۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
با خودباوری بر تحریم‌های دریایی، غلبه کردیم
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

با خودباوری بر تحریم‌های دریایی، غلبه کردیم

راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: روحیه خودباوری کارکنان بخش‌های مختلف و دستگاه‌های دریایی در دوران تحریم اجازه توقف فعالیت‌ها در حوزه بندری و دریایی را نداد.

به گزارش بازار، محمد راستاد در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با اشاره به اینکه دریاییان اگرچه تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفتند، افزود: خوشبختانه چرخ‌های صنعت حمل و نقل دریایی، کشتیرانی و بنادر کشور متوقف نشد و به صورت شبانه روزی فعالیت‌ها تداوم یافت و در این راستا به همه اعضای جامعه دریایی، خدا قوت می‌گوییم.

وی ادامه داد: هرچند مشکلاتی برای دریانوردان اقیانوس پیما در تعویض خدمه پیش آمد، اما سعی بر برطرف کردن آن بود و در کشور ما نیز این موضوع به خوبی مدیریت شد و از همه عزیزان که در این برهه زمانی با سختی‌هایی همراه شدند تقدیر می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شعار روز جهانی دریانوردی تحت عنوان «کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار»، گفت: حفاظت از محیط زیست دریایی ستودنی است و در کشور ما همگام با الزامات زیست محیطی اقدامات لازم انجام می‌شود.

راستاد با اشاره به اجرایی سازی قانون سازمان بین المللی دریانوردی در استفاده و تامین سوخت کم سولفور، افزود: خوشبختانه توانستیم ناوگان خود را در این رابطه سازگار کنیم، هرچند کماکان نیازمند ظرفیت سازی برای تامین سوخت ناوگان خارجی ورودی به بنادر کشور هستیم.

وی افزود: همچنین مقوله مدیریت آب توازن، با همکاری صمیمانه شرکت‌های کشتیرانی و تامین امکانات و لوازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به خوبی در کشور انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه خود باوری دریاییان در دوران تحریم باعث شد اجازه ندهیم فعالیت‌ها متوقف شود، گفت: با توجه به ظرفیت‌های داخلی نیازهای خود را در داخل کشور تولید کردیم و سازمان بنادر و دریانوردی در بخش ناوگان عملیاتی و تجهیزات مورد نیاز به توان داخلی تکیه کرد و خوشبختانه توانست پاسخ خوبی دریافت کند و باید بگوییم این میزان اتکا به توان داخلی در تاریخ فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی بی سابقه است.

راستاد همچنین با اشاره به اینکه نباید از تحولات دریایی غافل بمانیم، اضافه کرد: کشتی‌های هوشمند خودران بدون سرنشین پا به فعالیت خواهند گذاشت و پیش بینی می‌شود سال ۲۰۲۵ میلادی نخستین تردد عملیاتی آن‌ها در آب‌ها و بین بنادر دنیا شاهد باشیم و باید بتوانیم در این مسیر توان عملیات مدیریتی و امکان پذیرش در بنادر داخلی را فراهم کنیم و در عین حال نیم نگاهی نیز به تولید و دارا بودن این کشتی ها، تحت پرچم خود داشته باشیم.

وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان داخلی ثابت کرده اند هیچ هدفی برایشان دست نیافتنی نیست و بخش دریایی کشور باید به این مسئله توجه جدی داشته باشد و آیمو نیز در حال تدوین مقررات و قوانین مربوط به ناوگان هوشمند تجاری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نیازمند افزایش آمادگی در مورد سایز کشتی‌ها به ویژه کشتی‌های کانتینربر هستیم، افزود: بنادری می‌توانند مقصد این کشتی‌ها باشند که ظرفیت زیرساخت و پذیرش نسل جدید کشتی‌های کانتینربر را داشته باشند در غیر این صورت به محلی برای پذیرش فیدری‌ها تبدیل می‌شوند.

راستاد ادامه داد: در این مسیر فاز سوم پایانه شهیدرجایی را مدنظر قرار داده ایم که تا قبل از پایان سال جاری، ۹۰۰ متر از اسکله ۱۴۰۰ متری آن را به بهره برداری می‌رسانیم و شرایطی را فراهم خواهیم کرد که تجهیزات آن به خوبی قابلیت سرویس دهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در جانمایی بنادر جدید باید به سمت مناطقی پیش برویم که اعماق طبیعی مناسبی برای پذیرش کشتی‌های سایز بزرگ و با حداقل هزینه لایروبی دارند، گفت: از نظر پسکرانه‌ای نیز این مناطق باید امکان تخلیه و نگهداری احجام بالای کشتی‌های سایز بزرگ را داشته باشند و با حداقل هزینه به شقوق مختلف متصل شوند، در غیر این صورت کشور از نظر هزینه‌ای متضرر خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح جامع بنادر بازرگانی و طرح مدیریت یکپارجه مناطق ساحلی، افزود: رویکرد ما توجه جدی به این مسئله است که با تقاضای روز کشتیرانی جهان تطبیق پیدا کنیم و در این رابطه علاوه بر طرح جامع بنادر بازرگانی با افق ۱۴۰۴، طرح ساماندهی بنادر کوچک را نیز طی سه فاز ۵ ساله مدنظر قرار داده ایم.

راستاد با بیان اینکه از نظر تنوع سواحل شرایط بسیار مناسبی داشته و محدودیتی برای انتخاب بهترین گزینه‌ها نداریم تا ظرفیت سازی مطلوبی را در دستور کار قرار دهیم، گفت: به دنبال آن هستیم سهم خود را از نظر تجارت دریایی در سطح منطقه و جهان به دست آوریم و به آنچه استحقاق آن را داریم برسیم.

وی افزود: پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم و از ناوگان بزرگ دنیا برخوردار هستیم و توانمان بسیار فراتر از وضع موجود است، هرچند تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکایی‌ها محدویت‌هایی را برای حمل و نقل دریایی ما به وجود آورده است، اما ثابت کرده ایم می‌توانیم از دل محدودیت‌ها با اتکا به توان داخلی سربلند بیرون بیاییم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه امیدواریم دریاییان با همت همیشگی خود فعالیت‌ها را به صورت پویا پیش ببرند، گفت: امروز متعلق به همه افراد و سازمان‌هایی است که در حوزه دریایی فعالیت می‌کنند؛ دستگاه‌های حاکمیت دریایی، شرکت‌های کشتیرانی، نظامیانی که تامین آب‌های تحت مسئولیت کشور را بر عهده دارند و در پایان جامعه بزرگ دریایی که با تلاش‌های بی وقفه سعی کرده اند وضعیت موجود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرند.

کد خبر: ۴۴٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha