۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
دستیابی به فناوری تولید نبات رژیمی کم کالری
رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی وزارت علوم تحقیقات و فناوری خبر داد

دستیابی به فناوری تولید نبات رژیمی کم کالری

رجب زاده، رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی وزارت علوم تحقیقات و فناوری از دستیابی به فناوری تولید نبات رژیمی کم کالری برای نخستین بار در جهان خبر داد.

به گزارش بازار، قدیر رجب زاده گفت: این فناوری حاصل اجرای طرح مشترک این مؤسسه با بخش خصوصی بود که با هدف دستیابی به فناوری تولید نبات با کالری کاهش یافته انجام شده است.

وی افزود: به دلیل پیچیدگی فرایند کریستالیزاسیون قندهای کم کالری و تفاوت آن با ساکاروز، در این طرح بعد از جایگزینی کامل ساکاروز با قندهای کم کالری و اصلاح فرمولاسیون، فرآیند کریستالیزاسیون با قندهای انتخابی طراحی و بهینه سازی شد.

وی افزود: در این طرح برای نخستین بار در دنیا کریستال بزرگ رشدیافته به هم پیوسته از قندهایی غیر از ساکارزر و با کالری کاهش یافته به شکل نبات تولید شد.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ادامه تأکید کرد: محصول نهایی تولید شده در این طرح قابل مصرف برای همه‌ی افراد جامعه به ویژه افراد حساس به مصرف ساکاروز و قندهای پرکالری است.

در ادامه خانم دکتر سمیرا یگانه زاد، مدیر گروه فرآوری مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و مجری این طرح پژوهشی با بیان اینکه نبات علاوه بر ایران در آمریکا و برخی دیگر از کشورها تولید می‌شود گفت: یکی از محصولات پر مصرف که امروزه به صورت صنعتی تولید می‌شود و در جهان و به ویژه در کشور ایران به میزان زیادی به عنوان شیرین کننده نوشیدنی‌هایی نظیر چای استفاده می‌شود نبات است. نبات کریستال رشد یافته ساکارز است که مکان اولیه تولید آن ایران و هندوستان ذکر شده است، در فرآیند تولید نبات کریستال‌های درشت ساکارز در اثر سردشدن محلول فوق اشباع شکر تولید می‌شود.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی نظیر دما، درجه فوق اشباعی و تلاطم در زمان فرآیند، بر شکل، اندازه و ظاهر کریستال نهایی مؤثر است.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: از آنجا که ساکاروز قند اصلی تشکیل دهنده این محصول است، مصرف آن برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و افراد مبتلا به عارضه چاقی و اضافه وزن مضر است، این درحالی است که می‌توان با تولید نبات حاوی قندهای کم کالری این مشکل را برطرف کرد.

کد خبر: ۴۴٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha