۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
پیت سرا ۱۹۴ روز بعد از سال تحویل/ ریزش تخته سنگها روی وعده مسئولین
بازار گزارش می‌دهد؛

پیت سرا ۱۹۴ روز بعد از سال تحویل/ ریزش تخته سنگها روی وعده مسئولین

سوادکوه- اهالی روستای پیت سرای سوادکوه بعد از گذشته ۱۹۴ روز از سقوط سنگ بزرگ در سال تحویل همچنان خانه به دوش و بلاتکلیف هستند اما بازار وعده های کاغذی همچنان گرم است.

بازار؛ گروه استان ها: سال تحویل امسال بود که اهالی روستای پیت سرا، سال جدید را با سقوط تخته سنگی بزرگ تحویل کردند و از آن روز به بعد و پس از گذشته ۱۹۴ روز همچنان وعده ها برای جابجایی و انتقال ادامه دارد.

روستای ۴۰ خانواری پیت سرا از توابع بخش مرکزی سوادکوه که شغل بیشتر اهالی کشاورزی و دامداری است و از بد روزگار در منطقه ای ساکن هستند که هرازچندگاهی با سقوط و ریزش سنگ مواجه هستند.

عید امسال که تخته سنگ های بزرگ ریزش کرد کمتر کسی تصور می کرد که این حادثه تلفات جانی نداشته باشد اما به لطف خداوند، این حادثه مهیب بدون تلفات جانی پشت سر گذاشته شد ولی خانه ها و سراهای دامی متعددی را تخریب و ویران و ساکنان آن را آواره کرده است.

ریزش و سقوط سنگ در پیت سرا سابقه دیرین دارد و به گفته اهالی، سقوط سنگ های مکرر طی سالیان متفاوت همواره امان اهالی را بریده و برخی از آنان از ترس جان و مال، قید ماندن در روستا را برای همیشه زده اند و به دیگر به مناطق کوچ کرده اند.

تداوم سقوط سنگ در روستا
علی از ساکنان پیت سرا به خبرنگار بازار می گوید: هر سال سقوط و ریزش سنگ ها ریز و درشت خسارت های زیادی به بار می آورد و سقوط تخته سنگ بزرگ ابتدای سال جاری طی عمره ۵۰ ساله ای بی سابقه بوده است.

وی با عنوان اینکه جان و مال اهالی همواره با بروز حادثه و ریزش سنگ های معلق تهدید می شود، ادامه داد: هر لحظه امکان بروز حادثه ای جدید در این روستای حادثه خیز وجود دارد و مناطق شرقی آن پرخطر به شمار می رود.

وی با اشاره به گذشته بیش از شش ماه از حادثه سقوط سنگ در روستای پیت سرا می گوید: قرار بود نسبت به تهیه زمین و جابجایی اهالی اقدام شود اما همچنان این وعده درگیر اما و اگرهای فراوانی است.

روستایی دیگری با اظهار اینکه معیشت اهالی روستا از طریق کشاورزی و دامداری تامین می شود، ادامه داد: در حال حاضر و با سردشدن هوا همچنان اهالی دغدغه و نگرانی از بروز خطر و حادثه ای جدید را دارند و وعده های جابجایی روستا و ایمن سازی تاکنون محقق نشده است.

در حال حاضر و با سردشدن هوا همچنان اهالی دغدغه و نگرانی از بروز خطر و حادثه ای جدید را دارند و وعده های جابجایی روستا و ایمن سازی تاکنون محقق نشده است

مشهدی حسن با بیان اینکه تسهیلاتی که برای ساخت بناها و واحدهای دامی درنظر گرفته شده ناچیز بوده و پاسخگوی نیازها نیست، ادامه داد: انتقال روستا به منطقه ای امن و کم خطر خواست دیرینه اهالی به شمار می رود.

در عین حال علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حال ریزش سنگ در روستای پیت سرا چهار واحد مسکونی کامل تخریب شد، افزود: برای این واحدهای تسهیلات بلاعوض درنظر گرفته شد و همچنین برای رهن مسکن نیز تسهیلاتی داده شد.

وی با اظهار اینکه تسهیلات کم بهره برای تعمیر واحدها و ساخت دامداری ها درنظر گرفته شد، افزود: برای جابجایی روستا نشست هایی با روستاییان برگزار و مقرر شد که نسبت به معرفی زمین مناسب اقدام کنند.

احمدی با بیان اینکه برخی زمین های معرفی شده یا مناسب نبوده و یا دارای مشکلاتی بودند، ادامه داد: پیگیری برای حل مشکلات این روستاییان ادامه دارد.

روستاییان وحدت نظر ندارند
همچنین مهدی رازجویان معاون امور عمرانی استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه برای ساخت واحدهای مسکونی اهالی و انتقال آن زمین معرفی شده است، نبود وحدت نظر بین روستاییان را درباره زمین مدنظر از جمله مسائل بیان کرد.

وی با تاکید بر ضرورت انتقال و جابجایی روستاهای درمعرض خطر برنامه ریزی برای اجرای این مصوبه را برای حفظ ایمنی مردم امری مهم برشمرد.

وی مناسب نبودن اراضی معرفی شده به دلیل آنکه در مسیر راه و یا راه آهن واقع شده بودند را دلیل تاخیر بیان کرد.

ریزش و رانش در روستاهای مازندران همواره دغدغه مهم روستاییان به شمار می رود و روستاهایی بسیاری همانند منجیر کجور سرنوشتی شبیه پیت سرا دارند که اهالی آن با خطر ریزش سنگ مواجه هستند.

طرح جابجایی روستاهای پرخطر و حادثه خیز مازندران به دلیل مسائل و تبعات اجتماعی همواره مختوم و نافرجام مانده است و به رغم مکان یابی انجام شده در برخی مناطق، معلوم نیست طرح جابجایی روستایی چراتاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

از سوی دیگر روند ریزش و رانش در مناطق مختلف مازندران طی سال های اخیر شتاب روزافزونی گرفته است و در یکسال اخیر بیش از ۳۰۰ مورد رانش و ریزش در مناطق مختلف استان ثبت شده است.

رانش ها در سال جاری طبق اعلام متولیان امر بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال در استان خسارت برجای گذاشته است این درحالی است که نیمی از جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری مازندران در روستاها سکونت دارند.

کد خبر: ۴۴٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha