۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
بورس میدان یکه تازی دولت؛ نقش آفرینی که تبدیل به مناقشه می‌شود
پرونده ویژه بازار برای دخالت دولت در بازار سرمایه/۲؛

بورس میدان یکه تازی دولت؛ نقش آفرینی که تبدیل به مناقشه می‌شود

کارشناسان بر این باورند که دولت هم در ریزش و هم در صعود بازار دخالت کرده و الان هم نمی‌خواهد که بازار به حالت تعادل برگردد؛ اما در همین حال برخی از کارگزاری‌ها و حقوقی‌ها معتقدند که کارهای دولت در واقع در بستر حمایت از بازار است.

بازار؛ گروه بورس: بازار امروز سه شنبه ۸ مهر ماه کار خود را با ۲۴هزار ریزش بر روی ۱میلیون ۴۹۰ هزار قرار گرفت، بیشتر سهم‌های تاثیرگذار بر شاخص امروز را همانند روز گذشته با منفی آغاز کردند. روز گذشته فایل صوتی منتسب به فردی به نام مرادی در فضای مجازی منتشر شد که مدعی شده سازمان بورس به حقوقی‌ها دستور داده حق ندارند خرید بزنند.

این شخص در این فایل گفته با حقوقی های بانک صادرات تماس گرفتند و گفتند به چه حقی شما با مثبت باز شدید؟، بازارهای مالی مانند بورس، باید خرید آزاد باشد و این در متن اساسنامه است، بازارگردان بانک صادرات گفته است من قرارداد دارم و باید مبلغ سهم را تا اسفند ماه به یک رقمی برسانم، تلفن را قطع کردند و معاملات را ابطال کردند.

در ابتدا گفته شده که این فرد عضو هیات مدیر کارگزاری فارابی است که این کارگزاری این موضوع را تکذیب کرد. در هر حال بحث دستوری اداره شدن بازار رفته رفته به محل مناقشه جدی کارشناسان تبدیل می شود.

دستوری بودن بازار به عبارتی برای بسیاری از سهامداران احراز شده، به گونه‌ای که کمتر تحلیل‌گری به دنبال رد این موضوع است اما دولت همچنان اصرار دارد تا این موضوع را به گونه‌ای رد کند ولی تابلوی بورس چیز دیگری را نشان می‌دهد.

واکنش‌ها به فایل صوتی/ سازمان بورس به دنبال حمایت است
کارگزاریها ترجیحشان بر رد فایل صوتی  و محتوای آن است و آن را رد می کنند. عظیم ثابت، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در گفتگو با بازار دستور دادن سازمان بورس به حقوقی‌ها مبنی بر عدم حمایت را رد کرد و گفت: که این موضوع تقریبا وجود ندارد چرا که سازمان بورس تمام همت خود را در حمایت از بازار سرمایه قرار داده است.
همچنین محمد مرندی عضو هیات مدیره شرکت ریل پرداز هم در گفتگو با بازار این موضوع را محال دانست و گفت: این امکان وجود ندارد اگر هم چنین اتفاقی افتاده ممکن است در جهت حمایت بوده و تنظیم بازار اما آنچه که ما در جریان هستیم سازمان به دنبال حمایت از بازار است.

صادقی کارشناس بازار سرمایه هم گفته که خود ما تحلیل‌گران هم در کار بازار ماندیم، چرا زمانی که می‌شد به راحتی با کاهش دامنه نوسان روند بازار را اصلاح کرد به دنبال چنین عملکردی در بازار هستند

حس بدی ندارم!
ذاکری عضو مدیره کارگزاری بانک صادرات در گفتگو با بازار واکنش خود را اینگونه بیان کرد: بازار به نظرم خیلی نگران کننده نیست و قرار نیست که بازار همیشه بالا برود. یک جایی ثابت می‌شود و من حس بدی به بازار ندارم.

وی گفت: شرایط بازار خیلی عجیب نیست و بالاخره ساختار بازار سرمایه همین است. بازار سرمایه بازار بلند مدت است نه کوتاه مدت. این نیست که امروز سرمایه‌گذار  سود کند و فردا بیرون بیاید. باید با دید بلند مدت به آن نگاه کند و اگر تحلیل داشته باشید جای نگرانی نیست، شرکت‌ها در حال تولید و سودآوری هستند و اگر سهامدار خوب تحلیل کند جای نگرانی نیست.

بعید نیست که دولت به حقوقی‌ها دستور داده باشد
اما گویا کارشناسان ناظر بر بورس نظر دیگری دارند. به عنوان مثال قاسم صادقی یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفتگو با بازار در واکنش به این فایل صوتی گفت: با توجه به اتفاقاتی که برای بانک صادرات در بورس افتاده این قضیه دور از ذهن نیست که سازمان به حقوقی‌ها جهت عدم حمایت فشار آورده باشد.

صادقی با مطرح کردن دو موضوع در مورد این فایل صوتی گفت: دو مساله در این باره وجود دارد. اول اینکه آیا واقعا این موضوع صحت دارد یا نه؟ دوم اینکه ممکن است یکی از مخالفان دولت چنین داستانی را بزرگ کرده باشد. که بنده با توجه به پیشینه‌ای که دولت داشته سناریوی اول را به واقعیت نزدیکتر می‌دانم.

وی با اشاره به وعدهای دولت و سازمان بورس مبنی بر حمایت از بازار اضافه کرد: بارها دولت اعلام کرد که از بازار حمایت می‌کند اما هیچ کدام از اتفاقات نیفتاد و تنها در حد یک وعده ماند.

این کارشناس اضافه کرد: همان گونه که دولت در صعود بازار به صورت دستوری عمل کرد در اصلاح بازار هم دستوری عمل می‌کند و بنده با توجه به این پیشینه این موضوع را بعید نمی‌دانم که دولت به حقوقی‌ها چنین دستوری داده باشد.

 این موضوع را که سازمان بورس، حقوقی‌ها را موظف به خرید و حمایت از بازار می‌کند بارها توسط کارشناسان و حتی بازارگردان‌ها مطرح شده است، که همین مسئله باعث شده که برخی به این موضوع واکنش نشان دهند که چرا سازمان به صورت دستوری حقوقی‌ها را مجبور به خرید می‌کنند؟

 ابطال معاملات بانک صادرات در روز یکشنبه بار دیگر افراد را به این موضوع حساس کرد. این نماد (وبصادر) روز دوشنبه ۳۱ شهریور به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف متوقف شده بود. این نماد روز یکشنبه ۶ مهر بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی و معاملات این نماد پس از بررسی باطل شد. بعد از این موضوع واکنش‌ها زیادی به این اقدام سازمان بورس وارد شد تا جایی که علی صحرایی مدیر عامل بورس اوراق تهران به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: عدم تائید معاملات بانک صادرات به دلیل قیمت‌های نامتعارف و مداخله بازارگردان است.

واکنش سهامداران
برخی از کاربران و سهامداران وبصادر هم واکنش‌های به این داستان داشتند که در زیر برخی از آن‌ها را می‌خوانید.

شواهدی از دخالت دولت در بورس دیده می شود
صادقی کارشناس بازار سرمایه هم گفته که خود ما تحلیل‌گران هم در کار بازار ماندیم، چرا زمانی که می‌شد به راحتی با کاهش دامنه نوسان روند بازار را اصلاح کرد به دنبال چنین عملکردی در بازار هستند.

آرمان حاجیان فرد کارشناس مسائل اقتصادی هم به نوعی بازار را دستوری می‌داند و می‌گوید: تخلف آشکار مسئولان ذیربط بورس و فرابورس در عدم توقف نوسان ۲۰ و ۵۰ درصدی در زمان کاهش قیمت سهم، با توجه به دستورالعمل اجرایی نحوۀ انجام معاملات در بورس و فرابورس، شائبه تعمدی و دستوری بودن ریزش بورس را افزایش داده است.

محمد مرندی  هم در گفتگو با بازار ریزش بازار را تا ۱میلیون ۳۰۰ هزار دانسته، علاوه بر او برخی از تکنیکال‌ها مانند دکتر منصوری پیش بینی کرده که بازار تا ۱میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ریزش پیدا خواهد کرد.

آنچه که مسلم است با این وضعیت و عدم تحقق وعده‌های روز به روز، بی اعتمادی سهامداران خرد به بورس افزایش پیدا می‌کند در نتیجه برگرداندن بازار به حالت تعادل برای حقوقی‌ها سخت تر می‌شود.

کد خبر: ۴۴٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha