فعالیت داریم.

سعید وکیلیان با اشاره به اینکه استفاده از تخم مرغ در ایران فرهنگ سازی نشده و از طرفی وضعیت اقتصادی مردم مطلوب نیست؛ ادامه داد: با توجه به مسائل بهداشتی در آینده تمام دنیا به سمت بسته بندی تخم مرغ می‌رود.

وی در ادامه به تفاوت قیمت تمام شده تخم مرغ بسته بندی با تخم مرغ فله پرداخت و افزود: در قیمت گذاری تخم مرغ بسته بندی دو یا سه درصد برای ضایعات و دو یا سه درصد برای مواد اولیه و حمله و نقل و لیبل و ۱۵ درصد برای سود کارگاه شامل هزینه کارگری، برق، آب، دستگاه پرینتر، تعنیر و نگهداری در نظر گرفته می‌شود و ۱۰ درصد هم حاشیه سود مغازه‌دار است.

مدیرعامل شرکت بسته بندی تخم مرغ سها با اشاره به اینکه تخم مرغ مورد نیاز ما از مرغداری‌های همدان تامین می‌شود؛ افزود: در آینده تخم مرغ امگا سه را تولید می‌کنیم.

طی صحبت با سه واحد مرغ تخم گذار مقرر شده با استفاده از یک نوع پودر وارداتی تخم مرغ امگا سه تولید کنیم

وی با اشاره به اینکه با سه واحد مرغ تخم گذار صحبت شده تا با استفاده از یک نوع پودر وارداتی تخم مرغ امگا سه تولید کنیم؛ افزود: افرادی که بدن آنها نیاز به امگا سه دارد می‌توانند از این نوع تخم مرغ استفاده کنند که این نوع تخم مرغ پس از آزمایشات دامپزشکی و در صورت تایید؛ لیبل دریافت می‌کند.

وکیلیان با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی همه قشری توان مالی استفاده از تخم مرغ بسته بندی را ندارد؛ ادامه داد: در رابطه با تامین تخم مرغ مشکلی وجود ندارد اما قیمت آن مشکل ساز شده است.

کمبود تخم مرغ وجود ندارد بلکه برای مرغدار فروش تخم مرغ به قیمت کیلویی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان صرفه ندارد

وی با اشاره به اینکه کمبود تخم مرغ وجود ندارد بلکه برای مرغدار فروش تخم مرغ به قیمت کیلویی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان صرفه ندارد؛ ادامه داد: اداره صنعت، معدن و تجارت از این بخش حمایت نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت بسته بندی تخم مرغ سها با اشاره به اینکه برای شش نفر به صورت مستقیم و چهار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده ایم؛ ادامه داد: تخم مرغ واحد تولیدی ما به استان‌های کردستان و لرستان صادر می‌شود و ارسال به استان کرمانشاه در برنامه است.

فهمیه لطفیان دکتری صنایع غذایی نیز در ادامه در گفتگوبا خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در ایران زنجیره حمل تخم مرغ به صورت سرد وجود ندارد؛ اظهار کرد: فردی که تخم مرغ مصرف می‌کند، باید تخم مرغی که داخل یخچال نگهداری شده را خریداری کند.

شستن تخم مرغ لایه نگهدارنده آن را از بین می برد
وی با اشاره به اینکه برای نگهداری طولانی مدت تخم مرغ باید از شست و شوی آن خود داری کرد؛ ادامه داد: با شستن تخم مرغ لایه نگهدارنده آن از بین می‌رود و امکان ورود آلودگی‌ها و حتی بوی مواد غذایی داخل یخچال به تخم مرغ افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص صنایع غذایی با تاکید بر اینکه فقط در زمان استفاده تخم مرغ را از یخچال خارج کنید؛ افزود: بیماری‌ها با پختن از بین می‌رود و اگر حرارت دهی کافی باشد تخم مرغ از نظر سلامتی مشکلی ندارد.

وی در رابطه با نحوه تشخیص تازگی تخم مرغ افزود: زرده تخم مرغ تازه باید کاملا گرد باشد و پخش شدن زرده تخم مرغ در اکثر مواقع نشانه کهنگی است.

لطفیان با اشاره به اینکه سفیده تخم مرغ به هر میزان آبکی باشد نشانه کهنگی است بیان کرد: اتاقک هوای داخل تخم مرغ هرچقدر بزرگ‌تر باشد نشانه کهنگی تخم مرغ است.

این متخصص صنایع غذایی تاکید کرد: رنگ پوسته تخم مرغ نشان دهنده ارزش غذایی آن نیست مگر برای کسی که خود مرغ نگهداری می‌کند و از مواد جیزه غذایی و نوع مواد مصرفی مرغ آگاهی دارد.

رنگ پوسته تخم مرغ دلیل بر کیفیت آن نیست
وی با بیان اینکه رنگ پوسته تخم مرغ به نژاد مرغ بر می‌گردد و دلیل بر کیفیت آن نیست؛ افزود: رنگ زرده تخم مرغ می‌تواند با جیره غذایی مرغ تغییر کند و زرده نارنجی نشان دهنده مصرف ذرت است.

لطفیان با تاکید بر اینکه تخم مرغ یکی از با ارزش‌ترین مواد غذایی است و به عنوان شاخص در نظر گرفته می‌شود، افزود: مصرف یک عدد تخم مرغ برابر با دریافت یک ماده غذایی کامل است.

وی با اشاره به اینکه اسیدهای آمینه ضروری در تخم مرغ وجود دارد؛ بیان کرد: برای افراد عادی و به خصوص خانم‌های باردار مصرف یک عدد تخم مرغ در روز ضروری است.

این متخصص صنایع غذایی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به بیماری قلبی و عروقی و کبد چرب در هفته باید سه تا چهارعدد تخم مرغ مصرف کنند، افزود: تخم مرغ آب پز کمترین مشکل را در مصرف دارد اما می‌توان تخم مرغ را با روغن کم هم نیمرو کرد و مصرف تخم مرع خام و نیمه خام توصیه نمی‌شود.

با این تفاسیر آنچه به نظر می رسد اینکه بهتر است  بر اساس نیاز بازار محصولات متنوع را در زمینه مرغ تخم‌گذار در مسیر تولید و عرضه گذاشت تا بتوان گام موثری در صادرات و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی برای برداشت.

تولید پودر تخم مرغ به مرکزیت همدان و ارسال تولیدات به سایر استان های کشور امتیازی است که نباید به راحتی آن را از دست داد بنابراین باید حمایت ار تولیدکنندگان در راس برنامه ها قرار گیرد.

کد خبر: ۴۴٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha