۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
سقوط  ایران در تولید خاویار از رتبه اول به سوم
رئیس سازمان  شیلات کشور خبر داد

سقوط ایران در تولید خاویار از رتبه اول به سوم

رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به وضعیت خاویار در کشور گفت: زمانی که ایران در مقام صادرکننده اول و دوم خاویار دنیا قرار داشت، بهره‌برداری از دریای خزر و صید از آن مبنای کار بود و میزان خاویار صید شده از دریای خزر گاهی تا حدود سه هزار تن می‌رسید.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، نبی‌الله خون میرزایی معاون وزیر و رئیس سازمان  شیلات کشور در نشست خبری اظهار داشت: صید بی‌رویه خاویار در ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر باعث شد نسل ماهیان خاویاری رو به انقراض برود و کشورها مکلف به خودداری از صید و اجرای برنامه‌های احیا شوند. متناسب با این مسئله کشورهای حاشیه دریای خزر به پرورش ماهیان خاویاری روی آوردند که در حال حاضر ایران جز کشورهای پیشرو در این زمینه است.

وی اضافه کرد: زمانی که ایران در مقام صادرکننده اول و دوم خاویار دنیا قرار داشت، بهره‌برداری از دریای خزر و صید از آن مبنای کار بود و میزان خاویار صید شده از دریای خزر گاهی تا حدود سه هزار تن می‌رسید.

خون‌میرزایی با اشاره به اینکه چین در تولید آبزیان جهان رتبه اول را دارد، گفت: این کشور در بسیاری از زیرشاخه‌های شیلاتی از جمله تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری نیز رتبه نخست را دارد و ایران در تولید خاویار و گوشت آن بعد از چین و ارمنستان در رتبه سوم جهان قرار دارد.

وی افزود: سال گذشته بیش از دو هزار و ۸۰۰ تن گوشت خاویار و ۶ تن خاویار در کشور تولید شد که در سال ۹۸ هم تولید گوشت و هم تولید خاویار وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: با بررسی‌های جامعی که انجام دادیم تقریباً تمام استان‌های کشور مستعد پرورش خاویار شناخته شدند و در ۲۲ استان حدود ۱۳۰ مزرعه پرورش راه اندازی شده و تقاضا نیز رو به افزایش است.

کد خبر: ۴٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha